יום הMשפחה

הכל בגלל מרצדס. בשנת 1983, עקב מהלך שהוביל את יצרני הרכב ללכת בכיוון ראשי מנוע מרובי שסתומים, פיתחו מרצדס גרסה מלהיבה וחזקה במיוחד לתקופתה. קראו לה מרצדס 190E 2.3 16. מכונית שהכניסה לסחרור את כל קשת המכוניות הגרמניות.

מכונית לנהג

ל BMW היריבה הקשה ביותר מול מרצדס,שחרטה על דיגלה: מכונית לנהג. לא היתה תשובה הולמת,למכה שהנחיתה עליה היריבה מרצדס. כך שבחטיבת ה-M של הבוואריות, החלו לעבוד שעות נוספות, בכדי להכין מכונית למסלול שתתחרה במרצדס המדהימה, בשילוב גרסת M לכביש. לקח להם 3 שנים להמציא את האגדה.

יוצרים איקון - M3 E30

קראו לה M3. זו התבססה על גרסת ה E30 של סדרה 3 (שהושקה בנובמבר שנת 1982) בראשית 1986, חושפים ב.מ.וו לראשונה את ה M3, שתימכר לקראת סוף 1986 כדגם 1987 ומכים את העולם בתדהמה. זו צוידה בכל האביזרים הטקטיים של התקופה,כולל כנפיים בנוסח הקוואטרו פנסי ערפל קדמיים כנף אחורית מובלטת מאחור, בשילוב דלת תא מטען ייעודית (אחד מסימני ההיכר ב M3 E30), וג'נטים "15 מדגםBBS.

אח"כ זו קיבלה "16 חצאיות וכמובן סמל-הו איזה סמל מיוחד שלימים מעלה רטט ומחשבה מי באמת ה M הנה מכולן? לשם כך התכנסנו כאן היום. לכבוד הדור הרביעי לשושלת M3 שעשתה עליה, וזכינו לנהוג בה באופן בלעדי ל- Turbo Magazine.

*לא השגנו את גרסת ה M3E30,מאחר וזו לא היתה זמינה.

M3 E30-1987-1990

ה M3E30 צוידה במנוע 4 צילינדרים בנפח 2.3 ליטר בטור בעל 16 שסתומים , המפיק 200 כ"ס ב 6,750 סל"ד. גיר בעל 5 הילוכים המשודך להנעה אחורית. צמיגים בחתך 205/55/16, וכל המתיקות הזו שוקלת 1,300 ק"ג. הביצועים: 6.6 שניות למאה קמ"ש בדרך ל 235 קמ"ש מרביים.

בשנת 1988,נחשפת לראשונה גרסת הקבריולט. ההספק גדל ב 15 כ"ס, 215 כ"ס ב 6,750 סל"ד. 100-0 קמ"ש ב-6.8 שניות, וכן המהירות המרבית נשקה הפעם ל 240 קמ"ש. עוד באותה שנה (1988) נחשפת גרסת EVO בעקבות ההצלחה המסחררת וההיסטריה סביב ה M3 דאגו לצייד אותה בגרסת EVO, הג'נטים צמחו ל "16, המנוע קיבל בוכנות חדשות, הראשים גדלו, מיפוי ניהול מנוע חודש.

הצבעים הוגבלו לשלושה: כחול,כסף,אדום.
ההספק: צמח ל 220 כ"ס ב 6,750 סל"ד.
הביצועים: 100-0 ב 6.6 שניות בדרך ל 245 קמ"ש.

בשנת 1989,נחשפת ה M3E30 בגרסת SPORT EVO. הצבע? שחור ,הפסים על הפגושים באדום, נוספו קצוות מספויילרים לתוספת אחיזה בתחתית הפגוש הקדמי,ובקצה החיצוני של הספויילר האחורי. M הביאו את מנוע ה 4 צילינדרים לקצה, מהלך הבוכנה גדל, ונפח המנוע הוגדל לכדי 2,467 סמ"ק, 16 שסתומים, מה שהביא אותה ל 238 כ"ס ב 7,000 סל"ד.

