למבורגיני בשמלת אאודי
אאודי S8 המצויידת במנוע המשותף לה וללמבורג'ני גייארדו בנפח 5.2 ליטר V10, המפיק 450 כ"ס כאן ב S8, הוצגה רשמית בתערוכת טוקיו 2006, לקראת שנת 2008, עברה מתיחת פנים הבאים לידיי ביטוי בעיקר בפנסי ערפל, ג'נטים, הגה. הS8 הינה אחת המכוניות האהובות בקרב חובבי הרכב באלפיון העליון בישראל אחרת אין הסבר רציונאלי להשכיב למעלה מ 840,000 ש"ח (מחיר בסיס).
יש לציין כי מאז החלה צ'מפיון מוטורס לייבא אאודי S8 בראשית 2008 עד למחצית שנת 2009 (כולל), מכרה צ'מפיון מוטורס 60 יחידות מדגם אאודי S8 בישראל, כך מסר לנו מר ארז טרופן מנהל מותג אאודי בישראל. באדיבותו של קורא מגזין טורבו אשר הפקיד בידינו את ה S8 הפרטית שלו. יצאנו לבדוק מה מוצא האלפיון העליון באאודי S8 והאם היא באמת מקיימת את הבטחתה לנהג.
ספורטיבית מעונבת
ע' חובב רכב מושבע שעבר בכלל מעולם של ב.מ.וו כלומר הורגל באיכות הבימרית ובהנעה אחורית בלבד, בחר באאודי S8, כמכונית השרד שלו לשנים הבאות. הוא חיפש מכונית שתרגש אותו, עם קריצה לספורטיביות אליה הורגל מבימר הבווארית. הידיעה כי מנוע זה "מיוחס" ושתול בקרביה של למבורג'יני גייארדו עשה לו טוב על הלב.
מנוע ה V10 המפיק כאן 450 כ”ס ב 7,000 סל"ד ומומנט בעל 55 קג"מ ב 3,500 סל"ד בשילוב הנעה כפולה, גיר טיפטרוניק בעל 6 הילוכים עם פדלי החלפה + (-) בהגה. וביצועים טובים למדי המאיצים את מרכב האלומיניום השוקל 1,940 ק"ג מ 0-100 קמ"ש תוך 5.1 שניות , בדרך למהירות מרבית בת 250 קמ"ש מוגבלת אלקטרונית, קסם לו, כתב צ'ק ויצא שמח וטוב לב עם אאודי S8 חדשה ונוצצת.
כבר ממבט ראשוני ניתן לגלות את התבשיל המסתתר מתחת למעטפת, עם סימלי S8 הצמודים אחד למכסה תא המטען, וסימלון שני על גריל "זוז לי מהנתיב" מלפנים. על הכנפיים הקדמיות מצויים סמלי V10 בכדי להבהיר סופית במה מדובר. מאחור כמקובל בקטגורית "מכונית פאר לחובבי ההגה" מבצבצים ארבעה יציאות מפלט.
אם כבר נגענו ב מכוניות פאר לחובבי ההגה, כדאי לדעת כי המתחרות מולה מתמודדת ה S8, הן המרצדס S63 AMG בעלת מנוע 6.2 ליטר V8 המפיק 525 כ"ס (ביצועים: 0-100 ,ב 4.6 שניות מהירות מרבית 250 קמ”ש) שמחירה נעמד על 1,300,000 ש"ח. שלא לדבר על ה"סנדק" מרצדס S65AMG בעל מנוע 6.0 ליטר V12 ביטורבו המפיק 612 כ"ס ב 4,800 סל"ד (ביצועים: 0-100 ב 4.2 שניות מהירות מרבית 250 קמ”ש *) שמחירו מגרד 2 מיליון ש"ח.
מנגד קמה מתחרה חדשה בסגמנט והיא פורשה פנמרה 4S, בעלת מנוע V8 בנפח 4.8 ליטר המפיק 400 כ"ס (ביצועים: 0-100 ב 5 שניות מהירות מרבית בת 300 קמ”ש) שמחירה נעמד על 1,200,000 ש"ח או פורשה פנמרה טורבו בעלת מנוע 4.8 ליטר כפול מגדשי טורבו ,V8 המפיק 500 כ"ס (ביצועים: 0-100 ב 4.2 שניות מהירות מרבית 340 קמ”ש) שמחירה נעמד על 1,700,000 ש"ח.
