נהמה רועמת מאחורי גבי, דוושה נטועה ברצפה הילוך ראשון ב-7,000 סל"ד השדות המוריקים של סנטה אגטה, הנמרחים מצדדי ואני מרוכז, לופת את הגה הלמבורגיני גיארדו סופר ליגרה (תרגום: סופר קלה) עם נגיעת אצבע כבר מעלה להילוך שני בגיר ה E טרוניק המהיר, המחוג מורה 160 קמ"ש, ובשילוב ישורת ארוכה וכביש צר והעברה לשלישי מעצים את תחושת המהירות יחד עם צליל המנוע המתגבר והתאוצה שקורעת את האספאלט מתחתינו עם החלפת הילוך מהירה, לרביעי בדרך ל240 קמ"ש ויותר.
570 כ"ס יש לחיית הנהיגה הזאת, תוסיפו לזה הנעה כפולה, גיר אלקטרוני 6 הילוכים מרנין וסמל השור הזועם מלפנים ותבינו מה הולך להיות. אני כבר מתקרב לאוטו שהיה אי-שם באופק מביט בחטף במראת הקרבון היפהפה, מאותת וכך סתם מוריד לשלישי כי אני הרי מכור כבר לצליל הורדת הילוך המקפיצים את הסל"ד עם צרחה של המנוע מפנה את ההגה המהיר ועוקף עם לחיצת דוושה עד נגיעתה במתכת האלומיניום, אני נדבק לבאקט, מעלה חזרה לרביעי הכביש נפתח, משיכה לעבר 7,500 סל"ד בישורת הארוכה שנראית ארוכה מאוד תחילה אך בלמבו הזאת אתה פשוט מקצר את המרחק לפני שהספקת לקלוט את המרחק המלא הרי אני לא גר כאן ולא בדיוק מכיר את הכביש הזה.
כך שחישוביי המרחקים צריכים לעבור רענון מחדש. מרחוק כבר נראים כמה פיתולים עם גשר, אליו כדאי לבוא בזהירות מזהיר אותי מורנו קונטי נהג המבחן של למבורגיני ומוסיף כדאי להאט שלא נעוף כמו סטיב מקווין בסרט בולט ואני חושב לעצמי אך איזה תמונה יפה כשהלמבו באוויר.
הפיתולים מפתים ואני עדיין לא מודע לזה כי הלמבו סופר ליגרה בזמן שהיא על מצב ספורט עם שחרור חבל לשעשועי נהיגה והתערבות מאוחרת יותר של בקרת האחיזה. כך מתווספות לצרחות שלי ושל המנוע חיוכים ופרצי צחוק של אותו ילד שתלה אז בשנות ה 80' פוסטר ענק של קונטאש.
לרשותכם: מחירון רכב חינם אונליין מבית לוי יצחק.
עיצוב
הגיארדו סופר ליגרה שהיא מתיחת פנים לדור ראשון, ונחשפה השנה בחודש מרץ בתערוכת ג'נבה 2010 , עברה רענון מסיבי עם כונסים מגודלים בפגוש הקדמי בליווי דיפיוזרים צידים וכנפי קרבון מחודדים לשיפור האוורור, מראות מעוצבות עשויות קרבון המאפשרות שדה ראיה מקסימלי, ומשתלבות מצוין בעיצובה המחודד של הגיארדו, פנסים קדמיים ואחוריים מעוצבים עם נורות לד חזקות המדמות דינמיקה פשוט גאוני. במבט צד ניתן להבחין בכונסים ובפס מושחר עם דגל איטליה וכיתוב superliggera. שנמתח לכל אורכה. במבט עליון ניתן לראות את המנוע מבעד למעטפת השקופה נח לו וממתין ל צרחת ההתנעה.