ביצועים: 100-0 קמ"ש התקצרו ל 6 שניות, והמהירות המרבית הגיע לראשונה ל 250 קמ"ש. ביצועים קיצוניים לתקופתה.

BMW M3 E36 1992-1999

היה קשה מאוד להיכנס לנעליה הענקיות של ה M3 E30 האגדית. זו שיצרה את השושלת, והייתה מיד לסיפור הצלחה על הכביש יחד עם מסלולי המרוצים בעיקר באליפות מרוצי הטורינג הגרמנים. בשנת 1992,חושפת חטיבת M את מחליפת ה M3 E30.

במבט ראשון היה קצת קשה להתרגל לעיצוב,שכן נשרו בתי הגלגלים התפוחים נוסח קוואטרו, יחד עם הכנף האחורית, זו הייתה יותר מלוטשת ופחות צעקנית מהאגדה, כך שרק חדי עין מודעים לה באמת. פנים הרכב שולב באופן מודרני. וכמובן המנוע גדל עקב הקדמה והמתחרות מבית לראשונה ה M3 עושה שימוש במנוע 6 צילינדרים בטור ונפחו הוגדל ל 3.0 ליטר, בעל 24 שסתומים שהפיק 286 כ"ס ב 7,000 סל"ד.

המשקל: תפח ב 160 ק"ג ,עקב השימוש באבזור תקני רב ויחד עם כריות האוויר.
הג'נטים: גדלו במידה אחת במספרים: "17.
ביצועים: 100-0-קמ"ש 5.4 שניות,ומהירות מרבית בת 250 קמ"ש.

בשנת 1993,מוצגת גרסת הקבריולט של ה M3E36 השוקלת 80 ק"ג יותר מגרסת הקופה. הגג-נפתח חשמלית,וג'נטים בעלי 5 חישורים.
ביצועים: 100-0 5.7 שניות – מהירות מרבית 250 קמ"ש.

שנה לאחר מכן בשנת 1994,לראשונה נחשפת M3 סדאן-בעלת 4 דלתות. המתלים רוככו,לטובת נוחות הנסיעה, זו קיבלה שילוב של עץ ועור בגימור הפנימי מה שהפך אותה למכונית GT פרקטית למדי, כמותה יוצרו רק 1,114 יחידות.
ביצועים: 100-0 קמ"ש ב 5.5 שניות בדרך ל 250 קמ"ש.

ורק עכשיו בדור הנוכחי,חוזרים לנפק גרסת סדאן ל M3E92, מה שלא היה בדגם E46. כנראה שנתונים אלה לא הספיקו לכת חובבי ה M3 שהתבגרה מאז ורצתה יותר, כך שבשנת 1995,חושפת BMW את גרסת ה EVO של ה M3E36. זו בנוסף למנוע ה 3.0 ליטר 24 שסתומים' שחצתה את רף 300 כ"ס והעמיד אותה על 321 כ"ס ב 7,400 סל"ד, מה שהקפיץ אותה לקטגוריה של הגדולים בתקופתה.
ביצועים: 100-0 ב 5.3 שניות,בדרך ל 250 קמ"ש.

אנחנו זכינו לקחת היום את ה M3 E36 EVO מבציר 99'(לפני החלפת הדגם ל E46). השמורה במצב תצוגה ולה רק 40,000 ק"מ על מד מרחק. כן יש לה ריח של חדש בתוכה.