מאחר ומעולם לא יוצרה גרסת M לסדרה 7, אני מרשה לעצמי להכניס לקבוצה זו את ב.מ.וו 750i החדשה בעלת מנוע 4.4 ליטר בעל זוג מגדשי טורבו, V8 המפיק 407 כ"ס (ביצועים: 0-100 ב 5.2 שניות מהירות מרבית 250 קמ”ש) שמחירה נעמד על 930,000 ש"ח. וכן את אחותה ב.מ.וו 760il החדשה בעלת מנוע 6.0 ליטר בעל זוג מגדשי טורבו , V12 המפיק 544 כ"ס (ביצועים: 0-100 4.5 שניות מהירות מרבית 250 קמ”ש) שמחירה נעמד על 1,350,000 ש"ח.
את יגואר XJR בעלת מנוע 4.2 ליטר V8 סופרצ'ארג' המפיקה 420 כ"ס (ביצועים: 0-100 ב 5.2 שניות מהירות מרבית 250 קמ”ש ) מחירה נעמד על 1,150,000 ש"ח , נמצאת כבר בבחרותה והיא מוחלפת בקרוב. יש לציין כי קיימת אופציית אאודי A8 W12 (בעלת 12 צילינדרים) בנפח 6.0 ליטר המפיקה הספק זהה ל S8 הנקוב ב 450 כ"ס ב-6,200 סל"ד (ביצועים: 0-100 5.2 שניות מהירות מרבית 250 קמ”ש) שמחירה נעמד על 1,060,000 ש"ח. כך שהאאודי S8 ממש נראית עסקה קורצת במיוחד.
במבט כללי הS8, נראית גדולה ואורכה 5,062 ס"מ, רוחבה 1,897 ס"מ, היא נועלת צמיגי יוקוהמה Advan Sport במידות 235/35 על ג'נט בקוטר "20, מהם מבצבצים קליפרים עליהם טבוע הסימול S8, דבר המכניס לפרופורציות את גודל הדרמה העומדת כאן לפנינו.
פנים הרכב
האיכות מורגשת החל מפתיחת הדלת, וכשהיא פתוחה, אתה סופג את ריח העור עובר את מפתן הדלת עם סימול S8. שילוב המושבים בצבעי אפור לבן מעצים את החלל הגדול שבה, לוח השעונים גדול קריא וברור עם סימול S8, איכות החומרים משובחת עם נגיעות פנלים בגימור קרבון, אני מתיישב במושב הנהג הנוח במיוחד מלטף את הגה העור. במבט פנורמי אפשר לומר שהיא מצויידת (כמעט) מכל טוב.
שלל לחיצים עם שליטה על מערכת האודיו בעלת צ'נג'ר המפיק צלילים איכותיים מ 9 רמקולים, עם שליטה מההגה, ומסבבת בנוסח iDrive בקונסולה המרכזית. מזגן מעולה בעל בקרת אקלים אלק' מפוצלת מלפנים וליושבים מאחור מושבים (קדמיים) מתכווננים חשמלית, וכך גם ההגה המתכוונן חשמלית לגובה ולעומק המקנה ישיבה בטוחה ונכונה, ויחד עם זאת תנוחה נוחה לאורך זמן. 8 כריות אוויר, זוג משענות יד בין מושבי הנהג והנוסע המכילים תאים נסתרים גילינו כי אין קירור בתא הכפפות. בקרת שיוט, בלם -יד חשמלי מראות חשמליות מתכהות אוטומטית, חיישני גשם למגבים, חיישני חניה מלפנים ומאחור,טלפון אינטגרלי (במסך), גג-נפתח חשמלי. זאת בנוסף לשאר השטיקים המקובלים כמו ח"ח נ"מ ועוד.
ביצועים
אנחנו באנו לכאן בכדי לגלות איך סך כל החלקים משלבים את החשק לנהוג.
ובכן כבר ממבט ראשוני הכיתוב S8, מדבר אלינו חובבי ההגה, אני ניגש אליה פותח את הדלת לרווחה, מתיישב ב מושב הנהג הנוח, מחדיר את המפתח לחריץ רק רגע למה אין כאן לחצן START/STOP? ע' טוען כי בעת הרכישה נתנה האפשרות ללחצן זה אך היה עליו להמתין פרק זמן לא מבוטל ולכן העדיף לקחת את אופציית המפתח שהיה זמין יותר.
אני מקיש את הקוד ****, המנוע ניעור לחיים, כמה לחיצות בריאות בניוטרל פשש איזה צליל בריטון עמוק, מבחוץ זה נשמע כמו שאגה. אני מסדר את המושב חשמלית, ואת תנוחת ההגה בעזרת הלחצן החשמלי מכוון חשמלית את המראות , חוגר את עצמי, לוחץ על לחצן בלם היד האלקטרוני מביט במראות, לחיצה קטנה ויצאנו לדרך.
