בימים אלו שוק הנדל"ן בתחום השכרת הדירות ומכירת דירות מושפע ממספר גורמים:

  1. עבודה מהבית/ אבטלה.
  2. אייר בי אן בי.
  3. מגיפת הקורונה.
  4. כולם יחד וכל אחד לחוד.

גורמים המשפיעים על שוק הנדל"ן בעקבות מגיפת הקורונה

שוק הנדל"ן עובר שינוי פסיכולוגי משמעותי. בנייני משרדים מאויישים בכ-30% מהקיבולת כאשר רבים עברו לעבודה מהבית, התפנו שטחי נדל"ן גדולים, תשלומים מעוכבים ושטחי מסחר שוממים, ודרך החיים עוברת שינוי משמעותית.

בנסיעה ברמת החייל בתל אביב, שהיתה הלב השוקק של ההייטק והמסעדות, נתקלים בריקנות ושלטים על השכרה ומכירה. גם ברחובות הראשיים הסואנים והמסחריים של כל הערים, ללא יוצא מן הכלל, נראים שלטים של השכרה ומכירה, הן על חנויות ומסעדות, והן על בנייני דירות.

מה שמאחד את כל הגורמים המשפיעים על שוק הנדלן ועל החיים בכלל בחודשים האחרונים היא מגיפת הקורונה. אין טיסות, אין תיירים, קריסת מסעדות, בתי קפה ואולמות אירועים ומופעי תרבות לא פעילים הביאו לאבטלה,מיתון וקשיי פרנסה. זוגות צעירים ואף משפחות, שאינן מתפרנסות , חזרו הביתה להורים.

השכרת דירות Airbnb

דירות המושכרות לטווח קצר Airbnb , בתל אביב, נותרו ריקות משום שהן פונות בעיקר לתיירים, שלא נמצאים.  חלקן הגדול פשוט עשו הסבה ומושכרות לטווח ארוך והצטרפו להיצע הדירות בעיר.
היצע הדירות להשכרה גדל וכמעט בכל הערים , כולל ובעיקר תל אביב: מחירי השכירות ירדו בחודשים האחרונים בממוצע ב-3%-8%, ותל אביב ספגה במרץ אפריל את הנפילה הגבוהה ביותר, שהגיעה עד לכ-15%, אך מאז תיקנה, והפער בין לפני הקורונה והימים האלה מגיע לכ-5% בממוצע.

אבל חשוב מאוד לציין, דירות אייר בי אן בי בערים אחרות, כמו אילת או טבריה, נהנות בימים אלה מביקושים רבים. אלה שאינם מעוניינים להתגורר במלונות מחשש להדבקות, כלומר תיירות פנים, מעדיפים לשכור באייר בי אן בי. לכן מחירי שכירת דירות אייר בי אן בי בכל הארץ, למעט תל אביב, לא ירדו.

הסגר והעבודה מהבית בעקבות הקורונה גרמו לתופעה נוספת: התעניינות רבה בצמודי קרקע ,דירות גן, נחלות ובתים במושבים ואפילו יציאה מהעיר. כי אם עובדים מהבית, והיציאה מוגבלת, אז רצוי שיהיה מרחב מחייה וקצת ירוק.

לפני כשני עשורים החלה נטישת בתים צמודי הקרקע והתכנסות לעיר ולדירות במגדלים. הקורונה החזירה למרכז הביקושים את הצורך בקרקע, בשטח ובמרחבים. אחוזות במושבי יוקרה, כמו בני ציון או בצרה, שעמדו למכירה במשך שנים עם תג מחיר של עשרות מיליוני שקלים (25 מיליון, 32 מיליון ואף יותר) מצאו קונים לאחרונה. הקונים, בעיקר בעלי חברות הייטק ומיליארדרים אשר יש ברשותם דירות יוקרה ופנטהאוזים במגדלים, אך בימים אלה הבינו שאחוזה עדיפה על מגדל.

היצע הדירות במגדלי יוקרה גדל ממרץ 2020 -יולי 2020 מלמעלה מ-8%. מי שמוכר דירה בימים אלה במגדל, מתפשר סביב 8-10% במחיר, ולעיתים עוד יותר: ברח׳ פנקס בתל אביב, 180 מר׳ קומה 27 נמכר ב-9,800,000 ש"ח. מחיר מבוקש 11 מיליון ש"ח. בפארק צמרת, דירה 155 מר׳ בקומה 25 נמכרה ב-6100,000 . מחיר מבוקש מעל 7 מיליון ש"ח.

בשורה למשקיעי הנדל"ן

ועדת הכספים אישרה ב-28.7.2020 את הורדת מס הרכישה על רכישת דירה שנייה, ל-5%. לפני כחמש שנים יזם השר כחלון את העלאת מס הרכישה למשקיעים ל-8%. פעולה זו, כמו יוזמות נוספות, שמטרתן היתה הדרת המשקיעים משוק הנדל״ן, פעלה את פעולתה. ואכן, אחוז משקיעי הנדל"ן, שבמשך שנים עמד על 33% ולעיתים אף עלה ל-40%, ירד לאחוז חד ספרתי. משקיעי הנדל"ן נתפסו על ידי הממשלה הקודמת כאחראיים לעלייה במחירי הדירות.

אך למרות שהמשקיעים הודרו מהשוק ותכנית הדגל מחיר למשתכן, שאף היא חלקה את אותה מטרה פעלה לאורך כל אותן שנים, מחירי הדירות לא ירדו. לאור ההאטה החדה בשוק הנדל״ן, נעשה נסיון להשיב את המשקיעים לשוק, ולהניע אותו לפעולה. ביטול הוראת השעה והחזרת מס הרכישה על דירה שנייה לשיעור הקודם, 5%, עתידה להשיב את משקיעי הנדל״ן, שחלקם הגדול עברו להשקעה בחול׳ ואחרים השקיעו בנדל״ן מסחרי, להשקעה בשוק המגורים.