ירידת מחירי שכר דירה באיזורי אוניברסיטאות בזמן הקורונה

בסקרים שנערכו בנושא שכר דירה עבור דירות סטודנטים, באיזורי מוסדות להשכלה גבוהה, ניתן לראות בברור ירידה במחירים. לא מדובר בירידה של שיברי אחוזים, אלא בירידה ממשית שיכולה להגיע גם ל-10%.
תמיד ידענו, שהשקעה הטובה ביותר בנדל"ן, היא רכישת דירה בסמיכות לאוניברסיטה או מכללה משום שכאן תמיד ימצאו שוכרים. אבל אז הגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים...

שכר דירה לסטודנטים בזמן הקורונה

במרבית המוסדות להשכלה גבוהה, הסטודנטים נשארים בבית והלימוד מקוון, איך לא... בזום.  גם רוב הבחינות נערכות בזום. האם הסטודנטים ישארו בדירות השכורות, וימתינו לחזרה לשיגרה?

מרבית הסטודנטים השוכרים דירות בסמוך מוסדות הלימוד, עובדים חלק מהזמן ועומדים בתשלום עבור שכר הדירה. למעלה מ-88% מהם הוצאו לחל"ת, חלקם אפילו מחודש מרץ (סגר ראשון), ואחרים מהסגר השני.

רובם אגב, לא בטוחים אם יוכלו לחזור למקום עבודתם הקודם, ואם בכלל יוכלו להתפרנס בתקופה הקרובה. חוסר הוודאות העתידי מהווה את אחת הבעיות המשמעותיות ביותר. חלקם אגב, עזבו את הדירות השכורות וחזרו להורים.

כשרובם למעשה אינם מועסקים, הם תרים אחר פתרונות אחרים: פתרונות שיאפשרו להם מצד אחד להמשיך בלימודים, ומצד שני להתנהל כלכלית. רבים עדיין חתומים על חוזים קיימים (החוק אינו מאפשר להם להתנער מהחוזה חד צדדית), והם נאלצים לשלם שכר דירה, לעיתים על דירות שננטשו על ידם.

דירות להשכרה בתל אביב, ירושלים חיפה ובאר שבע

בתל אביב ובירושלים, מצוקת הסטודנטים גדולה יותר מאשר בבאר שבע ובחיפה. בבאר שבע למשל, האיזורים שסמוכים לאוניברסיטה דומים לדירות רפאים. מרבית הדירות ריקות.

גם בחיפה ניתן למצוא היצע ענק של דירות מפונות. המצב בתל אביב, וגם בירושלים, שונה: הסטודנטים והשוכרים הפוטנציאליים אינם ממהרים לוותר על הדירות, ומעדיפים לחפש פשרות: מסבלטים חלק מהדירה. מצטופפים שניים בחדר וכך מקטינים את ההוצאות. אפילו קובעים ביניהם ״ימי שימוש״: כמה ימים בשבוע שוכר אחד, בימים האחרים השוכר הראשון חוזר להורים והשני נמצא בחדר.

יצירתיות היא שם המשחק בכדי לשרוד, ואין מדובר פה על ה״לוקסוס״ של להישאר בעיר על מנת להינות. גם ההנאות של תל אביב מוגבלות לחלוטין. מקומות הבילוי ממילא סגורים, וגם כשיפתחו, לא בטוח שלסטודנטים המובטלים תהיה אפשרות כלכלית לצאת לבילויים.

בעניין בעלי הדירות

רובם קיבלו פניות מהשוכרים לגבי פינוי הדירה לפני תום החוזה. כמעט כולם הביעו הסכמה שהשוכר יפנה, תוך שהוא מוצא שוכר חילופי שייכנס לנעליו. העניין הוא שמציאת שוכר בימים אלה, כמעט בלתי אפשרית, בטח ובטח במחירי טרום קורונה, כשחוזים אלה נחתמו.

ישנם שוכרים שממשיכים לשלם למרות שאינם מתגוררים בדירה. דירות שותפים הושכרו על ידי השוכרים, בהסכמת בעלי הדירה, למשפחות, כששכר הדירה נמוך משמעותית מהשכירות ששולמה על ידי השותפים, והם משלימים את הפער ובלבד שיוכלו לעזוב.

לסיכום: ניכרת השפעה על הביקוש לשכירות לדירות סטודנטים, סטודנטים חוששים ונמנעים מלשכור דירות ולהכנס לחוזים מגבילים בימים אלה. הם מתבקשים להציג תלושי שכר וערבויות, אשר חלקם אינם בטוחים כלל אם יוכלו לעמוד בהתחייבות. בעלי הדירות (חלקם הגדול, בעצמם בקשיים ובעלי משכנתאות) מתעקשים על התחייבויות לשנה, אולם כאמור לצערם של הסטודנטים, בתקופה לא ברורה זו קשה להתחייב לעמוד בתשלום ובכלל אינם יודעים אם יהיה להם צורך בדירה.