בנהיגה מנהלתית, העסק שקט ונינוח, כיול מתלי האוויר ב S8 עושים את עבודתם נאמנה ומצליחים לסנן היטב את פגעי הדרך. אפשר להאזין בשלווה למערכת האודיו המופלאה, אין שום דרמות מכונית פאר אמיתית. אבל לא באנו לכאן בכדי להסיע את הדירקטור לישיבת ההנהלה, באנו להראות לו כיצד הוא יכול לנהוג בדרך מהבית למשרד או נכון יותר בחזרה ממנו בדרך מהנה יותר. וכאן בדיוק כאן הופכת המכונית את אופיה הנינוח והשליו, ומחליפה את כובע הצילנדר לקסדת מרוצים ובאחת היא הופכת למכונית התגרזנות אמיתית.
בשילוב להילוך S, אני שולח את עצבעותיי לעבר פדליי ההחלפה בהגה, סוחט את הדוושה, 10 הצילינדרים נושפים וקוצפים בקצב שמעביר אל אוזנייך את הצליל הכל כך יפה של 10 צילינדרים, וה S8 מזנקת קדימה, 3000 סל"ד, 5000 סל"ד, 7000 סל"ד החלפת הילוך ידנית, שני, שלישי, רביעי היא טסה קדימה, המהירות (***) מטפסת במעלה הסקאלה ,אבל מה, אין כאן בעיטה בנוסח מגדשי טורבו.
היא עושה זאת עם דחף השמור לה, ומצליחה להעביר בך את התחושה כי היא מתקדמת ובונה את הכוח בצעדיי ענק, מבט חטוף בלוח השעונים. מגלה כי המומנט (55 קג"מ) מעביר לנו כעת את התחושה בדוושה הנכונה כי בכל זמן שתחפוץ הכוח יתפרץ קדימה ללא השהיה מצידו. אולם דווקא אל הגיר אני בא עכשיו בטענות אדון מחשב, אי אפשר להעביר הילוך מהר יותר? הזמן העובר מרגע לחיצת אצבעך על פדל החלפת ההילוך +(-), מגלה לנו כי אלפית שניית ההחלפה לא מושלמת.
גם במצב הידני, הגיר הוא שאומר את המילה האחרונה וקובע בדיוק את רגע החלפת ההילוך. יחד עם זאת מרגע החלפת ההילוך ותחילת ההאצה קדימה, אתה מחכה שאולי יפתח איזה מגדש טורבו בדרך, אבל כאן אין מגדש, אלה מנוע בשרני וחזק במיוחד. לדעתי היה טוב לו אאודי היו שותלים כאן איזו טורבינה קטנה. אך ככל הנראה את המנוע הבהמי יותר שמרו ל RS6 עם זוג מגדשי טורבו ו 580 כ"ס.
שלא תבינו אותי לא נכון המכונית הזאת חזקה , חזקה מאוד מאוד למרות משקלה (1,940 ק"ג) היא מצליחה להתגבר עליו, המנוע המדהים הזה בשילוב ההנעה הכפולה הקבועה הדוחפת אותך בלהט, ההגה מעביר לך בדיוק את המתרחש בכל ארבעת הפינות, ובביטחון גמור אתה מרגיש כאילו והיא הצטמקה והפכה למכונית ספורט קטנה ושובבה עם מנוע חזק, בעלת אחיזת כביש משובחת. דבר הגורם לך ביטחון ופרופורציה וראיית עולם ונהיגה שונה ביחס להתנהגות רכב בממדים שלה. ואני לא יכול לשים כעת את האצבע על מכוניות אחרות בסדר גודל שלה שתצלחנה לעקוב אחריה בכביש מפותל .(עד שנבחן את הפנמרה טורבו).
הסיבוב מתקרב במהירות שגורמת לנוף להימרח, הורדת שני הילוכים דוושה בריצפה, הפניית הגה החלקה קלה באופן מכוון!!! היא עושה זאת בצייטנות של טירון בצה"ל מתיישרת במהירות וממקדת אותך במבט אל הסיבוב הבא, שינויי הכיוון, וסוויפרים הארוכים פשוט תענוג צרוף.
גז גז עוד גז והיא רודפת אחר האופק, הנה עוד סיבוב S משובח הפניית הגה ימינה שמאלה היא נאחזת באספאלט כאחוזת דיבוק תודות לצמיגיי יוקוהמה Advan Sport הדביקים במידות 235/35/20 ויותר מזה ההגה משדר לך כל פעם מחדש בשידור חי על כל תחושה באספאלט , ופניית ה S כבר מאחורינו. אני כבר הפסקתי להתלונן על ההילוכים ומגלה כי במצבי התגרזנות הם עוברים נהדר.