M3 E46 -2000-2006

בשנת 2000 נחשפת ה M3E46- כסף מסובב את העולם- כך גם ה M3 מסובבת את ראשם של מביני העניין,בזמן שהם מביטים בבליטה על מכסה המנוע ארבעת יציאות המפלט וספויילרון מעודן וקטן על מטענה, וזוג כונסים בכנפיה הקדמיות. גם זו עושה שימוש במנוע 6 צילינדרים, 24 שסתומים הנפח צמח ל 3.2 ליטר, וההספק לכדי 343 כ"ס, ב 7,900 סל"ד. 37.2 ק"גמ ב 4,900 סל"ד. גיר? ידני רובוטי 6 הילוכים.
משקל: 1,570 ק"ג.
ביצועים: 100-0 קמ"ש ב 5 שניות,250 קמ"ש מרביים-מוגבלים אלקטרונית. 

בשנת 2001, נחשפת גרסת הקבריולט של ה M3E46.

M3E46 CSL -2003

הבווארים נברו קצת בהיסטוריה המוטורית הענפה והמפוארת שלהם וגילו כי הגיע הזמן לגרסת CSL-שתורגמה לקלת משקל. כך נופק גג הקרבון לראשונה בגרסאות ה M. המושבים הוחלפו לבאקט קלי משקל,בנוסח עדת המרוצים, גיר SMG וצליל מדהים. הפך אותה לאחת המכוניות המבוקשות ל Track-Day, בייחוד באירופה.
נפח מנוע: 3.246 סמ"ק. 24V בעל 6 צילינדרים בטור, המפיק 360 כ"ס ב 7,800 סל"ד.
מומנט: 37.8 קג"מ ב 4,900 סל"ד.
משקל: 1,385 ק"ג.
100-0 קמ"ש 4.9 שניות.
מהירות מרבית: 250 קמ"ש-מוגבלים אלקטרונית.
* פעם ראשונה שסדרת ה M3 יורדת מתחת ל 5 שניות מ 100-0 קמ"ש.

M3 E92-2008

הוצגה כקונספט בתערוכת ג'נבה 2007–(ראו כתבה נפרדת בתערוכות) ובתערוכת פרנקפורט-ספטמבר 2007-הוצגה רשמית. אלינו היא הגיע עכשיו בהזמנה מיוחדת-יחידה בישראל!!! ישר אלינו, המגזין המתמקד במכוניות ספורט/יביות ויוקרה בישראל. הכלה המהממת, לבושה בלבן בעיצוב מעודן המשלב כוחניות מאופקת-בצבע הלבן הופך אותה לאלגנטית.

התפיחה על מכסה המנוע בולטת במיוחד, בשילוב נחיריים. אורך מכסה המנוע גדל ,בכדי לפנות מקום ליצירת הסימפוניה השמינית. בדפנות הכנפיים נמצאים כונסים אווירודינמים לפינוי מהיר של חום העוזרים בנוסף להצמדת הרכב במהירויות הגבוהות. הפגושים הוחלפו פנסי ערפל,פינו מקומם לכונסים מוגדלים בעיצוב יפהפה. מאחור נמצא פגוש עם פתחי דיפיוזר,וכמובן 4 מפלטים דרכם ניתן להאזין לסימפוניה השמינית של בוואריה, מאחר וקולה מפיץ פנינים בוואריים, לאוויר העולם.

לראשונה ה M3 מצויידת ב- 8 צילינדרים בטור, מנפח מנוע 3.9 ליטר.
ההספק צמח ל 420 כ"ס ב 8,300 סל"ד
40.8 קג"מ בין 3,900 ל 5,000סל"ד.
הנעה: אחורית(דיפרנציאל מוגבל החלקה).
גיר: ידני 6 הילוכים בלבד.
צמיגים:
קדמיים- 245/40/18, אחוריים- 265/40/18
משקל: 1,665 ק"ג.

ביצועים:

0-100 קמ"ש : 4.8 שניות.
מהירות מרבית: 250 קמ"ש(מוגבלים אלקטרונית).

