הערכת תכולת דירה כבר ביצעתם?

שמאות רכוש אולי נשמעת לכם כעניין שאינו קשור אליכם, אך זוהי טעות נפוצה. החיים מזמנים לנו אירועים ותקריות שבהם אנו מתבקשים להציג הערכת תכולת דירה, או צריכים לדעת מה ערכם של סך כל החפצים בדירתנו. לכן כדאי לערוך סקר דירה מבעוד מועד, שיהיה בידנו על כל צרה שלא תבוא.

אז מה כדאי לדעת על הערכת תכולת דירה?

המושגים הנ"ל מתייחסים לבדיקה מקצועית שנערכת על ידי שמאי מנוסה המגיע לביתכם ומחשב את שווי כלל החפצים והרכוש הנמצא בבית. יתכן שכעת אתם חושבים כי תוכלו לעשות זאת בעצמכם ואין לכם צורך בשמאות.

למעשה, אין הדבר כך – על פי מחקרים, ברוב המקרים אנשים חסרי ידע מקצועי נוטים להעריך בהערכת חסר את תכולת ביתם, כלומר, מייחסים לה שווי נמוך מן האמיתי. בעלי בתים ודירות נוטים לשכוח פריטים בעלי ערך בחישוביהם, או לא להתייחס כלל לקטגוריות שלמות של חפצים. רבים מהם אינם מודעים לשוויים של חפצים שבבעלותם, ואינם יודעים שכדי למדוד את שוויו של חפץ יש לקחת בחשבון משתנים רבים, כגון כמה טוב נשמר החפץ ומה מצבו הפיסי, כמה נדיר החפץ, מי יצר אותו, מה ערך החומרים מהם הוא עשוי, מהי הטכנולוגיה או הטכניקה בה יוצר, ועוד.

שמאי רכוש מקצועי הוא גורם אובייקטיבי לביצוע הערכת שווי תכולת דירה, עם הכשרה וכלים לביצוע הערכה מדוייקת והקרובה ביותר לאמת של החפצים שברשותכם ושל תכולת בתים ודירות באופן כללי. כאשר אינכם מבצעים הערכה מקצועית, אתם חושפים את עצמכם לאפשרות של ניצול על ידי בעלי אינטרסים ופיצוי חסר במקרה של נזק או אובדן.

מתי מומלץ לבצע סקרי דירות ובתים?

התשובה הקלה היא, תמיד. כלומר, חשוב שבכל רגע נתון תהיה בידיכם הערכת שמאי לדירה כלומר, הסקר תכולת דירה מעודכן ככל האפשר המציג הערכה רלוונטית למחירים באותה התקופה. למרבה הצער, אירועי חיים בלתי נעימים ואף אסונות פוקדים אותנו ללא התראה במהלך חיינו, וככל שנהיה מוכנים אליהם כך יקל עלינו להתמודד עמם.

בכל מקרה של ירושה, פירוק והוצאה לפועל, פשיטת רגל, עיזבון, גירושים או פרידה, וכיוצ"ב, ביצוע הערכה כוללת של שווי התכולה נחוץ ויכול לסייע ולהגן עליכם. לכן כדאי להזמין שמאות רכוש באופן תדיר, לפחות מדי מספר שנים. לאחר הסקר הראשוני, יוכל השמאי להוסיף בכל סקר את החפצים שרכשתם, קיבלתם או יצרתם.

חפצים אלה יכולים לכלול הרבה יותר מכפי שאתם מעלים על דעתכם – תכשיטים, שעונים, חפצי אמנות, יודאיקה, מכשירי חשמל, חפצי זכוכית, רהיטים, ספרים, תמונות, אוספים, כלי כסף, ביגוד, רכבים, ועוד. הערכתם של חלק מן החפצים דורשת שימוש בכלים מיוחדים, כגון מיקרוסקופ ומכשיר אור אולטרה-סגול לבדיקת יהלומים ואבנים טובות אחרות, בהירותן וצבען, מאזניים לשקילת זהב, ועוד. השמאי גם יצלם את התכשיטים שלכם וישמור תיעוד שלהם במערכת החברה.

לסקר תכולת הדירה שתערכו ישנם גם צדדים חיוביים – רוב האנשים שמחים להיווכח שחור על גבי לבן בערך הרב של כלל הרכוש שצברתו ובאיכותו.

שמאי רכוש

שמאות ביטוח לצורך ביטוח תכולת דירה

סקרי דירות ושמאות רכוש מתרחשים כיום בארץ בעיקר לצרכי ביטוח תכולה של הבית. רוב האנשים מסתמכים לשם כך על שמאי הנשלח לבית מטעם חברת הביטוח בה הם מבוטחים, או שבה הם מעוניינים לבטח את התכולה. לוי יצחק, השמאי הותיק והמוביל בארץ, מספר כי בעבר נהגו סוכני ביטוח לבצע בעצמם שמאות לתכולת הדירה.

לרוב, כאשר הוא עצמו ערך שמאות נוספת באותה דירה, גילה כי שווי תכולתה על פי הערכתו היתה גבוהה עד פי שלוש מהערכת הסוכן, מה שהיה עלול לגרום לביטוח חסר. מצב כזה גורם לכך שהמבוטח לא יוכל לקבל הגנה וכיסוי מלאים במקרה של אובדן או נזק לתכולה. גם היום, מומלץ שלא לסמוך על שמאי הביטוח, אלא לשכור שמאי עצמאי שיבצע הערכת תכולה אובייקטיבית ונקייה מאינטרסים. כך תוכלו להבטיח שכל התכולה תבוטח כראוי ושתזכו לפיצוי ראוי אם תזדקקו לו בעתיד.

הערכת שמאי לדירה

שמאות ביטוח תכולה כוללת אלמנטים נוספים מלבד החפצים הנמצאים בדירה – היא כוללת בדיקה של כלל ההגנות הנמצאות בדירה – אזעקה נגד פריצה, מנעולים וסורגים, וכד'. השמאי יעריך גם את המבנה כולו, את ערך הבנייה ומחיר הקרקע. חברת לוי יצחק משתמשת בכלים ממוחשבים ותוכנה שפותחה במיוחד עבורה המסייעת להעריך את שווי הדירה או הבית בהתחשב בגילם, קומת הדירה, מספר הדיירים הנוספים בבניין, מספר כיווני אוויר, מעליות, חזית או עורף, הנוף הנשקף מהדירה, ופרמטרים נוספים שעשויה להיות להם השפעה על הערך הכולל.

לסיכום, אל תמתינו לשעת צרה או לחץ. הזמינו כבר היום שמאות רכוש שתבצע הערכת תכולת דירה כוללת לביתכם, כדי שתוכלו להיות רגועים ולדעת שאתם מוגנים ומבוטחים באופן שימנע מכם עוגמת נפש רבה בעתיד.