תאונות אופנוע: שאלות חשובות ותשובות עוד יותר
מאת: עו"ד ליאנה חזין רביב, משרד עו"ד רונן ברק ושות'
כחלק מייצוג אלפי נפגעי תאונות דרכים עם אופנוע ברבות השנים, מצאנו כי ישנן שאלות אשר עולות פעמים רבות בסוגיות הקשורות בביטוח החובה, רישיון הנהיגה, החבות ובכלל.
היום, ננסה להשיב על השאלות העיקריות אשר הובאו בפנינו במהלך השנים והן חוזרות ונשנות:
האם חובה לרכוש ביטוח חובה?
מי שנהג ברכב שאינו מבוטח בביטוח חובה והוא בעצמו לא ביטח את הרכב, אינו זכאי לפיצוי על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. היה והנהג קיבל את הרכב מצד ג' –לדוגמה מעביד, ולא ידע שאין ביטוח ולא סביר היה שיידע שאין ביטוח, הוא זכאי לפיצוי מקרנית. במקרה זה חשוב לציין כי נוסע ברכב, גם אם ידע שאין ביטוח, עדיין זכאי לפיצוי מקרנית, אלא אם הרכב נלקח ללא רשות והנוסע ידע מכך.
היה והתאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות של נהג אחר, יכול הנהג ברכב הלא מבוטח, לתבוע את נהג צד ג', לפי פקודת הנזיקין, אז יהיה עליו להוכיח, כי התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנותו של נהג צד ג'. במקרה זה נוצר מצב אבסורדי שכן מחד, אדם לא ביטח את הרכב בביטוח חובה, עבר עברה על פקודת התעבורה, ועשוי אף להיות מורשע בדין הפלילי ועדיין יהיה זכאי לפיצויים על פי פקודת הנזיקין. במסגרת פקודת הנזיקין, הפיצויים הנפסקים גבוהים הרבה יותר מהפיצויים אשר נפסקים לנפגעי תאונות דרכים אשר מקבלים פיצוי במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שכן זהו חוק סוציאלי במסגרתו כולם זכאים לפיצוי ללא צורך בהוכחת אשמה. לדוגמה: הפיצוי בגין כאב וסבל אינו מוגבל במקרים של תביעות על פי פקודת הנזיקין מול פיצוי בגין כאב וסבל לפי חוק הפיצויים, שם כל אחוז נכות שווה כ-1,800 ₪. בנוסף בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, בסיס השכר לפיו מחושבים הפיצויים מוגבל לתקרה של שילוש השכר הממוצע במשק אשר עומד כיום על כ-31,500 ₪ בחודש בעוד שבתביעות שאינן על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אין מגבלה על גובה השכר.
יחד עם זאת, אין לנהוג ללא ביטוח חובה בתוקף שכן מעבר לעובדה שמדובר בעבירה על החוק, אם הרוכב יפגע בהולך רגל או שנוסע שמורכב עמו באופנוע יפגע, אלו יגישו תביעה נגד קרנית, וזו תחזור אל הנהג בתביעת שיבוב, כך שאותו נהג עשוי לשלם לאותו נפגע פיצויים לכל חייו. כמו כן בתאונה עצמית שלא נגרמה ברשלנותו של אף אחד אחר, הנהג אינו זכאי לתבוע אף אחד.
האם כדאי לרכוש פוליסת ביטוח חובה מוזלת הכוללת סעיף השתתפות עצמית?
היום, כחלק מהניסיון להקטין את עלויות הביטוח, מציעות חברות הביטוח, ביטוח חובה מוזל ב-20% לערך, תמורת רכישת מרכיב השתתפות עצמית בגובה של 25,000 ₪ בגין נזק שאינו נזק ממון (כאב וסבל) ו-7 ימי היעדרות מהעבודה בגין מחלה. לצערנו, רוכבי האופנועים, מתפתים לרכוש פוליסות מוזלות אלו, מבלי להבין את המשמעות האמיתית של הפוליסות. פעמים רבות, נפגעי תאונות הדרכים עם אופנועים, סובלים פגיעות קלות אשר מצריכות טיפולים לאורך זמן אבל לא מותירות נכות. יוצא איפה, כי בתאונות מסוג זה, שבהן לא נותרת לרוכב נכות, והוא לא נעדר מהעבודה יותר משבוע, הוא לא יקבל פיצוי מחברת הביטוח, אפילו אם מדובר בתאונה עם פגיעה קשה שבה לא נותרים אחוזי נכות. לדוגמה: אדם נפגע בתאונת דרכים ונגרמו לו שפשופים שהצריכו טיפולים וחבישות לאורך זמן רב (פגיעות שכיחות אצל אופנוענים), או שנגרם לו שבר שאינו מותיר נכות (שברים בצלעות, שבר פשוט בשורש כף יד, שבר בעצם הבריח וכדומה). אותו אדם עבר טיפולים רבים, פיזיותרפיה, ותקופת שיקום ממושכת. כמו כן הוא נעדר מעבודתו למשך שבוע. אותו נפגע לא יקבל כל פיצוי במסגרת תביעה כאשר הפוליסה אשר רכש כוללת מרכיב השתתפות עצמית, בעוד שבפוליסה ללא השתתפות עצמית הוא יכול היה לקבל פיצוי בסך של כ-18,000 ₪ בגין השבר ועוד פיצוי בגין הפסד ימי עבודה. גם בתאונות עם נכויות קשות, יופחתו מהפיצויים הסופיים, אותם סכומים של ההשתתפות העצמית. לדוגמה: אדם אשר נפגע בתאונת דרכים, ונקבעו לו 10% נכות, לא יקבל כל פיצוי ברכיב כאב וסבל אשר מגיע במקרה זה לסכום של כ- 18,000 ₪.
