ניתן ללחוץ על כל אות , כדי להגיע ישירות לקבוצת מונחים המתחילה באות זאת, בדף זה
ג
ד
ו
ז
ח
ט
י
ל
נ
ע
פ
צ
ר
a
Anti-lock Braking System
מערכת המונעת נעילת הגלגלים בעת הבלימה ועל ידי זה מונעת איבוד השליטה באופנוע או הקטנוע בעת בלימת חירום.
c
combined braking system – מערכת בלימה משולבת המנתבת ומשלוות בבלימת גלגל אחד מעט מן עצמת הבלימה אל הגלגל השני. לרוב בקטנועים המערכת תתמקד בעיקר במנוף הבלם האחורי שישלב את הגלגל הקדמי, ובאופנועים לרוב ההיפך, מנוף הבלם הקדמי יתפקד ינתב מעט מן העוצמה אל הגלגל האחורי. קיימות מערכות ABS "משולבות" (C-ABS) כאשר למערכת הבלימה מתווספת גם הבלימה המשולבת וגם מניעת נעילת הגלגלים לבטיחות מקסימאלית. באופנועים יוקרתיים מערכת כזו לרוב תהיה משולבת מחשב ותנתב את העוצמה בן הגלגלים על פי דרישה בזמן נתון.
t
traction control system – "מערכת בקרת משיכה", מערכת המחשבת הפרשי מהירויות בזמן נסיעה בין הגלגל הקדמי לבין הגלגל האחורי. במידה והגלגל האחורי מסתובב מהר יותר מהקדמי, מחשב המנוע חותך את ההצתה בכדי להאט מהירותו ולהתאים לגלגל הקדמי, ובכך למנוע החלקת האופנוע. שימוש נפוץ בהחלקה כתוצאה מתאוצה מהירה מהמקום, או החלקת הגלגל האחורי בפנייה עקב עודף כוח מנוע.
א
זהו מונח שסורס ממונח אשר קשור למבנה הכימי של הבנזין - "איזו אוקטן".
במנוע בנזין, התערובת של אוויר ודלק נשאבת או מוזרקת לתוך הצילינדר, "מחכה" לניצוץ של המצת שיצית אותה. אם התערובת ניצתת מעצמה, לפני הופעת הניצוץ, מתרחשת במנוע תופעה הרסנית הנקראת "דטונציה". ככל שהאוקטן של הדלק גבוה יותר, כך התנגדותו להתלקחות העצמית גבוהה יותר ואין סכנה לאותה תופעה הרסנית.
אוקטן גבוה יותר מאפשר למנוע לדחוס יותר את התערובת וע"י כך לקבל ביצועים טובים יותר. מספר האוקטן מתאים למידת הדחיסה של כל מנוע. אין ערך וחבל על הכסף, אם משתמשים בבנזין בעל אוקטן גבוה יותר, למנוע שאינו דורש זאת.
ב
בלמי הדיסק החליפו את בלמי התוף. הרפידות מחליפות את ה"סנדלים". הרפידות עשויות מחומר בעל מקדם חיכוך גבוה, על ידי כך מושגת האטת הדיסק ויחד איתו האטת הגלגל הקשור אליו.
ברוב האופנועים בלמי התוף עברו מן העולם. הפעלה הידראולית של הבלמים גרמה ל"סנדלים" להיצמד להיקף חלקו הפנימי של התוף שהיה חלק מהגלגל, ועל ידי החיכוך בין ה"סנדלים" והתוף נגרמה האטה של התוף ויחד עם זאת להאטה של הגלגל.
ה
הכוונה להזרקת הדלק לתוך הצילינדרים, כאשר היא מנוהלת ע"י מחשב במקום הפעולה הפיזיקאלית של הקרבורטור. בשנים האחרונות בחלק נרחב ממנועי הבנזין של האופנועים ההזרקה החליפה את הקרבורטור.
הגדרה הפיזיקאלית של הספק היא כוח כפול דרך חלקי זמן. (כוח X דרך / זמן). הספק מודדים בכוח סוס. הגדרה הפיזיקאלית של כוח סוס היא 75 קג"מ (ק"ג לגובה 1 מטר) בשנייה אחת. ההספק ברכב משפיע על "סחיבת הרכב", העוצמה של המנוע, התאוצה ועוד. היות וההספק תלוי גם במהירות, כאשר מציגים הספק של מנוע יש לציין באיזה מספר סיבובים (סל"ד, טורים) הוא נמדד.
