סובארו BRZ - הרשות להנאה מנהיגה במבחן

הסובארו BRZ, יש בה קונפליקט, שכן היא מהווה "שיעור" מעלף לבוגרים בנינו, אשר שבע ממכוניות חזקות וממרוץ החימוש, ועודפי כוח, ומחפש נהיגה טהורה נטו, או לנהג המתחיל המגלה עכשיו את רזי הנהיגה הטהורה. BRZ או בשפה המקומית "ברז". היא המכונית היחידה בישראל, ברת השגה "לעם" הנמכרת במחיר "ריאלי" בעיצוב קופה, בעלת הנעה אחורית וגיר ידני בשילוב 2+2. המתחרה היחידה שלה (עדיין) לא כאן –כביכול מאזדה מיאטה, ובשלב העליון הניסאן 370Z אבל בואו ונחזור ל BRZ.

לרשותכם: מחירון רכב בחינם אונליין.

עיצוב הרכב

סובארו מעוצבת באופן מרשים, יופייה של מכונית הקופה עם האף המחודד, התפיחות הסקסיות במכסה המנוע כחלק מבתי הגלגל, הלוע בפגוש הקדמי, וזוג הפנסים הקדמיים המעוצבים, עם טכנולוגיית בי קסנון מן הצד ניכר עיצוב קופה  שבא לך רק ללטף ולהיכנס ולנהוג בה, עם אף ארוך במידה, קימורי הגג, וחלונות צרים יחסית, המשתפלים לאחור, עם זנב מקוצר וספויילרון קטן ומעוצב, מראות צד גדולות ולבסוף ג'נטים מעוצבים הנועלים צמיגי מישלין פוטנזה RE050 A במידות: 245/45/17, מאחור זוג פנסי לד מעוצבים, וישבן עם תפיחות אירוטיות. ולמטה דיפיוזר מודגש, וזוג יציאות מפלט ענקיים אחד בכל צד.

בשל עיצובו וטכנולוגיית המבנה הנמוך, המנוע הממוקם כל כך נמוך תודות למבנה הבוקסר, מיקום הנהג במרכז, ההנעה האחורית ומרחק הסרנים 2.57 מטר, מסכם מכונית כל כך מאוזנת, 50:50 פשוט תענוג. מכונית שהיא כולה כמו שלט ענק באיילון הזועק "הנאה מנהיגה" זה כאן.

בפנים

בפנים הרכב איכותי מאוד, תתפלאו אבל איכות החומרים והקונסולה מהודקת, מושבי ריקליינרים יפים, נוחים ואוחזים בדיוק כמו שצריך עם טקסטורה נעימה ויפה.. הגה שלוש חישורים יפהפה עוטה עור בתפירה אדומה, ניצב כמו בפורשה, מד סל"ד במרכז, עם מידע בתוכו על מהירות דיגיטאלית ומצב ההילוך, כולל נורית החלפת הילוך, בזמן שתתקרבו ל 7,000 סל"ד ויותר, מד מהירות קטן בצד שמאל ומד דלק וחום מנוע בצד ימין, בפנטאוז במרכז נמצא את פתחי האוורור, במרכז נמצא מסך טאץ' "7 בהתקנה מקומית, לא ממש ידידותי למשתמש.

מתחתיו מערכת בקרת האקלים, לחצן START , כניסת USB וכמובן ידית ההילוכים המעוצבת העוטה עור כולל כיסוי שחור בתפירה אדומה ולצידה לחיצי ברת הכיף, כלומר בקרות על הזנב השובב.

בנסיעה ללא לחיצה על אחד מהן הזנב יעמוד במקומו יעשה קולות של שחררו ו אותי-"די כבר...." (בסגנון נפתלי בנט), בלחיצה על לחצן VSC SPORT הזנב ישורר עם חבל הצלה, אבל, כן יש אבל, לחיצה על לחצן ביטול הבקרה במצב OFF , הזנב פשוט יקשקש את זנבו בכל הזדמנות הנכרת בדרכו ותלהיב את הנהג עד לכדי פרצי צחוק והנאה בלתי נשלטים (על כך בהמשך).

ידית הבלם הממוקמת קרוב למושב הנהג, ישנן דוושות אלומיניום מחוררות, יש מספיק מקום לכוסות, ולחפצים, ניתן להשתחל למושבים מאחור, ומניסיון אפשר להסיע שם בוגר, בתנאי שהיושבים מלפנים יתקרבו יותר לכיוון הדשבורד. ההרגשה בתא הנוסעים נעימה במידה, כיף להיות כאן אתה מרגיש צעיר חי ונושם, וחלק ממכונית ספורט טהורה שנולדה במיוחד בשבילך. הכניסה אליה כמו חתונה, ברכב בלבן פנינה (רכב המבחן). תא המטען אשר נפתח בלחיצת כפתור מתוך הרכב, (או לחילופין מבחוץ) חושף בפנייך את הצמיג הרזרבי, ונפח בן 223 ליטר.

