סקודה סופרב 3.6 4X4

משפט אל תסתכל בקנקן אלא מה שיש בו הינה אימרה שאפשר לשייך אותה במקרה זה למבט בסמל הסקודה הצמוד לסופרב האלגנטית. הסופרב היא מכונית גדולה ומפנקת יחסית. במיוחד את אלה היושבים מאחור. אך רק לאחר נהיגה בה אפשר באמת לגלות את מעלותיה.

הכבוד הגדול היה בו ברגע כי ניתנה לשרי ישראל האופציה לבחור בה או באאודי A6 וחלק ניכר משרי ישראל בחרו בסופרב. לא פלא היא בהחלט תואמת את היעוד עם מרחב מאחור, המשרה נוחות של "לשכה" דינמית המותאמת למרחקים ארוכים. 

יצאנו לבחון את הסופרב 3.6, והופתענו!

הופעה

הסופרב מרשימה וגדולה, פניה אלגנטיות עם גריל מעוצב, זוג פנסים גדולים עם חיתוך מעוצב וכיתוב סופרב בהם, פנסי ערפל בכל צד, וסמל סקודה במרכז, מן הצד היא נראית כמו לימוזין מוארכת, המתבטא בעיקר במבט בדלת הנוסעים הארוכה, ג'נטים "17 מעוצבים וגדולים העוטים צמיגים במידות 225/45/17, ומאחור פנסים המשלימים את אלה הקדמיים, ספויילרון קטן מבצבץ בדלת תא המטען, פגוש אחורי עם כפלים מהן מבצבצים זוג יציאות מפלט מכל צד.

ולשם הבהרה מי היא המכונית מולך מוצג הכיתוב 4X4 בצד שמאל, וכיתוב V6 מצד ימין בדלת תא המטען ובאמצע סמל סקודה ומתחתיו הכיתוב סופרב, הא כן ויש גם גג נפתח חשמלי.

פנים הרכב

הסופרב משדרת איכות כמו ברכבי הקונצרן, רכב המבחן צוייד במושבי עור בנוסח עור וניל, קונסולה מהודרת עם פנלי פלסטיק דמוי עץ, קונסולה מרכזית המכילה מערכת אודיו רדיו דיסק המכיל 6 דיסקים מובנה, שלצליליהם האיכותיים, ניתן להאזין דרך 8 רמקולים אינטגרליים. קיימים מתגים על בקרת האקלים, ידית גיר DSG, ועליה הכיתוב DSG ו- 4X4, המפליא בכל העניין כי לא קיימת שליטה על מערכת האודיו מההגה, או בקרה אחרת כלשהי, תמוהה בעיקר ב מכונית זו המנותבת לסגמנט הגבוהה.

המושבים הקדמיים נוחים מאוד גם בנסיעות ארוכות, ומאחור אתם עוד מסוגלים להתרווח כאוות נפשכם, לפתוח את ספר הקאמה-סוטרא (פריט חובה בסופרב) ולתרגל את כל התנוחות,יש מספיק מקום. את המרחב מאחור אפשר להגדיר חללי /קוסמי, הוא פשוט הגדול בקטגוריה הזאת. חבל שאין ליושבים מאחור אפשרות לבקרת אקלים נפרדת,חוץ מזוג פתחי האיוורור בקורה האמצעית היישר לפרצופם של היושבים מאחור, המיזוג פשוט טוב. קיימת אפשרות בעלת 3 מצבים לחימום המושבים, וזוג מסכים במשענות הראש, ינעימו את זמנם של היושבים מאחור (בזמן שהם לא עושים סקס).

בדלתות נמצא ווילונות מוסתרים, ובשליפה אפשר להרימם ולהצמידם לתושבת המקובעת במרומי המסגרת (שיסתירו אתכם ברגע שאתם כן עושים סקס). דבר המשרה צל נעים על היושבים מאחור ועם זאת שמירת דיסטנס ממשתמשי הדרך. אחד הפלוסים הבולטים שלה בנוסף למרחב העצום בתא הנוסעים הוא הפיתרון המבריק של פתיחה ונגישות בתא המטען הגדול בנפח 565 ליטר בו קיים לחצן ממש על הדלת המאפשרת 2 מהלכי פתיחה, האחת רק את דלת תא המטען, ולחיצה נוספת, תפתח את דלת תא המטען יחד עם השמשה האחורית, ותאפשר נגישות קלה הרבה יותר למטען שהסתרתם ממש עמוק בפנים.