ה M3 E92 מצוידת בגיר שישה הילוכים ידני מדויק ונוח לשליטה בעל הנקישה האופיינית לכל דורות ה M3 בעת סנכרון. לידיעה ב M3 חדשה, העדיפו לוותר על גיר ה SMG, שעשה שימוש בדור הקודם E46. דבר שקרץ דווקא לאנשים שאוהבים את בגיר הידני הטהור.

הנקודה היהודית

M3 יובאה לישראל ,רק בהזמנה מיוחדת החל משנת 1989, מאז קמור פתוחה למכור לבעלי האמצעים,כל דגם/גרסה שיחפוץ. דבר הראוי ל צל"ש ותשבחות. גם יבואני רכב אחרים לאו דווקא רכבי יוקרה, חייבים וצריכים להפנים כי קיים אחוז מסוים באוכלוסייה שמוכן לרכוש מכונית בגרסאות ספורט/יבית –כאן בישראל.

Mיבחן לסכין Mנתחים

מחזה שכזה,לראות על הכביש בדרך למסלול: בימרים M3 E36/46/92 אחת אחרי השניה בליווי פורשה 911,יחד עם אלפא 147GTA זה לא משהו שרואים כל יום בארץ. רבים ממשתמשי הכביש פערו פיהם, אפילו לו קנו כרטיסים למחזה יוקרתי במיטב כספם. הם לא היו נהנים כפי שבהו בשיירה המדהימה הזו. למה-אתם שואלים? מאחר והם רואים זאת באופן ספונטאני. הם לא דמינו שבבוקר יום שישי, יחזו במחזה יפה כל-כך –בחינם (מעבר לזה שהנסיעה היתה בקצב האוטובאן).

במסלול

מסלול קטן ונחמד הוא נחשונרינג הפעם,בחרנו להתמקד באחת המכוניות הנערצות בקרב חובבי ההגה. מכונית שמדברת אליך,ומזמינה אותך לרקוד,היא בדרך גם תדאג לפנק אותך,ולהשמיע לך קולות מגרונה העמוק.
קוראים לה M3 E92. את גרסת הקונספט שלה ראיתי אישית עוד בתערוכת ג'נבה 2007, ולא בדיוק האמנתי שאני אנהג בה כמעט שנה אחרי, עוד כאן בישראל. חלומות מתגשמים רבותיי.

אני מקבל מפתח, ניגש לרכב פותח אותו ו... אני נכנס לכלה,מתיישב במושבי העור הנעימים שבה. המכונית בנויה לתפארת בוואריה. הכל במקום, נוח לתפעול.(אפשר לגור כאן?) השטיקים המצויים בה מסוגלים למלא ספר עב–כרס. עזבו-הגיר ידני וזה מה שחשוב. אני נמצא עכשיו בעולם של BMW, נכון יותר בעולם ה M.

כל מה שנלמד במשך כל דורות ה Mבגרסת ה 3, המשולב בטכנולוגיה עילית שולב הפעם לראשונה במנוע 8 צילינדרים המדהים, שנשתל אחר כבוד ב M3 החדשה. את המפתח היי טק השחור,אני מכניס ל...כיס. כן לכיס חולצתי. כאן אין מפתח להתנעה, זאת אומרת יש-אך הוא פשוט עובד על תקן-משדר. קיים לחצן START/STOP, לחיצה על המצמד וכן על הבלם, הקשת קוד ולחיצה על לחצן START/STOP, ידיי רועדות. באותה השניה המנוע ניעור לחיים.

איזה צליל יש לדבר הזה, מד הסל"ד מלטף את ה 1,000. ברגע זה ,נצמדו לדוושה 420 סוסים בריאים המחכים ללחיצת רגלך הימנית. אני מלטף את ההגה השמנמן,והיפהפה של ה M,בעל התפרים בצבעים הנכונים. מביט בפנים המהודק עד שלמות. לחיצה קלילה על הדוושה הימנית עוד בזמן שאני בהילוך סרק (ניוטראל), מנסה להאזין לאחד מיצירות האומנות בתבל: כן מנוע,אך איזה מנוע יש לה המפיק צליל ענוג ובשרני, ההופך עם עליית הסל"ד לזעקה שרק מנוע 8 צילינדרים בווארי שיצא מאיMה שלו מסוגל להפיק-וזה ממכר.