אין לי מילה אחרת לתאר את תא המטען אלא בתור "גועל נפש", נראה כי מישהו במו"פ של סובארו שכח את תא המטען ותכנן אותו בחופזה. ממש לא יאה ולא נאה. מומלץ ללכת לרפד, "להנדס" כיסוי נאה וקליל לרצפת תא המטען.

מנוע

זהו מנוע כל כך אמין, מנוע תאב סל"ד, קלאסי בתצורת בוקסר, בנפח: 1,998 סמ"ק, 4 צילינדרים, (בוקסר) ו- 16 שסתומים, המפיק 200 כ"ס ב... 7,000 סל"ד !!! ו- 20.9 קג"מ ב- 6,400 סל"ד, המעבירים את הכוח להנעה אחורית ודיפרנציאל מוגבל החלקה מכני הנשלט ע"י מערכת אלקטרונית המפקדת על הזנב הסורר ומשם אל הכביש דרך צמיגי מישלין פוטנזה RE050 A במידות: 245/45/17 אשר יאיצו את ה BRZ במשקל נוצה של 1,183 ק"ג מ- 0-100 קמ"ש תוך 7.6 שניות ועד למהירות מרבית בת 226 קמ"ש.

אבל המספרים היבשים מתאימים לאנשים יבשים, כל הסיפור הוא איך כל זה מענג את הנהג בעולם האמיתי. המביאים הנאה מנהיגה מרגע ההתנעה ואפילו ב 20 קמ"ש בכיכר אתה כבר תמצא את עצמך במינון הנכון עם ההגה על הצד בדריפט פוטוגני - פשוט קל ופנטסטי.

הרשות ליהנות מנהיגה

כשאני מגיע לסובארו אני כבר יודע בתוך תוכי שאני הולך לראות בסופ"ש הזה את העולם על הצד.

כשאני רואה את הכלה בלבן פנינה אני מלטף אותה ונותן לה אפילו נשיקה קטנה על הסמל. פותח את הדלת Keyless מתיישב במושב הריקליינר הנמוך והמחבק, מלטף את ההגה, ונהנה מאיכות החומרים, מקיש קוד, לובש כפפות נהיגה, רגל על דוושת הבלם ורגל שנייה על דוושת הקלאץ' מוודא שהגיר על ניוטראל, שולח אצבע ללחצן START ומתניע. נשבע לכם צליל ההתנעה בדיוק כמו הסובארו DL1300 משנות השמונים, אני מאוכזב מכך.

אין נביחות מפלט, או צליל פצפוצי מפלט- סובארו קחו זאת לתשומת ליבכם. זה ממש לא לעניין . צלילי מפלט הינם חלק מ א'-ב' במכונית ספורט. משלב לראשון משחרר קלאץ' ויצאנו לדרך. אישה קשישה שמבחינה ב BRZ. מתלהבת ואומרת וואוו זה סובארו? כן אני עונה זו סובארו BRZ. מרגיש כמו נתתי לה הרגע טעם לחיים. וחותמת עד כמה שה BRZ יפה ומושכת בכל הגילאים. נסיעה נעימה יחסית.

למרות קשיחותה היא יצוקה ולא מתרסקת, תכנון המושבים והמרכב מעבירים את הנוחות באופן מרשים, הישיבה הנמוכה כל כך נעימה כאילו וכל החיים ישבת כך נמוך. הכל נופל לידייך ההגה ידית ההילוכים לוח השעונים שממוקם פיקס עם מד הסל"ד במרכז, וכל היתר מתגמד ולא חשוב עכשיו, אפילו הנקישה בעת ההעברה (הורדה /העלאה)להילוך ראשון. היתר כבר חלקים לגמרי זהו גיר קוויק שיפט מדויק, נעים וקל להעברה מהירה של כל ששת ההילוכים.. מעביר לשני ושלישי ,הכל מוצק ובנסיעה לא תשמעו קרקושים, המבנה היצוק ניכר שיהיה כך גם עוד 20 שנה ויותר.

ליטוף מוגבר על הדוושה הימנית, תחלץ 7,000 סל"ד ומנורה אדומה מהבהבת (ראבאק תחליף כבר הילוך), אבל מאפשרת לך לחצות את הקו האדום, הדחף מורגש מ 5,500-7,000 סל"ד, ומד המהירות מטפס בהתאם עם דחף ליניארי, מרגש כמו פעם, עם צלילי מנוע אטמוספרי מאומץ ודרמה.

באותו רגע אתה מרגיש שאתה מרותך לברז, הכל נעשה כל כך טבעי וקליל , עד כדי –כך, שכבר בעיקול החד לירידה ל נתיביי איילון אפשר לבוא על הצד בדריפט תוך כדי שיחה, היא כל כך נשלטת בקלות, מדויקת על הסכין, ההגה כל כך חד, שאתה יודע בדיוק באיזה מעלה נמצא הזנב שלך והשלדה מתגמלת מפלרטטת איתך כאילו יש כפתור נסתר ואתה במצב SEX.

העניין הוא שאין צורך לרדוף אחרי כוח ומהירויות גבוהות, אפילו ב 20 קמ"ש ככה בסתם כיכר קטנה, ה BRZ תנענע את זנבה. כמו תיתן לך סוכרייה לטעם מתוק בפה.