חבל שאין לחצן חשמלי הסוגר את הדלת, ללא הטריקה המפורסמת. אם כבר דיברנו על טריקות, בסופרב לא קיימת בפנים ידית פתיחה לתדלוק, מה שמאלץ אותך לצאת מהרכב, לדחוף כמעה את הדלתית הקטנה המסתירה את פקק התדלוק, לא בדיוק נאה לרכב ברמה זו.

מנוע

הסופרב שלנו מצויידת במנוע בנפח 3.6 ליטר המפיק 260 כ"ס ב- 6,000 סל"ד ו- 35.7 קג"מ ב- 2,500 סל"ד, המועברים לכביש דרך גיר DSG בעל 7 הילוכים, והנעה כפולה קבועה, שיזניקו את הסופר מעמידה ל 100 קמ"ש תוך 6.5 שניות, ולמהירות מרבית בת 250 קמ"ש. ומאחר שקיימת אפשרות לבטל את בקרת האחיזה, ESP התיגמול לחובב הרכב הסולידי, כן כזה שלא מעוניין להתבלט גדול לאין ארוך.

נוסעים

אני נכנס ומתיישב במושב העור המפנק, הגה עור נעים למגע עם סימול סקודה, הכנסת דיסק עם מוסיקה שלווה, התנעה (חבל שאין לחצן START/STOP ), מנוע שקט יחסית, לוח שעונים גדול וברור ובחירה ארגונומית טובה למדי, הורדת בלם יד (עשוי עור), לחיצה קלה עד הדוושה ויצאנו לדרך.

סקודה סופרב

פנינו מועדות דרומה לעבר ירושלים, היישר אל משכן כנסת ישראל, לצילום אווירה המוכרת לסופרב כל כך מחיי היום יום של השרים החרוצים המתרוצצים בארצינו עם הסופרב החדשה שלהם. שלא תטעו, אפשר לכנות אותה "במבט שני", תחילה קשה לתפוס מה באמת רואים, ורק במבט שני העוברים והשבים מתעמקים במכונית היוקרה של סקודה שבדיוק הרגע עקפה אותם, הנסיעה בהחלט נינוחה, המתלים והבולמים מצליחים לסנן כל ניקרה המנסה לפגום ביכולות השיכוך.

איכות החומרים וההרכבה האיכותית משרים שלווה בתא הנוסעים, ורק אם תנסה קצת לסחוט אותה, בדיוק באותו הרגע שתעביר למצב ידני ותסחט את הדוושה תוריד איזה הילוך ידני תשמע את נהמת המנוע הממכרת בשילוב דחף מרשים בהחלט המתבטא בקיפצוץ המחט שתעבור בצ'יק את שלושת הספרות הגבוהות בסקאלה מימינך.

המנוע הכל כך נעים הזה המצליח לייצר דחף כל כך לינארי הולך וגובר במהירות גבוהה במיוחד, וזאת באווירה נינוחה ללא דרמות מיותרות, הכוח זמין בכל מצב, (אפשר לחשוב בטעות שיש כאן מגדש טורבו ניסתר) גיר ה DSG, פשוט מתפקד כאן נפלא בשילוב המנוע החזק הזה (שנלקח מהטוארג, והופחת בו מספר כ”ס). הנה הגיע לו סיבוב מוצא המפורסם, והיא במהירות תלת ספרתית גבוהה יחסית מצליחה לשדר ביטחון של ממש, וללא שום דרמות נידבקת אל האספאלט ויוצאת מהסיבוב, ואתה ממשיך להאיץ קדימה לכיוון העליה.

הורדה להילוך רביעי, הסל"ד מטפס לכיוון האדום אתה מרגיש את הטוכ'ס שלה יורד מטה והסופרב כאילו משילה מעליה את העיצוב הכבד והופכת באחת למכונית GT מהנה. לאחר מספר רמזורים + 2 כיכרות פנינו שמאלה למשכן הכנסת, לאחר סידור האישורים הנדרשים, עשינו לה בוק קטן ליד בית המחוקקים. משם חזרנו צפונה, לא לפני שעצרנו לתדלק ולאיזה ארוחה קלה ביציאה מירושלים.

משם בואכה ת"א, איילון צפון, בשיוט נינוח אין לה כל בעיה עם עקיפות, הסופרב מתגלה כאחת המכוניות הנינוחות ביותר לגמיעת המרחקים, גם שעון הדלק (נפח מיכל דלק 60 ליטר) מראה שהיא חסכונית יחסית, ומורה על נתון של 7.8 ק"מ/ליטר, אם אתם לא מתאפקים ובסופי שבוע בא לכם קצת לפנק את עצמכם ב"סטייג'" קטן היא גם תדע לתגמל אתכם במגבלות שלה.