לאור האמור, אנו סבורים כי אין לרכוש ביטוחי חובה עם רכיב השתתפות עצמית, מאחר ורכיב זה מפחית באופן משמעותי את זכאותו של נפגע בתאונת דרכים, בעוד שהחיסכון אותו מקבל הנפגע הינו קטן ביותר לעומת הנזק שעשוי להיגרם ברכישת פוליסה כזו.
כמו כן ובמסגרת הניסיון להפחית את עלויות הביטוח, בעלי אופנועים רוכשים פוליסת ביטוח חובה המכסות את הנהג בלבד ולכן יש לשים לב ולא לתת לגורם אחר לנהוג באופנוע המכוסה בביטוח שכזה, אשר עשוי להעמיד את כל המעורבים בדבר בסיכון כלכלי רציני.
ומה קורה אם אין רישיון נהיגה בתוקף?
סעיף 7(3) לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי מי שנהג ברכב כשאין לו רישיון לנהוג בו אינו זכאי לפיצוי לפי החוק למעט אם מדובר במקרה של אי תשלום אגרה. בתי המשפט נוטים לפרש את סעיף 7(3) כך שיחול על מקרים שבהם היעדר הרישיון נובע מעניין מהותי, בעוד שהיעדר רישיון מטעמים טכניים כגון אי תשלום אגרה, או התליית רישיון נהיגה על ידי הוצאה לפעול, לא ישלול במרבית המקרים את הזכאות לפיצויים, ובלבד שמדובר בתקופה של עד 12 חודשים, שכן לאחר תקופה זה, פוקע תוקף רישיון הנהיגה ואז יש להוציא רישיון מחדש. יש לציין כי על פי הפוליסה התקנית לביטוח רכב חובה מדובר ב-24 חודשים.
מה עושים במקרה של תאונה עצמית והאם מגיע לי פיצוי?
תאונות שכיחות בהן נפגעים רוכבי אופנוע, הינן תאונות עצמיות, כלומר תאונות בהן לא מעורב רכב נוסף. במקרים אלו יש להיערך מראש למקרה של תביעה נגד חברת הביטוח, ולדאוג לכך שבידי הנהג יהיו ראיות להתרחשות התאונה. הכוונה באיסוף ראיות הינה לראיות חיצוניות. לדוגמה: דו"ח פינוי מד"א ממקום התאונה, שמות עדים לתאונה, דו"ח שמאי או קבלות על תיקון האופנוע וכדומה. נקודה זו חשובה ביותר, בכדי לייעל את המו"מ מול חברת הביטוח.
הפגיעה הייתה קלה, האם בכל זאת אני צריך לפנות לטיפול רפואי?
פעמים רבות, רוכבי אופנוע סבורים כי הפגיעה בתאונת הדרכים בה היו מעורבים, הינה פגיעה קלה, ואינם פונים לטיפול רפואי, אלא בשלב מאוחר מאוד והדבר מקשה על ניהול המו"מ מול חברת הביטוח שסבורה במקרים רבים, שהמניע לפנייה לטיפול רפואי אינה נעוצה בצורך אמיתי לקבל טיפול רפואי, אלא מניסיון "להרוויח" כסף על חשבון חברת הביטוח. מניסיוננו, ישנה חשיבות רבה לפנייה לטיפול רפואי בהקדם, וזאת גם בכדי לערוך בירור רפואי אמיתי וגם בכדי שהדבר לא יכביד מאוחר יותר על התביעה, היה ותידרש תביעה כזו. במקרים רבים בהם טיפלנו, נפגעים לא התייחסו ברצינות לפגיעות שלהם, ורק בגלל שהתעקשנו על ביצוע בדיקות מסוימות, אובחנו ממצאים משמעותיים והם זכו בפיצויים ראויים.
האם כדאי לי לקחת עו"ד?
ישנה חשיבות רבה לפנות לייצוג משפטי על ידי עו"ד המתמחה בתאונות דרכים של אופנוענים. כפי שכבר הסברנו תאונות דרכים רבות אשר נראות קלות מתגלות בסופו של דבר כתאונות עם נזקים משמעותיים, והדבר בא לידי ביטוי בעיקר בתאונות דרכים עם אופנועים. לאור האמור ישנה חשיבות לפנות לעו"ד מומחה, אשר יידע לנתב ולהנחות את הנפגע לאילו בדיקות עליו לגשת ובאילו הליכים עליו לנקוט - בכדי שיוכל לקבל בסופו של יום את הפיצוי המגיע לו בגין נזקיו. זאת ועוד, לעיתים, הנפגעים אינם יודעים כי תאונה שאירעה להם, הינה תאונה אשר נחשבת לתאונת דרכים ויכולה לזכות בפיצויים. לדוגמה: מצב שבו רוכב האופנוע נפגע במהלך עלייה או ירידה מהאופנוע, במצב של כוויה מהאגזוז של האופנוע וכדומה.
כ© כל הזכויות שמורות לעו"ד ליאנה חזין רביב, משרד עו"ד רונן ברק ושות'