אני מביט בלוח השעונים,המדהים (יצרנים צריכים לעבור קורס איך לעצב כמותו) ומסתבר שהיא עברה רק 2600 ק"מ במד-האוץ. לחיצה בכפתור M הנמצא על ההג תכניס את הכלה למוד דינמי במיוחד ואותך לאטרף. קלאץ', משלב לראשון. משתררת דממה במקום. המוזמנים נותנים כבוד לכלה.

הנאה Mנהיגה

ראשון 3,500 סל"ד,הפנית הגה קלה שמאלה,והיא מתחילה להראות טיפל'ה למה היא מסוגלת,רק בשביל הטעם. בכדי לטעום ממנה עד הסוף,טוב היה לו בנו כאן מסלול נוסח הנורבורגרינג(אפשר אפילו בקטן יותר). M3E92 לא מרגישה כבדה-למרות משקלה. סבוב מתקרב במהירות,אני מפנה את ההגה והיא מגהצת את הסיבוב כאילו לא היה שם.ההגה חד כמו סכין, כך ששילוב מנוע/גיר/הגה הוא פשוט חוויה מעולם אחר,דבר זה מתעלה על ה ME36/46 שנכחו במבחן גם כן(עליהם נדבר בהמשך).חוץ מה M3E30 שדפקה נפקדות ברגע האחרון- חבל.

משלב לשני, מועך קלות את הדוושה.... והיא? רכבת,לא מזיז לה ,הנחשורינג קטן עליה. אני דאגתי לא לבטל את הבקרות מאחר והמסלול קטן מידי, והיא ודאי תדע להתפרע כך שכל עוד הבקרות מחוברות כאן החוויה מתעצמת ביחס למסלול הקצר. המושבים טובים ונוחים ותומכים בגופי,והשקט גורם לך להתרכז במסלול ולהאזין למנוע.

כאילו אתה נמצא במופע שהאולם סגור רק בשבילך ואתה מאזין ,כך שהסולנית מעלה קולה לפי פקודה שלך. לא מורגש שום תת-היגוי,היגוי-יתר זה בגדר נתק אותי ונצא במופע חוצה יבשות. נדמה לך שהזנב רוצה לברוח אך היא פשוט מתקנת עצמה באופן מדויק מתמטי ממש. אני משוכנע שסחיפה על ארבעת הגלגלים זו חוויה, אך מעבר לזה הדיוק, השקט שהיא עושה זאת, פשוט מטריף אותי.

תפוח על הסכין

הגדילו לעשות זאת במגזין טופ גיר, הניחו תפוח שלם על קצה הפנימי של פניה חדה במיוחד. מרצדס AMG, ניסתה לפחות חמישה פעמים לחצות את התפוח לשניים, אך ללא הצלחה. רק אח"כ היא דרסה אותו. ה M3E92 פשוט כמו סכין מנתחים, בסיבוב הראשון, חצתה את התפוח לשניים,בדיוק כרורגי ממש.

ההדגמה הזו באה לתאר עד כמה מכונית הנהיגה הזו מדייקת. היא גם לא מעייפת,כך שאפשר לחזור לעוד מספר הקפות,על אותם הקווים, ובכל פעם להגביר מהירות. היא לא תתרגש מזה-לעומת זאת אתה תתפעם. ההגה שלה הוא אחד ההגאים המעולים ביותר בנמצא. יחד עם גיר שנופל לידיך העובר בסנכרון קצר ומדויק. עונג פשוט שלא ייגמר לעולם. כל האצה בכל הילוך פשוט דוחפת אותך קדימה, ולא משנה אם אתה ב 2,000 סל"ד הכוח זמין תמיד. אין "חורים" באמצע. ההאצות לינאריות, ובאם ננתק את הגבלת המהירות לא תהיה בעיה לראות את הספרה 300 על השעון. Mושלמת. מעבר לזה לאחרונה אפשר גם לקבל אותה בגרסת סדאן וקבריולט. שתוצגנה בתערוכת ג'נבה שתפתח לקהל ב 6.3.08.

