גוד מורנינג אבארט בואו ונחזור 3 שנים אחורנית לתערוכת ג'נבה 2007, כבר בדרך ובכניסה לתערוכה מוצבים שלטי ענק המבשרים GOOD MORNING ABARTH.

התערוכה בשרה על חזרתו של מותג אבארט לזירה שם הוצגה פונטו אבארט שנחשבה לקונספט, בשבילי אבארט תמיד היתה ותהיה אוטוביאנקי אבארט, עליה גדל הדור שלי, אשר יובאה ארצה בשלהי שנות ה 70, אך את שיא תפארתה קטפה ממש בראשית שנות ה 80'. מי היה מאמין אז לפני 3 שנים, כי סמל"ת תעשה את הבלתי יאמן, ותקים לתחייה את מותג אבארט בישראל.

ב 15 ליוני 2010 התכנסנו במסיבת עיתונאים באולם אבארט החדש בדרך יגאל אלון 90 בת"א בכדי לחזות איך החלום קורם אור לעקרבים. (ע"ב עור וגידים כן?) את מותג אבארט מנהל עומר לוי, ואת המכירה והאולם היחיד בישראל, מנהל עומר גלברט, אושיה מוכרת בקרב חובבי נהיגה, בישראל ונהג בחסד עם כמה גביעים על המדף.

באולם תצוגה מלא שיק איטלקי ונוטף סטייל של פיטס אבארט אופייני אשר עוצב במיוחד ע"י צוות מאיטליה באופן מדוקדק עד הפרט האחרון, הוצגה גרסת מסלול אסטו קורסה, וגרסת אבארט סטנדרטית, את האורחים יקבלו עם מושבי באקט אבארט אדומים, האולם תואם שילוב צבעי אדום לבן, ושפע תצלומים היסטוריים מימי הזוהר של אבארט, ולאחרונה נוספו אקססוריס לחובבי המותג.

קרלו אבארט עצמו היה נהג מרוצים וחבר לפיאט כסדנת שיפורים, את סמל העקרב המפורסם המזוהה עם אבארט צורף העקרב שהוא המזל האסטרולוגי של קרלו אבארט.

לרשותכם: מחירון רכב בחינם אונליין.

פיאט אבארט 500 סטייל

בצבע לבן פנינה, עוטה את כל אותות המופת המוכרים, סמלי אבארט מלפנים ומאחור, עם עקרב אדום על מכסה המנוע, פס אבארט אדום עם כיתוב אבארט בלבן לאורך, מראות אדומות, ג'נטים יפהפיים עם סמלי העקרב, העוטים צמיגי פירלי P-Zeroדביקים במידות 205/40/17 התורמים לעיצוב הסטייליסטי ומלא חן של המכונית היפהפייה הזאת, כונסים מחורצים בפגושים מלפנים ומאחור בתוספת דיפיוזר ממנו מבצבצים מפלט בכל צד.

וספויילר מובלט מעל החלון האחורי, נוספה תאורת בי-קסנון בפנסים הקדמיים, בגרסת מכונית המבחן שהיא המפוארת ביותר (לעת עתה) המכונה LUSSO, קיים גם גג שמש נפתח.

עיצוב פנים

השיק הסטייליסטי והחגיגה בעיצוב מבחוץ חודרת פנימה, עם שפע עור בתפירה אדומה, מושבי עור תואמים עם משענות ראש איטגרליות מלפנים, ומושבים נוחים מאחור עם מרווח פנימי מפתיע לטובה. גגון לוח השעונים היחיד עוטה גם הוא עור בתפירה אדמונית, שעון גדישה לצידו המסוגל לגדוש עד 1.1 באר (כשהאוויר קריר יותר) הגה שמנמן ומעוצב עם חלק תחתון קטום, תפירה אדומה תואמת וסמל אבארט במרכזו על חצני שליטה על מערכת השמע הטובה.

בנוסף למערכת BT +זיהוי קולי, יציאת USB ידית מעוצבת לגיר 5 הילוכים יפהפייה הממוקמת בדיוק במקום נוח לנהיגה ספורטיבית ונגישה, ודוושות אלומינים משולבות בגומי שחור לחצן SPORT, לחצן TTC בקרת אקלים, תומכת MP3 , ושטיחים עם סמל אבארט. תא מטען פצפון בנפח 185 ליטר, מספיק להניח שם את הקניות מכיכר המדינה ואת תיק העסקים והלפ-טופ.