לסופר ליגרה נוסף ספוילר אחורי מקרבון כמובן, דיפיוזר ענק מקרבון מאחור יחד עם ארבעת יציאות מפלט, וצמיגי פירלי P-ZERO קורסה דביקים למדי במידות 235/35/19 מלפנים, ו- 295/30/19 מאחור היושבים על ג'נט מעוצב ומושחר , ממנו מבצבצים קליפרים עם כיתוב למבורגיני וצלחות בלם קרמיים. בלמבורגיני אנו רגילים לדלתות המספריים המפורסמות אך בגיארדו הן נפתחות אנכית, הפנים זועק קל, עם שפע קרבון כבר במעטפת הדלתות , עם רצועה למשיכה וסגירת הדלתות מושבי באקט עם עור הפוך ותפירה לבנה בכיתוב סופר ליגרה, עם חגורת ארבעה רצועות, קונסולה קדמית עוטה עור גם היא בתפירה מיוחדת, עם לוח שעונים גדול וברור, ועוד 3 שעונים במרכז הקונסולה המדווחים על לחץ שמן, חום שמן, וטעינה.
הגה עור הפוך עבה וקטום במרכז וסמל למבורגיני, מערכת אודיו, ובקרת אקלים, לחצני ניתוק בקרה וח"ח, וכמובן במרכז בין זוג הבאקטים נמצאים לחצני ספורט :בלחיצה עליו נקבל המון כוח עם התערבות מאוחרת של בקרת האחיזה, אוטומט לחיצה עליו נקבל החלפת הילוכים רגועה יותר ומתאים יותר לנהיגה מנהלתית, ולחצן חשוב מאוד הוא לחצן "מסלול" קורסה, המותאם לשבירת שיאי מסלול, שיספק המון FUN ונהיגת מסלול על הקווים המדויקים ביותר.
מנוע
הלמבורגיני גיארדו סופר ליגיירה, מצוידת במנוע 5.2 ליטר V10 (עשרה צילינדרים) וממוקם בדיוק באמצע הרכב ומאפשר מרכז כובד מושלם, מאחר והוא ממוקם לפני הציר האחורי כמה שיותר במרכז ממש מאחורי הבאקטים של הנהג והנוסע. המנוע הזה קיבל תוספת משמעותית לעומת דור הקודם, כך שנוספו לו כעת עוד 40 כ"ס והגיארדו סופר ליגרה מנפקת עכשיו 570 כ"ס ב- 8,000 ו- 53.5 קג"מ ב- 6,500 סל"ד המשודך לגיר E טרוניק בעל 6 הילוכים ,החושב מהר למדי במעבר ההילוכים המתופעלים ע"י פדלי החלפה +(-) בהגה עם 3 מצבי נהיגה לבחירה: במצב ספורט המכונית תאפשר שחרור החיה עם בקרת אחיזה שתתערב מאוחר כמה שניתן. במצב אוטומטי, עם החלפת הילוכים נינוחה ולא מאומצת מידי ומצב וקורסה- המתאים במיוחד לימי מסלול, המקשיח את המתלים יתר על המידה ומאפשר נהיגת מסלול עם קווי פניה מדויקים הרבה יותר.
הגיר מעביר את הכוח לאספלט דרך הנעה כפולה קבועה וכל זה יושב על שלדה שהופחתו ממנה 75 ק"ג ביחס לגרסה ה"בסיס" של הגיארדו, כך שהיא שוקלת עכשיו רק 1,330 ק"ג, שיאיצו את מכונת הנהיגה המדהימה הזאת מ 0-100 קמ"ש תוך 3.4 שניות, מ 0-200 קמ"ש תוך 10.2 שניות שזה מהר יותר מפרארי 458 איטליה (ע"פ הנתונים) ותביא את הסופר ליג'רה למהירות מרבית בת 325 קמ"ש.
La Dolche Vita
הקדימון בראש הכתבה מאפשר טעימה קלה מהרגש המרטיט בנהיגה באחת מאותן מכוניות נהיגה אבסולוטיות המאפשרות להפיק את המיטב מהמכונית ולהרגיש את קצה גבול היכולת מכישורי הנהיגה והניסיון האישי, ולוקחת אותך כמה צעדים קדימה. ממדיה הפרופורציונאלים וכאמור מיקום המנוע במרכז לפני הציר האחורי ממש צמוד למושבי הבאקט, מאפשרים איזון מושלם. פתיחת הדלת, ריח העור, אני מתיישב בבאקט, העור הנעים למגע, חוגר את עצמי בחגורות הכפולות, מסדר את המושב ההגה והמראות ומתפעל משפע הקרבון שכבר פסיכולוגית מוחדר לראש כי המכונית הזאת קלה במיוחד הנותנת הרגשה של קלילות מסוימת כמו תמונת עירום איכותית.