M3E46-2003

המעבר ל E46, ניכר בכל פינה. רק עכשיו אתה מעכל עוד יותר כיצד האיכות בE92 עלתה בכמה רמות, ולאן הובילה הטכנולוגיה ב 7 השנים האחרונות. פשוט עולם אחר לגמרי. רק הביטו בתמונות. הצטרפתי ל א' בעל הרכב, להכרת המסלול ונסיעת התרשמות. מאחר ונהגתי בעבר בכל דורות ה M ,לא הפריע לי כי א' העדיף לנהוג בעצמו. לשם תזכורת,אנחנו כאן בשביל ה E92.

M3E46 שנת 2003 של א' שמורה במצב תצוגה. אדם פדנט שדואג ל M ומפנק אותה בכל טוב. כיאה וכראוי לMכונה שכזו. אנו עולים למסלול,דבר שעושה לי דה-ז'וו,עם נהיגה בה בחו"ל. התיקונים תכופים יותר, הריכוז עולה, והרעשים חודרים כמעה לתא הנוסעים. גיר ה SMG מסתנכרן אם אותה מכה ידועה.

אך שוב אתה רואה שזו בימר אMיתית. היא מהנה במיוחד א' לא רוצה לרדת מהמסלול ועורך הקפה נוספת, הוא משתדל להוציא אותה בדריפט תחת כל פניה, והיא נענית לו. 343 כ"ס שבה מאשרים לו כי הם קיימים ובועטים אותו החוצה מהפניה, תחת משחקי הגה מלבבים. החיוך לא יורד מפניו. צליל מנוע ה 6 צילינדרים בטור, נשמע שונה (ופתאום מוזר) מאשר ה 8 צילינדרים המדהים של ה E92 המופלאה שגיהצה את אותם הסיבובים באלגנטיות, לעומת ה E46 שאיכשהו מנסה לשמור על אותם הקווים.

M3E36 EVO-1999

מכונית מהניילון. פשוט כאילו ולא עברו להן 9 שנים. המכונית כחדשה לחלוטין. מבט במד האוץ גילה כי זו עברה רק 40,000 ק"מ אמיתיים. אפילו הריח של החדש עוד נישא באוויר. הכל מקורי לחלוטין. זה מזכיר לי מכוניות שאני רואה רק בחו"ל. ישנות שכאילו הזמן עצר מלכת. מבלי שישפצו אותן-הן פשוט נשתמרו כחדשות. כך היא אותה M3E36 בגרסת EVO מאותו בציר אחרון –שנת 1999 של ר'. תענוג לראות דברים שכאלה בישראל. ב',אח של ר' מעדיף לנהוג בעצמו ואני מצטרף אליו. פשוט מרשים, האוטו בצבע צהוב בוהק, כפי שהוצג אי-אז בהשקה בשנת 1995. (גרסת ה EVO של ה E36 יוצרה בין השנים: 99'- 95').

אנחנו עולים למסלול, המכונית הזו נולדה ב"ימיי-הביניים" טרם גל הבקרות המפותחות, כך שרף השעשועים גדול למדי. ההקפות דרמטיות בהרבה משתי הבימריות החדישות. ב' מרגיש באדרנלין המבעבע, והוא לוקח אותה למגבלות. ומסיים את ההקפה בדריפט מתוכנן. אני יוצא ממנה והוא מבקש לעשות סיבוב לבד. האישור התקבל.