ירידה חדה ומהירות תלת ספרתית גבוהה, באופק נראה העיקול החד הבא שאינך ממש יודע מה מסתתר אחריו (למרות שאני מכיר את "קטע הדירוג" מצויין) אני מאט, הבלמים מצויינים ובולמים בצורה כזאת המצליחים להוציא את עינייך מערובת העין, הרי הם בולמים כאן חתיכת משקל שנע במהירות גבוהה מאוד גבוהה, ובכל זמן המבחן הבלמים לא הראו סימני דעיכה שאפשר להלין עליהם.
הכביש נפתח ישורת ארוכה ארוכה לפנינו הדוושה נסחטת (שוב) לרצפה וה S8 “שלנו" בונה את כוחה, כל הילוך מששת ההילוכים נמשך אל מעבר ל 6000 סל"ד, קו אדום ב 7,000 סל”ד יחליף הילוך אוטומטית הנה היא מסוגלת "לסגור סופית". הירידה ממהירות תלת ספרתית גבוהה למהירות שיוט ארצישראלית גורמת לך כאילו לחכות ללחץ באוזניים.
עקיפה זה לא עניין של מה בכך ואין ממש צורך להוריד הילוך בכדי לעקוף,אלא אם כן בא לך לשמוע את צליל המנוע. מבט במראה, איתות, מעיכת הדוושה והפניית הגה ועקפת בקלילות, ללא דרמה וחזרה לנתיב.
דלק
מבט לעבר שעון הדלק מראה כי עלינו למצוא תחנת דלק בקרוב. על הנאות משלמים , קיבולת מיכל הדלק ב S8 נוקב בנתון של 90 ליטר לאחר התדלוק גילינו כי סך תצרוכת הדלק היתה סבירה יחסית ועמדה על 7.2 ק"מ/ליטר. נתוני יצרן מדברים על צריכת דלק בעיר 5.1 ק"מ/ליטר / בין עירוני 10.3 ק"מ/ליטר וממוצע של 7.5 ק"מ /ליטר . כך שגם בסעיף תצרוכת הדלק אפשר כמעט לבוא ולומר כי ה S8 “חסכונית" יחסית. מוזר לומר דברים כאלה לאור העובדה כי היא מצויידת במנוע 5.2 ליטר V10 והנעה כפולה, אך זאת עובדה המתבררת כהפתעה לטובה.
סיכום
ה S8 מדהימה מכמה בחינות, היא מרשימה למדיי, מבחינה חיצונית איכותית ומפנקת מבפנים, ובודאי בעת הנהיגה במצב נינוח. אך ניתן לקבוע עכשיו כי ה S8 היא מכונית ספורט בתחפושת של מכונית פאר היא מתאימה לאיש העסקים שגדל על דור ה 205GTI ועבר את כל אותם השלבים של מכוניות הספורט/יביות לנהג, אך המעמד מחייב, ולכן תואר ה"אצולה" מאלץ אותו לנהוג במכונית פאר. אך בתוך תוכו הוא אותו נער חובב הגה, המחפש ריגושים בנהיגה אמיתית, וה S8 תתאים לו כמו כפפה ליד.
מתחרותיה יקרות ממנה, ומבט בנתוני הביצועים מגלים לנו שהיא ממש לא רחוקה מהן, כך שאי-אפשר לומר על ה S8 שהיא ברירת מחדל. פשוט מחירה בישראל ביחס לביצועים ומתחרותיה ,הוא פנטסטי. כך שלאחר נהיגה ב S8 של ע' אפשר לומר שהוא עשה את הבחירה הנכונה. ב 2010 נחשפה מהאאודי A8 החדשה, את ה -S8 הבאה נפגוש בפרנקפורט 2011.
נתונים – אאודי S8
- קטגוריית: פאר.
- מנוע: 5.2 ליטר V10 FSI.
- הספק: 450 כ"ס ב- 7,000 סל"ד.
- מומנט מרבי: 55 קג"מ ב- 3,500 סל"ד.
- גיר: טיפטרוניק 6 הילוכים עם פדלי החלפה +(-) בהגה .
- הנעה: כפולה קבועה.
- מידות צמיגים: 265/35/20
- משקל: 1,940 ק"ג
- מרכב: 4 דלתות סדאן (5 מקומות ישיבה)
- נפח תא מטען: 500 ליטר.
- קיבולת מיכל דלק: 90 ליטר.
- בטיחות: 8 כריות אוויר, ABS, EBD,
בקרת אחיזה/משיכה ASR ,בקרת יציבות ESP
- צריכת דלק (יצרן): בעיר 5.1 ק"מ/ליטר, בין עירוני 10.3 ק"מ/ליטר = ממוצע של 7.5 ק"מ /ליטר
ביצועים
- 0-100 קמ"ש: 5.1 שניות.
- מהירות מרבית: 250 קמ"ש (מוגבלים אלקטרונית*)
כתב: אילן פייביש | צילום: אייל מן