לאחר שחגרתי עצמי, הכנסתי את המפתח לסוויץ', חבל שלא דאגו לכפתור START/STOP לדעתי זה מתבקש כאן. המנוע ניעור לחיים, מה זה חיים הוא פשוט מעביר רטט בגוף שמסוגל להעיר מתים, מד הסל"ד מתייצב על 1,000 סל"ד, לחיצה על לחצן ספורט, שילוב לראשון הורדת בלם יד,ליטוף דוושת הגז, ויצאנו לדרך.
מסובב את ההגה ימינה ושמאלה ככה סתם בכדי לבדוק את הרגישות, וכמעט נתפס לי הצוואר. כבר עכשיו עוד לפני שהגעתי לנהיגה מאתגרת בסיבובים, מבטי שלוח לאופק, רגלי על הדוושה, הכביש מרוקן כרגע מתנועה, אני מרוכז יותר מהרגיל והמוח נותן פקודה לרגלי שתלחץ כבר על הדוושה. בלחיצה ראשונית עם צחוק של ילד, אני כבר עמוק בתוך הקו האדום ומעביר כהרף עין לשני, עם בעיטה בגב,שמסוגלת ליישר כמה חוליות שניסו לצאת ממקומן בזמן הלחיצה. הסל"ד מטפס, החלפה לשלישי ידיי נוטפות זיעה קרה, הנספגת בהגה העור ההפוך.
הנה מגיע לו עיקול חד אני מאיץ כאילו אין מחר, מפנה את ההגה שמאלה והסופר ליגרה ללא שום פסיק של זווית גלגול פונה כאחוזת תזזית אין חריקת צמיגים, הם פשוט לופתים את הכביש בגרון. רק מבט חטוף במראה המרכזית הבנתי שחלפתי מזמן את הפניה החדה. קשה לקלוט עד כמה עבודת המתלים הבולמים והשלדה הפנטסטית הזאת מכוילת לרמת ניהוג ויוצרים יחד עם הצמיגים הדביקים ואחיזה כ"כ גבוהה בשילוב מערכות בקרה מתקדמות וההנעה כפולה.
אני עדיין משחק עם ההילוכים ונהנה מצלילי המנוע המרכזי הממוקם ממש מאחורי גבי, ומנפק צלילים שיכולים לבייש את אולם לה סקאלה במילנו (שם בקרתי מאוחר יותר). לפעמים אני שוכח שזה בכלל כביש ציבורי ולא מסלול (דר"א ללמבורגיני אין מסלול ניסויים, המסלול שלהם הוא בעצם כבישי עיירת סנט אגטה ,שזה סיפור בפני עצמו) אני מאט מאוחר, אך תודות לבלמים הקרמיים המעולים הבלימות עלולות לשלוף את מאכלי קיבתי החוצה באותה רגע שליטפתי את דוושת הבלם. העברות המשקל בעיקולים כ”כ מדויקים, עם איזון חוזר מההגה שמדהים אותי כל פעם מחדש עד כדי כך שאפשר להרגיש בהגה אפילו אם עליתי על גרגר אבק שנח לו על האספלט. ההגה מרגיש כמו המשך טבעי של הגוף והמוח שלו כאילו מחובר ישירות למוח שלך והמוציאים לפועל הן הפקודות שההגה מקבל מידייך האוחזות בו.
תקראו לזה הגה קארטינג או איך שבא לכם, נדירות המכוניות המודרניות בעולם שיש להם את זה, ולסופר ליגרה הזאת יש את זה בהכי גדול שאפשר. מבט במראה מגלה לי שהתרחקתי ממקום יישוב ואני לבד על הכביש, שדות מרעה מוריקים מצדדי, ואני מנסה להבין עד כמה המכונית הזאת חזקה בהאצה מהמקום. מאט עם מבט במראה המרכזית, ועוצר ממש כך באמצע הכביש, לוחץ שוב על לחצן ספורט ליתר בטחון מנתק את בקרת האחיזה, מגביר את הסל”ד בואכה לקו האדום, ורגל אחת על הבלם מעביר לראשון, עוזב את הרגל מדוושת הבלם, כאן בדיוק באותה נקודה הסופר ליגרה משגרת אותך כמו טיל לירח, כוחות הG מרוקנים את דמי מהראש עד לרגליים בעוד אני מנסה לאחוז בהגה ולשמור על יציבות בזמן העברת ההילוכים לשני ושלישי בעיניים מטושטשות אני מצליח להבחין כי עברתי מזמן את 200 קמ”ש זוכרים 10.2 שניות ל 200 קמ"ש וזה ממש מרגיש כך.