והוא יוצא להקפת אטרף קיצונית למדי מה שהביא אותו באחד העיקולים המתוחכמים במסלול לעוף אל הדשא,הספוג בטל הבוקר. ר',דאג שלא קרה כלום למכונית. מזל שאנחנו על מסלול סטרילי. וזה לא על הכביש. אנחנו חייבים מסלול מרוצים משובח בארץ-פשוט חייבים. מזל שיש את נחשונים. אנו רצים לעברו,לפני שיתחפר... ומחלצים אותו. ר',עושה סיבוב לבדיקת נזקים. כלום לא קרה. ב' לא נראה מבוהל ומשלים את ההקפה בווליום נמוך יותר, אך מסיים אותה בדונאט שמעלה עשן שפשוט הסתיר אותה (כמעט) לגמרי.

בסופו של יום

M3E92 ככל הנראה, תהיה הדור האחרון האמיתי,למכונית השרירים הבווארית בסדרת ה3. מאחר ותעשיית הרכב,מתהלכת אימים לפתרונות שלא פוגעות בסביבה. האם יחרץ גורלה של M? האם הדור הבא תקבל את מנוע ה M5 בתצורת V10 של אחותה הגדולה M5 בעלת 507 כ"ס? אין לדעת. מה שכן, האהבה למכוניות מאותו זן נדיר ככל הנראה רק תגבר. פשוט אנשים יחלו לשמור על המכוניות בקנאות שכן העתיד נראה מפחיד עבורנו חובבי הרכב. לכו בקרו בתערוכות. ראו את העתיד.

מכוניות שמתקנות עבורנו, בשלמות שכזו נוסח ה M זה בסדר. מכוניות שתנהגנה בעצמן אם תרצו "חלביות", שתחרוצנה את דינם של חובבי ההגה. זה פשוט סיוט. האם הסלוגן "מכונית הנהיגה המושלמת" מתאים ל M3E92?

ודאי שכן-אולי יותר מאי-פעם. היא פשוט השיא מבחינת סדרת ה 3 לדורותיה. אך האם המשמעות: של "מכונית הנהיגה המושלמת" תשתנה? אולי כן. אך זה לא יהיה בדור שלנו.

תודות

  • תודה ל ח' –בעל ה M3E92- שתרם את המכונית ליום המבחן.
  • תודה ל א' – בעל ה M3E46- שהקדיש מזמנו בא ונהנה.
  • תודה – ל ר' & ב',עם ה- M3E36- שבאו בכיף.
  • תודה ל ז' – בעל הפורשה 911 קאררה.
  • ואחרונה חביבה, ל– י' ׁ(סאבין הישראלית) בעלת ה אלפא 147GTA.

נתוני ב.מ.וו M3 E92 שנת ייצור 2008- ומעלה:

  • קטגוריה: ספורטיביות.
  • מנוע: בנפח 3,999 סמ"ק, 8 צילינדרים 32 שסתומים.
  • הספק: 420 כ"ס ב- 8,300 סל"ד.
  • מומנט: 40.8 קג"מ ב- 3,900 סל"ד.
  • גיר: ידני 6 הילוכים.
  • הנעה: אחורית.
  • מידות צמיגים: מידות מקדימה- 245/40/18. מאחורה- 265/40/18.
  • משקל: 1,655 ק"ג.
  • מרכב: 3 דלתות.
  • נפח תא מטען: 430 ליטר.
  • קיבולת מיכל דלק: 63 ליטר.
  • בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, EBD, ESP - בקרת יציבות (ניתנת לניתוק)
  • ניסוי ריסוק: 5 כוכבים.
  • צריכת דלק (יצרן) :7.3 ק"מ/ליטר בממוצע.

ביצועים

  • 0-100 קמ"ש : 4.8 שניות.
  • מהירות מרבית: 250 קמ"ש.
  • שנת אחריות: שנתיים.

כתב: אילן פייביש | צילום: איתי אופניצקי