מנוע

האבארט 500 מצוידת במנוע בנפח 1,368 סמ"ק בעל 4 צילינדרים מוגדש טורבו המפיק 135 כ"ס ב- 5,500 סל"ד , ומומנט מרבי של 21 קג"מ ב- 3,000 סל"ד, ובגיר ידני 5 הילוכים המניע את הגלגלים הקדמיים שיזניקו את כל 1035 ק"ג מ- 0-100 קמ"ש תוך 7.9 שניות ולמהירות מרבית בת 205 קמ"ש.

עקיצת העקרב

אך איזה צליל התנעה ממכר, מי שלא מביט בה עלול לחשוב שאיזה מכונית אקזוטית התניעה בזה הרגע בחניון התת קרקעי של מגדלי אקירוב. עם הכניסה לרכב והישיבה במושב היפהפה שלא בדיוק אוחז את גופך אך מרגיש קשיח במידה, הגה העור העבה והיפהפה עם חלקו התחתון קטום ומצוין בנהיגה ספורטיבית , מד הסל"ד על 1000 ,שילוב לראשון, לחיצה על לחצן ספורט המתסיס את כל מערכת ההנעה (כלומר סל"ד) ועל לחצן TTC (אף מילה על פולקסווגן ו-XDS) ויצאנו לדרך.

הכיוון צפונה, התנהלות עירונית היא מרגישה קשיחה מה שגורם לך לרצות להגיע כמה שיותר מהר לכבישי הנהיגה, זיגזוג בין המשפחתומטיות בעיר מגלה מיד מכונית זריזה מאוד בשינויי כיוון, עם שדה ראיה טוב ומראות גדולות, העברת הילוכים קלה וזריזה מוט ההילוכים היפה ממש נופל לך ליד, וההילוכים עוברים בדיוק רב, לחיצה קלה ב4000 סל"ד בשני, תגלה דחיפה מורגשת וצליל מנוע מתגבר, האם זו איזה אקזוטית? היא נראית כך אולי לכל אלה שבוהים בה כעת, האבארט 500 מסובבת ראשים ממש כאילו ואתה יושב בפורשה 911, אבל בדיוק כרגע נוסעת לצידי פורשה 911 טארגה 4S לבנה, וחדשה ונהגה מביט באבארט 500 ומרים אגודל בשילוב חיוך גדול מאוזן לאוזן, הוא ודאי עוד אחד מאותם בעלי פורשה 911 שקנו 500 אבארט לעיר, הרי היא משדרת את אותו האפקט, עיצוב יפהפה שאי-אפשר להתעלם ממנו, במיוחד בצבע הפנינה של הפנינה המוטורית הזאת בשם 500 אבארט, ומבטיחה בעיצובה הנאה מנהיגה ממש כמו ה 911 טארגה 4S הלבנה שנוסעת כרגע לצידי. גמיעת המרחק בין תל-אביב לחיפה נראה לפתע קצר יוצר, היא פשוט טסה, הנתונים ממש לא מלמדים על האפקט בעולם האמתי על הכביש ומגלה שהאבארט טובה יותר ממה שמספרים הנתונים.

אני יורד מכביש החוף בואכה בית אורן, זהו לפי דעתי ביתה הטבעי של האבארט, אור לעקרבים, שם נעקוץ פניה אחר פניה, 5,500 סל"ד, הילוך שני, זוג המחוגים בשעון עמוס המידע (מתרגלים לזה מהר) עם מבט חטוף במד הגדישה לצידו, מראה צבירת דחף לקראת רצף הפניות שלפנינו, מאחר ואני מכיר את הכביש ככף ידי, אני לא נרתע להשליך את הממזרה הקטנה לתוך הפניות, האבארט הקטנה פשוט מחייכת אליי, כאילו ואומרת תאתגר אותי.
ככל שהכביש הולך ונהיה צר יותר ומעברי הפיתולים הדוקים יותר היא פורחת.

ההגה מעביר לידיך בדיוק של מנתח כירורגי את מה שמתרחש בחיבור אל האספלט (ואל תזבלו לי בראש עכשיו "היי זה הגה חשמלי" שבו בשקט ,ופשוט תיהנו) מה שמאפשר לך להתחבר אליה לווריד וגורם לביטחון רב תודות למערכת ה TTC, זו האחראית לנטרל כל זכר לתת היגוי האופייני להנעה קדמית בעת לחיצה על הגז, ומחכה דיפרנציאל מוגבל החלקה, בכך שהיא מונעת סיבוב של הגלגל הפנימי המסתחרר, ומאבד אחיזה וכך מעבירה את הכוח לגלגל האוחז, דבר המאפשר להאיץ בתוך הפניה, וכך היא שומרת על קו פניה מדויק ממש על המילימט, המסוגל להוריד כרגע פיסה קטנה מצלע ההר שלימיני.

