האם ההשפעה הכלכלית של מגפת הקורונה עומדת לפוג בשנה 2021?

האם יתאמתו התחזיות לעליית מחירי הדירות והקרקעות? האם זהו הזמן הנכון להשקיע בעסקאות נדל"ן או לרכוש דירה? ואיך ישפיע הכאוס הפוליטי והמשבר הכלכלי? כל כך הרבה שאלות ואי וודאות אחת גדולה.

שוק הנדל"ן 2021

כמו בכל שנה, גם 2021 נפתחת על רקע נושא הנדל"ן המוכר: עוד שנה טובה של מכירות וביקוש גבוה לדירות, עוד שנה של מחסור צפוי בהיצע דירות המגורים ואפילו של עליות מחירי הדיור.
אפילו במגזר המשרדים, שכידוע ספג זעזוע במשבר הקורונה, יש הסבורים כי בקרוב יתמלאו המשרדים מחדש יחד עם פינות הקפה.

ואולם תוצאות המגפה אינן עומדות להשתנות בשנה הקרובה בכל הקשור, לגירעונות, הריבית הנמוכה והדפסת הכסף בישראל ובמדינות המערב, אשר איתן עלו גם רמות הסיכון בשוקי ההון והנדל"ן.

בשורה התחתונה, לא בטוח שדירות שירכשו כעת יעלו את ערכן בסוף שנת 2021, גם אם אכן התחזיות לעליית מחירים יתאמתו, ובנוסף ייתכן מאוד שחלק מיזמי הנדל"ן יגלו ששילמו מחיר גבוה מדי על קרקעות.
אם תוסיפו לכך את המשבר הכלכלי והכאוס הפולטי עם סבב רביעי של בחירות, ההנחה שזוהי העת לרכוש דירה או להשקיע בנדל"ן לטווח ארוך עלולה להיות מוטעת.

להערכתם של מנכל"י חברות נדל"ן ובנייה רבים במשק, המשבר עשוי להועיל להסטת הביקוש למגורים בפריפריה, בשל השינוי בדפוסי המגורים בעקבות המגפה כמו למשל הביקוש לדירות גן, פנטהאוזים ודירות עם מרפסות באופן כללי.

כך למשל, השמאי לוי יצחק מפתיע בתחזית לעליות מחירים חד ספרתיות באזור נתניה, בית שמש ובאר שבע. עם זאת באזור המרכז לוי יצחק, בדומה לראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מעריך שהעליות במחירי הדירות עשויות להיות גדולות הרבה יותר.

לטענתו, הפער הגדול בין עליות המחירים הצפויות בכונות הדרום מזרחיות של תל אביב לעומת השכונות בצפון מרכז העיר, נובע מהשינוי המהיר בהרכב האוכלוסייה בשכונות. "מחירי הדירות במרכז וצפון תל אביב גבוהים מאוד ואנו עדים לתופעה שבה משפחות צעירות מוכרות דירות קטנות יחסית באזורים אלה כדי לרכוש בדרום־מזרח העיר דירות גדולות ומרווחות יותר".

קיימות הערכות יותר זהירות ומתונות. ישנם הצופים ירידות במקומות מסויימים באזורי הפריפריה, ומאידך עליות מחירים ברמה שדומה לזו שנרשמה בשוק בשנה החולפת.
צמצום מכרזי הקרקע והירידה בהתחלות הבנייה עשויים למנוע ירידת מחירים שהיתה נגרמת בגלל המצב הכללי. ההערכה היא, שבשנה הקרובה נראה מקרים רבים יותר של קבלנים שנקלעים לקשיים בגלל מצב הענף, וכתוצאה מכך יהיו הזדמנויות לרכישת דירות ונכסים במחירים נמוכים.

לכל זאת כאמור נוסיף את תקופת הבחירות, אשר עלולה להעצים את ההאטה בשוק הנדל"ן, על אף שבעבר גרמו הבחירות לזירוז השוק. הפעם המצב לא ברור, בין היתר בשל האי־ודאות לגבי תוכניות הדיור של הממשלה.

ומה לגבי שכירות דירות ב 2021?

ככל הנראה בעקבות המשך עליית מחירי הדירות, רבים יאלצו להישאר בשכירות, ולפיכך הלחץ על השוק עשוי לייצר עלייה במחירי שכר הדירה באזורי ביקוש. גם בגזרת ההתחדשות העירונית ישנה אי ודאות עם ההכרזה על סיום תוכנית תמ"א 38. מערכת הבחירות הנוספת מבטיחה, כמעט בוודאות, עוד שנה אבודה לרפורמות הממשלתיות המתוכננות בענף הנדל"ן.

מקור: שאלת מיליון השקל: מה יקרה לנדל"ן ב–2021? (The Marker, הדר חורש)

מוזמנים לקרוא מאמרים נוספים בנושא שוק הנדל"ן בזמן הקורונה.