כ
זאת יחידת הספק: (HP). מנוע המרים 75 ק"ג לגובה 1 מטר בשנייה אחת, הוא בעל הספק של כוח סוס אחד.
לדוגמה: מנוע שיש לו 100 כוחות סוס (כ"ס) מסוגל להרים (אם לא נזדקק להזיז) 750 ק"ג לאורך 10 מטר בשנייה אחת.
מ
(Torque) במנוע הקודם היו שלושה גורמים: כוח (ק"ג), מרחק (מטר) וזמן (שנייה). במומנט אנו עוסקים אך ורק בכוח ובמרחק. ההספק תלוי במהירות סיבוב המנוע. לא כן המומנט. במקרים שבהם אנו מעוניינים גם בכוח וגם במהירות חשוב לנו ההספק (בכוחות סוס). במקרים שבהם נחוץ לנו כוח לאורך דרך מסוימת בלא התחשבות במהירות מדובר במומנט.
לדוגמה: על מנוע הפועל בתנאי שטח ועליו להתגבר על מכשול קשה, להיות בעל מומנט גבוה.
ס
מספר הסיבובים לדקה שמסתובב גל הארכובה של המנוע. במנועי אופנועים וקטנועים, גל הארכובה, מסתובב בסיבובי "סרק" (כאשר לא מסובבים את המצערת) כ-1500 סל"ד (סיבובים לדקה). במנועים מהירים, מגיעים מעל 16,000 סל"ד, עם הגברת הלחץ על המצערת.
הערה: אין ערך לציון הספק המנוע בכוחות סוס (כ"ס), אם לא מציינים ליד זה באיזה מהירות סיבוב (סל"ד) זה נבדק. לא פעם מסתתרת במונח זה הונאה קטנה. מנוע חלש, שנבדק במספר סיבובים גבוה, יראה הספק גבוה. לכן, אל תתרשמו יתר על המידה מכוחות הסוס "האימתניים" של המנוע
ק
שיטת הזנת הדלק הישנה, שמתבצעת על עקרונות פיזיקאליים של שאיבה אוויר ע"י הצילינדר, ובאמצעות עיקרון ונטורי (צוואר בקבוק) שאיבת הדלק באמצעות האוויר אל תוך תא השריפה שבצילינדר.
ש
לכל כלי הרכב קיימת שלדה, מטילונים עד טנקים. יש סוגים שונים של שלדה, עריסה, צינורות, יהלום וכו'. עיקר תפקידה לחבר עליה את כל חלקי הדו-גלגלי ולשמור על שלמותו של האופנוע או הקטנוע ונסיעה בטוחה. פגיעה בשלדה גורמת לדו-גלגלי להיות לא מאוזן, ויתכן אף שגלגליו, הקדמי והאחורי לא יעקבו אחר אותו מסלול נסיעה.
פגיעה בשלדה גם אחרי תיקונה גורמת לירידת ערך מסחרי של הרכב
אחת התכונות של שמן, שהוא משנה את צמיגותו בהתאם לטמפרטורה. כאשר מנוע קר בבוקר, השמן יהיה סמיך מאוד ובצהרי היום, כאשר המנוע חם מאוד - שמן המנוע נהפך לדליל ביותר. בשני המקרים השמן לא ימלא את ייעודו כראוי. שמן רב-דרגי, הוא שמן אשר שומר על צמיגותו האופטימאלית גם בשינויי הטמפרטורה. אי לכך, מומלץ להשתמש במנועי האופנועים בשמן רב-דרגי ייעודיים לאופנועים, כיוון שבשמן הזה קיים תוסף שלא קיים בשמני מכוניות, שתפקידו לשמור על מצמד האופנוע.
ת
Variator - זוהי "תיבת ההילוכים האוטומטית" הנפוצה בקרב הקטנועים, רצועה אלסטית יושבת בין גליל קוני ביציאה מהמנוע לגליל קוני בכניסה לגלגל האחורי וע"י תזוזת הקונוסים עקב שינוי המהירות ע"י משקולות צנטריפוגליות, יחס ההעברה משתנה בין המנוע לבין הגלגל האחורי ומתקבלת תאוצה.