ה- TTC מסתבר מאפשרת שפע מרווח לתמרון בנהיגה ספורטיבית, ומתערבת רק במצב קיצוני ובכך גורם למתירנות או אם תרצו חופש פעולה שמזכיר לי יותר ויותר את ה106 ראלי של איתי הצלם שלנו , הלוואי ול 106 ראלי היו את צמיגי הפירלי P-Zero הדביקים במידות 205/40/17 שנדבקים לכביש כמו עלוקה , ה 500 אבארט עתירת גמדי אלקטרוניקה קטנים מצליחה לעשות הוקוס פוקוס ומעבירה את ההרגשה של להיות עם ולהרגיש בלי, זה בדיוק עצם קיומה של ה 500 אבארט, שמחזירה לחובבי ההגה את הסומק ללחיים.

וזה לא משנה אם את/ה נער/ה צעיר/ה בעל/ת רישיון טרי או סב(ת)אל'ה בן /בת 80 שזכ(ת)ה לתקוף פניות עם 500 אבארט המקורית. בסיום קטע הדירוג הראשון שהיה לנו רק בעליה, מגיעים לקטע השני ה ירידה מעוספיה לנשר, עוד כביש מתקתק שנראה כעת לפיאט אבארט כמו עוגת יומהולדת טעימה, מלאה נרות (עיקולים) שצריך לכבות (לתקוף).

ירידה דוושה נטועה ברצפה סל"ד בתקרה, העברה משני לשלישי, סיבוב 90 מעלות בדריפט קל, כן גם את זה פיאט אבארט מאפשרת ברגע שמתוודעים לרזיה, עם הורדת הילוך לשני ולחיצה הגונה ישורת קטנה ובסופה ההגה מופנה ימינה, לקיחת קו נכון עיקול ארוך ימינה, ואח"כ מיד חד מאוד שמאלה לחיצה על הבלמים שמתגלים כמצוינים, ניכר כי לא איבדו מאפקט הבלימה לכל אורך המבחן "פייביש החלפתי לה רפידות חדשות" ( ע.ג), ההגה כל כך מסונכרן עם השלדה שזה כיף להכניס אותה אל קו הפניה כמו במכונית צעצוע על השטיח כשהיינו קטנים, הנוף של מפרץ חיפה נפרס לפניי ובדרכי עוד סדרת פניות ועקלתונים, אני מרגיש כאילו נורים כעת זיקוקי דינור לשמיים ואנחנו בשיאה של מסיבת יומהולדת שלא תגמר לעולם . כאן בדיוק ברגע הזה ניתן לקבוע כי החגיגה העיצובית של ה אבארט 500 קיימה את הבטחתה גם לנהג ובגדול.

כשסיימנו את קטעי הדירוג, חזרנו לישורת, הפעם בהרצת הסרט לאחור, אני ניזכר בעוד מכונית חזקה הרבה יותר מאבארט 500, כוונתי לרנוספורט קליאו 200 שהיא אם לא ידעתם ,קובעת הרף בדור האחרון של מהות ההנאה מנהיגה בקטגורית ההוט האץ' הקטנות.

נכון שאין לה את השיק העיצובי, בה מתפארת ה 500 אבארט ובפנים היא נראית לעומת ה 500 אבארט ריקנית משהו, אך הרנוספורט קליאו 200 חזקה יותר ואני משוכנע כי באותן סדרת פניות נתקל בקרב מר שרק נהג מוכשר באחת מן השתיים יאפשר להגיע ראשון אל דגל השחמט. אך כשהכביש יפתח הרנוספורט קליאו 200 בנוסף לחווית הנהיגה שהיא מנפקת במנות גדושות בכביש המפותל, תברח ל 500 אבארט ותחכה לה בבית הקפה הקרוב. באבארט ישראל מחכים כבר לגרסת אסה-אסה החזקה יותר המנפקת לא פחות מ- 160 כ"ס, בדיוק כמו בפונטו אבארט שתנחת גם היא בקרוב.

ולמי שחושק בגרסת אבארט 500 קבריולט ימתין עוד רגע קט, וגם היא תהיה עמנו. הפיאט אבארט 500 שהכינה להן את הקרקע, עשתה עבודה מצוינת, לא פחות מ 20 יחידות כבר נמכרו מחודש יוני, וחלקן הגדול כאמור לבעלי מכוניות מדגם פורשה 911, כך שלא מן הנמנע בחרתי לבקר עם ה- 500 אבארט במוסך פורשה ישראל בפתח תקווה שם נאסוף נערה יפהפייה עם חצאית מיני קצרה ישבן מפוסל, וחזה מזדקר, שהשאירה את ה 911 של אבאל'ה במוסך ותחזור הביתה עם 500 אבארט. מחזה מרנין שכזה בו אני מבחין ב עובדי פורשה בוהים ב 500 אבארט באותה צורה שהם בוהים בפורשה חדשה, העניין הוא כי הפורשה לעולם לא תהיה בהישג ידם לעומת ה- 500 אבארט שחלום מסוג זה יכול להתממש עבורם כמו עבור רבים מאותם אנשים שמחפשים את החיים הטובים, השונה,הסטייל העיצובי, והחיוך אותו ה- 500 אבארט תספק לכם כל בוקר.