מחירי שכירות לדירות בסמוך לאוניברסיטאות

דירות לסטודנטים

דירות להשכרה בבאר שבע

בבאר שבע ישנה ירידה של עד 10% בשכונות הסמוכות לאוניברסיטה, היצע גדול מאוד של דירות, אך מרביתן אינן מאוכלסות ("דירות רפאים") וחלקן עומדות למכירה אפילו במחירי הפסד. בעלי הדירות מוכנים, בתנאי שישנה התחייבות מטעם השוכרים לשנה כולל ערבויות, להתפשר גם על 10% ממחיר הדירות.

  • שכונה ד׳ - דירות 3 חד׳ ירדו מ-2,300 ש"ח ל-2,100 ש"ח לחודש.
  • שכונה ג' - דירות 4 חד׳ לשלושה שותפים, התחילו מ-1,200 ש"ח לכל דייר. השכירו ב-900 ש"ח לדייר (המחיר הנמוך ביותר מזה 4 שנים).

דירות להשכרה בחיפה

בחיפה ישנה ירידה של 5-10%. ליד כל המוסדות להשכלה גבוהה, טכניון ואוניברסיטה היצע גדול של דירות להשכרה, שיועדו מלכתחילה לסטודנטים, חלקן הגדול נטוש. בעלי הדירות מורידים מחירים משמעותית (כ- 5%) על מנת להשכיר. קיימת נכונות להורדה של 10 % במחיר (עם הצגת ביטחונות פיננסיים) בהשכרה למשפחות במקום לסטודנטים.

  • דירת 4 חד׳ רמות רמז - שכר הדירה היה כ- 4,000 ש"ח. אחרי 55 יום הדירה הושכרה ב-3,580 ש"ח, למשפחה.
  • דירת 3 חד׳ רמות ספיר - היתה מושכרת ב-3,000 ש"ח. הדירה הושכרה ל-2 שותפים ב-1,250 ש"ח לדייר.
  • דירת 4 חד' ליד הטכניון משופצת לחלוטין ל-3 שותפים. היתה מושכרת ב-1,500 ש"ח לדייר. הדירה הושכרה ב-1,300 ש"ח לדייר.

דירות להשכרה בתל אביב

בתל אביב עבור דירות גדולות ישנה ירידה בשכר הדירה של 5-8% ועבור דירות קטנות עליה בשכר הדירה של כ- 3-5% +.
דירות סטודנטים בתל אביב משופצות וגדולות (דירות שותפים אשר שופצו מלכתחילה עבור מטרה זו), מושכרות למשפחות, במחירי השכרה נמוכים של כ- 5% וצפונה. עבור משפחה המציגה ערבויות מתאימות, מחירי השכירות עלולים לרדת עד 8%. לעומת זאת אם אתם סטודנטים או שותפים אפילו אפילו כאלו בעלי יכולת הצגת ערבויות ותלושי שכר- מחיר שכר הדירה לא יורד. דירות קטנות ולא משופצות (1-2.5 חד׳) מושכרות בעליית מחירים של 2-5% ולעיתים אף יותר.

  • דירת 4 חד' משופצת לחלוטין לשותפים באזור רידינג רמת אביב, היתה מושכרת ב-8,400 ש"ח ל-3 שותפים. הדירה הושכרה ב-7,000 ש"ח למשפחה.
  • דירת 3 חד' בכפר שלם היתה מושכרת ל-3 שותפים ב-4,500 ש"ח. הדירה הושכרה למשפחה ב-4,000 ש"ח.
  • דירת חדר בנווה שאנן היתה מושכרת ב-2,500 שח. הדירה הושכרה ב-2,600 ש"ח.

דירות להשכרה בירושלים

בירושלים 2-3% בהיצע דירות הסטודנטים עלה. הדירות מוצעות לתקופה ממושכת לעיתים 60-70 יום עד למציאת שוכר, ועדיין המחירים כמעט ללא שינוי.

  • דירת 2 חד' במרכז ירושלים היתה מושכרת ב-4,200 ש"ח. הדירה ריקה כבר 48 יום, המחיר ללא שינוי.
  • דירת 4 חד' בקריית מנחם היתה מושכרת לשותפים ב-5,100 ש"ח. הדירה הושכרה למשפחה ב-5,000 ש"ח. בחוזה נרשם שבמידה וירצו לעזוב ישלמו את ההפרש של 100 שח לחודש על כל התקופה.

מוזמנים לקרוא:

כתבה בנושא בעיתון מעריב: "דירה להשכיר: השפעת משבר הקורונה על מגורי הסטודנטים".