למרות ממדיה, נהיגה ספורטיבית בסקודה סופרב תצליח להפתיע גם אתכם, ציודה בהנעה הכפולה, המנוע הגמיש והחזק ושילוב בגיר DSG, מצליח לגרום לה לייצר אחיזה גבוההגם במגבלות, וכפי שהזכרתי עוד קודם לכן, בכדי להגדיל לכם את החיוך על הפנים אפשר לבטלאת בקרת האחיזה ולצאת לכמה דריפטים אסורים על כל עיקול או כיכר, הגיר החכם ידע גם לתזמן ולהכנס "לראש שלכם" ע"י הורדת הילוך ממש במקומות הנכונים בסל"ד ולהוציא אתכם ממש בדייקנות מהעיקול ולהמשיך להאיץ ולהחליף הילוך.

עוד דבר שאפשר בהחלט לציין לטובה הם הבלמים שלא הראו סימניי התעייפות ובלמו את כל 1,665 ק”ג, בזמן קצר ומהיר, מהירות תגובתם ויעילותם פשוט נותנת לך ביטחון בבלימה רגילה ובחירום, כל זאת בשילוב כמובן עם הגה שממש עושה את העבודה ומצליח להעביר לידייך את התחושות עד כדי כך שתרצה להמשיך ולהשתעשע איתה, התאוצה שלה מעמידה מצליחה לנפנף מזנבה אפילו מכוניות עם סמל מעמד שנחשב גבוהה משלה, ונפח מנוע מגודל יותר.

סיכום

אפשר להגדיר את הסופרב כחנפנית, החיבור אליה ממש קל, היא פשוט מתמסרת אליך באופן מידי, ומה צריך מעבר לזאת? הסופרב היא מכונית במסכה, היא יכולה להיות ממלכתית, ולנייד אתכם באופן נינוח מנקודה א' ל- ב', והיא תעשה זאת בסטנדרטים גבוהים למדיי, ובאותם הסטנדרטים היא יכולה בסופי שבוע לענג אפילו את חובב ההגה, המחפש גם קצת אדרלין במשבר גיל ה 40. יתרונות השימושיות (אף מילה על סקס) והמרחב, הינם אחד הקלפים החזקים ביותר בסופרב, כך שסך כל החבילה אם נצרף למשוואה את נתוני המנוע, וההנעה הכפולה, נגלה כאן חבילה מפתה במיוחד.

כעת נכנסת משוואת המחיר (284,990 ש”ח), ביחס לסמל. סקודה נחשבת בישראל, כסמל של מכונית אפורה יחסית (מונית), אם כי עם הצגת הדור החדש של הפאביה, הצליחה סקודה להתרומם כמעה, וכך גם עם מתיחת הפנים של האוקטביה, אך השינוי המהותי והגדול מכולם, נעשה דווקא בסופרב, היא לא נראית כמו אוקטביה מתוחה בשילוב ישבן של פאסאט, אלה סקודה הצליחו לשוות לסופרב החדשה, עיצוב ייחודי רק לה וליצוק בו אופי, יוקרה, ואלגנטיות, אך לא מוחצנות, מאחר ובחזיתה מוצמד סמל סקודה רבים נרתעים מלהראות בחברתה מאחר וסקודה (עדיין) לא צברה את סמל המעמד הוותיק והיוקרתי של הגרמניות אליהן היא שייכת, אך מאחר והיא נמצאת באותו מעגל, נתזים פגעו בה והיא הפכה לסינדרלה וקיבלה את הכרטיס הראוי למעמד מכוניות היוקרה האמיתיות.

נתונים

  • קטגוריית: סאלון.
  • מנוע: 3.6 ליטר בתצורת V6 בעלת 24 שסתומים.
  • הספק: 260 כ"ס ב- 6,000 סל"ד. 
  • מומנט מרבי: 35.7 קג"מ ב- 2,500 סל"ד.
  • גיר: DSG בעל 7 הילוכים 
  • הנעה: כפולה קבועה.
  • מידות צמיגים: 225/45/17
  • משקל: 1,665 ק"ג
  • מרכב: הצ'בק 5 דלתות.
  • נפח תא מטען: 565 ליטר.
  • קיבולת מיכל דלק: 60 ליטר.
  • בטיחות: 8 כריות אוויר, ABS, EBD,
  • בקרת אחיזה/משיכה ASR ,בקרת יציבות ESP
  • צריכת דלק (יצרן): 7.9 ק"מ/ליטר

ביצועים

  • 0-100 קמ"ש: 6.5 שניות
  • מהירות מרבית: 250 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית*

כתב: אילן פייביש | צילום: עידן שוחט