בכביש המפותל

כאן עמדתי ניתקתי שוב את כל הבקרות, רגל על הקלאץ', שילוב להילוך ראשון, 4,000 סל"ד בקירוב, שחרור קלאץ' מידתי ודוושה ברצפה והאצה, הדחף מורגש בסל"ד הגבוהה, העברה כל כך מהירה לשני גיר ידני נפלא.
חצינו את 100 הקמ"ש בהעברה לסוף שני וקליק לשלישי, מהירות מטפסת, הכביש המפותל לפנינו, הכוח דוחף ב 6,000 סל"ד, אין צורך לבלום פשוט להוריד מחמישי לשלישי, פנייה חדה ימינה ותודות לגוף המאוזן והנמוך, המושבים האוחזים, ההגה החד והשלדה הכל כך מתקשרת, אתה מהדק את ה BRZ אל תוך הפנייה והיא נדבקת, רק אם תעשה מהלך פרובוקטיבי בהגה הברז יוציא סילון של מים על הצד...

בתוך דוושה ברצפה ויציאה מהפנייה עם פול טורים כאן באמת הרגשתי שאו שחסר לה איזה מגדש טורבו, או עוד איזה 20 כ"ס, שיוציאו אותה מה"חנק" הקליל וישגרו אותה עם יותר דחף. ובכל זאת, לא התאפקתי לדריפט זריז, ככה בשביל עוד כיף, מצד שני , תוספת הכוח, אולי היתה מגבירה את הכיף ותיתן עוד אוויר לנשימה אבל תפספס את האיזון המושלם של השלדה/ היגוי. ותגרום לטפל בעוד יותר קשיחות, הגדלת מידות הצמיגים או בכלל לשדרוג לצמיגי סמי סליקס מאחור.

דחף ברביעי, מהירות גבוהה, ושוב סיבוב הפעם שמאלה ומיד ימינה, תודות לשלדה הכל כך מאוזנת אין זווית גלגל ומה שנותר לגוף הרכב הגמיש, לגרום לך רק לסובב את ההגה בדיוק לאן שתרצה להיות. ואתה שם. כל –כך פשוט וקל. האחיזה גבוהה מאוד, וההרגשה כי זו בדיוק המכונית הכי מענגת שאתה יכול לקנות במחירים האלה. כל היתר, זה נחמד, אבל בחיים, בחיים לא יתנו לא את 100 אחוז פאן טהור כמו בסובארו BRZ.

דלק

ה BRZ שואבת דלק באוקטן 98 בלבד, ממכל בנפח: 50 ליטר 10.2 ק"מ/ לליטר . במהלך ימיי המבחן, למדנו כי בנהיגה מנהלתית רגועה על כביש החוף, השגנו 12.2 ק"מ/ לליטר ובנהיגה מאומצת בכביש המפותל, ירד הנתון לכדי 8.4 ק"מ/לליטר.

סיכום

הסובארו BRZ מגישה אפריטיף לחובבי נהיגה אחורית, ודריפטים למכביר, תענג את הנהג המנוסה ותלמד פרק בנהיגה את הנהג המתחיל מבלי להגיע למהירויות גבוהות. היא יחסית שימושית ליומיום, תודות לציודה ב 2+2. עיצובה מושך ונאה אם תרצו יש בה תדמית היי-טקית סטייליסטית, ולדעתנו במחיר שלה, שווה להתאמץ לחובבי הנהיגה האחורית ,ובמקרה זה ה BRZ עדיפה על שלל דמוי ספורטיביות במחירים דומים, בעיקר אם כרכב שני במשפחה.

תא הנוסעים נעים ומאובזר, התאורה הלילית בנהיגה מאתגרת מצוינת תודות לבי קסנון, ה BRZ מגישה משהו ייחודי ומענג למשתמש, למרות שאיננה חפה מחסרונות כמו תא מטען לא ממש שימושי עקב "גימור" לוקה בחסר וגלגל רזרבי שתופס את כל תא המטען, היושבים מאחור מוטב שיהיו נערים כי למבוגר גדול לא יהיה מקום, שכן גם כך רוב הנסיעות ברכב זה הם לבד או עם חבר, אישה ועוד תינוק. מערכת השמע סבירה, מערכת בקרת האקלים טובה, אבל הכל מתגמד כשנכנסים ונוהגים בה.

ה BRZ מהווה אפשרות נפלאה למי שמאס בהנאה קדמית, ומעוניין לחוות את הנהיגה הטהורה. אהבתי מאוד את ה- BRZ כמכונית ההנעה האחורית הכי מתגמלת בישראל במחירים של סביבות 200,000 ש"ח וקצת. מבחינת המכלול והמחיר. ותוסיפו לזה 5 שנות אחריות ואמינות של סובארו וקיבלתם מכונית נהיגה מתגמלת. מלאה בחיוכים. ומאחר ואחותה טויוטה GT86 כבר איננה משווקת בישראל סובארו BRZ מרוויחה ובגדול.

מדד כוכבי טורבו **


כתב: אילן פייביש
צילום: דניאל דהרי