תעשיית הרכב בטורקיה נחשבת תעשייה ענפה, הבעיה היחידה היא שהרכבים שטורקיה מייצרת לא ממוצא טורקי, אלא שייכים ליצרניות כמו הונדה, טויוטה ומרצדס. כעת, ממשלת טורקיה החליטה כי היא תיעזר בסאאב השוודית על מנת לייצר מכונית טורקית חדשה ולשם כך, רכשה את הזכויות על סאאב 3-9.
זה לא סוד שישנן יצרניות רכב שמעדיפות להעביר את מפעליהן לטורקיה, שהרי שם הייצור זול יותר מאשר מארצות מוצאן של היצרניות. התעשייה הזו גורמת לטורקיה להיות יצרנית רכב די משמעותית בעולם הרכב, אך עם זאת, עד כה טורקיה לא נהנתה מהתענוג הזה של ייצור "רכב טורקי". כעת, טורקיה נעזרת ביצרנית סאאב השוודית על מנת להקים צי רכב טורקי ולשם כך אפילו רוכשת את זכויות הקניין הרוחני של הסאאב 3-9.
בעבר, טורקיה זכתה בפריבילגיה של ארץ ייצור רכבים. בזמנו היא ייצרה רכב שנקרא "אנאדול", שאפילו הגיע לישראל. אך בשנת 1984 טורקיה הפסיקה את ייצורו וכעת כל הרכבים 'מייד אין טורקיה' הם למעשה בעלי שורשים יפנים או גרמנים: הונדה, טויטה, מרצדס וכו'.
בצד השני של המפה נמצאת סאאב (Saab), שעברה לא מעט תהפוכות כלכליות דרמטיות. בתחילת שנות ה- 2000, הידעה GM, שבזמנו היתה בעלת כמה וכמה מניות של סאאב השוודית כי היא מתכוונת לממש את זכותה על סאאב. מעין כור-היתוך שג'נרל מוטורס תכננה לעשות לסאאב. במרוצת השנים, סאאב לא הצליחה להוכיח את עצמה בשוק הרכב העולמי ובשנת 2008 הודיע GM כי היא בוחנת את האפשרות למכור את סאאב.
לאחר שנה, היצרנית השבדית קוניגזג, שמייצרת רכבי ספורט, הודיע כי היא תרכוש את סאאב, אך עם הזמן מתברר שהיו סכסוכים בתהליך והעסקה בוטלה. ב 2010 היה תורה של ספייקר ההולנדית לרכוש את סאאב אך GM סירבה לעסקה. לאחר זמן מה, סאאב הודיע על פשיטת רגל וב 2012 נרכשה על ידי NEVS הסינית. שר התעשייה והטכנולוגיה של טורקיה, פיקרי איזיק, הודיע כי טורקיה רכשה את זכויות הקניין הרוחני של הסאאב 3-9, אך לא את הזכות לשימוש בשם 'סאאב'. מה גם, שהטכנולוגיה שתכויל בדגם החדש תהיה טורקית וכך גם 85% מהחלפים שלה. את הדברים האלה הביא לאישור מנכ"ל NEVS הסינית, מתיאס ברגמן, שהוסיף כי NEVS אכן תסייע לטורקיה בתהליך ייצור הרכב הלאומי.
לרשותכם: מחירון רכב בחינם אונליין