עוזב את הגז, נותן לדם לחזור לראש, לחץ הדם מתאזן, לוקח אוויר, ושולף בקבוק מים קרים, ושותה קצת. מזג האוויר בחוץ נפלא השמש זורחת, הנוף מטמטם, פותח את החלון ומסניף את איטליה.
יש לי ליווי מוזיקלי בכל הסיפור הזה, קשה להבין מי צריך כאן מערכת אודיו משובחת, אם המנוע מפיק צלילים שכאלה? כשאני נע עכשיו במהירות מנהלתית אני מתחיל לקלוט, כי הבאקטים נוחים למרות שהמתלים קשיחים במיוחד , תחילה חשבתי כי הנוחות שואפת ל אפס אך התבדיתי, בהחלט ניתן לגמוע עמה מרחקים ומהר, ובין לבין לרדת לכבישי B ולתקוף פניות להנאתך. איכות ההרכבה כל כך משובחת כאן הכל יצוק ומורכב למופת, אולי זה בגלל הטאץ' של אאודי? Moreno Conti נהג המבחן של למבורגיני שמסר לי את הרכב והתלווה אליי , שימש לי כמדריך ומדי פעם כמו GPS אנושי, אשר הזהיר אותי מאותם קרביניירי האורבים במקומות מסוימים אך קבועים, ואם נעלה על העצבים של תושבי עיירת סנט אגטה, הם כבר ידווחו על המטרד שהפריע את מנוחת הסייסטה המקומית והקרביניירי יחכה לנו כבר בשערי המפעל.
חברת למבורגיני ארחו אותנו ממש יפה, וביקור במוזיאון המושקע, מלמד על ההיסטוריה בת 60 שנה של היצרן הקטן והמיוחד הזה, שנחשב לחלק ניכר בחלומם של מתבגרים וחובבי נהיגה (בעלי ממון).
הגיארדו סופר ליגרה מנפקת בדיוק את הדבר אליו היא נוצרה יחס הספק משקל קל הגה מדויק,ושלדה צייתנית עם בלמים מצוינים וגיר תואם.
האם זה מספיק לה מול פרארי 458 איטליה? את זה נדע בפרק הבא.
כשהחזרתי את הסופר ליגרה למשכן הקבוע בחברת למבורגיני, לפתע נשמעה האצה רועמת בכביש, ואני מבחין במכונית מוסוות עוטה מעטפת לבנה אך ניתן לראות שזו גיארדו, ככל הנראה זו תהיה הגיארדו הבאה או המיול של הסיסנטו אלמנטו שהוצגה ממש עכשיו בתערוכת פריז.
יש לציין כי בישראל לא משווקת למבורגיני וחבל שכך.
נתונים - למבורגיני גיארדו סופר ליגרה 2010 (דור 2)
- מנוע: 5,204 סמ"ק בתצורת V10 - עשרה צילינדרים.
- הספק:570 כ"ס ב 8,000 סל"ד.
- מומנט: 53.5 קג"מ בטווח בין - 6,500 סל"ד.
- גיר :E-Gear בעל 6 הילוכים עם מנופי שליטה +(-) מההגה. ניתן להזמין גיר ידני למהדרין בעל 6 הילוכים.
- הנעה: כפולה קבועה.
- בקרות: ABS, ASR, ABD
- צמיגים: צמיגי פירלי P-ZERO קורסה דביקים למדי במידות 235/35/19 מלפנים, ו- 295/30/19 מאחור.
- נפח תא מטען: 135 ליטר.
- מיכל דלק: 90 ליטר.
- ק"מ/ליטר(מבחן בממוצע):6 ק"מ/ליטר.
- משקל: 1,330 ק"ג.
ביצועים
- 0-100 קמ"ש: 3.4 שניות
- מהירות מירבית: 325 קמ"ש
כתב: אילן פייביש
צילום: אילן פייביש