סיכום

אבארט 500 מצליחה לקיים את ההבטחה לנהג. היא מכונת נהיגה מצוינת בעלת עיצוב מרנין שלא נראה מזמן במקומותינו, ומנפקת בקלות את אותו אפקט של פורשה 911 למשל. היא לא החזקה בקבוצתה אם כי עיצובה כאמור גובר על כל המתחרות (לטעמי) , מצד שני היא מכונית של פשרה, תא המטען הגמדי שלה זוכה לציון מספק, תא הנוסעים המבריק והמעוצב כספורט שיקי כזה עם ניאו רטרו היי טקי יצליח לנייד ארבעה מבוגרים, אם כי אלה היושבים מאחור יצטרכו להוכיח גמישות יתר.

איכות ההרכבה מהודקת, ההגה השמנמן פשוט נעים למגע ומעוצב כל כך טוב. האם כל המתיקות הזאת בחבילה הכל כך מפתה מצדיקה מחיר של 185,000 ₪ בגרסת LUSSO המפוארת כמו מכונית המבחן?

אל לנו לשכוח כי ה 500 אבארט נמכרת בישראל ב שלוש גרסאות שהן גרסת SCORPIONE הבסיסית ללא גג-נפתח וחישוקי "17 ומושבי עור. ומחירה ההתחלתי עומד על סך של 157,000 ₪, גרסת הביניים של האבארט 500 המכונה ABARTH מצוידת בגג נפתח אך לא חישוקי "17 ומושבי עור, ומחירה נעמד על 170,000 ₪.

מתחרות: אם נעשה "רגע חושבים" וננתח את המתחרות במחיר זה נגלה כמה דברים: הראשונה היא: רנוספורט קליאו 20, היא חזקה יותר מאבארט 500, ומנפקת 203 כ"ס שיאיצו אותה מ 0-100 קמ"ש תוך 6.9 שניות בדרך למהירות מרבית ב ת 223 קמ"ש שישאירו את ה 500 אבארט הרחק הרחק מאחור. הרנוספורט 200 בנוסף מרווחת ממנה, ומסוגלת לאכלס 5 מבוגרים בתא הנוסעים בנוסף לתא המטען שלה (290ליטר), וכחבילה היא נראית קניה מפתה במיוחד המספקת אחיזה וניהוג גבוהה בצירוף התואר קובעת הרף.

אך היא איננה מפוארת כמו ה 500 אבארט בגרסת LUSSOעם מושבי עור, גג-נפתח חשמלי, תפירות עור אדום וכל הסטייל משובב הנפש שמנפקת ה 500 אבארט שגם ימשוך מבטים ברחוב אחרי כל ההשקעה הכספית הזאת. שלא לדבר על גרסת 500 אבארט 695 טריבוטו פרארי שגם אותה ניתן להזמין באבארט ישראל ומחירה נעמד על 380,000 ₪ המנפקת 180 כ"ס ומאיצה מ 0-100 קמ"ש תוך 6.9 שניות ו-225 קמ"ש מרביים. אך זה מובע כאן כאנקדוטה והיא מיועדת לאספנים אמיתיים בעלי ממון רב.

לפיט אבארט יש במשפחת סמל"ת אחות יפהפיה גם כן בשם אלפא מיטו תלתן ירוק מכונית בעלת 170 כ"ס המאיצה מ 0-100 קמ"ש תוך 7.5 שניות בדרך ל-219 קמ"ש מרביים , ועם סמל התלתן הירוק והרוח הקרבית לא עוזרים לה ממש בזמן שנעמיד את ה 500 אבארט לצידה יחלוף קסמה של המיטו תלתן ירוק .מחירה נעמד על 180,000 ₪. אך לאחר נהיגה בשתיהן אני יכול לקבוע כי ה 500 אבארט למרות כי היא חלשה יותר, היא מהנה יותר לנהיגה בכביש המפותל.

אם לא נתעצל ונמשיך בסבב, נגלה עולה חדשה בישראל, אאודי A1 שמה ובצבע אדום אפור היא נראית קטנה יוקרתית היי -טקית כזאת המנפקת רק 122 כ"ס ממנוע 1.4TFSI ותנפק ביצועים תואמים המספרים על 8.9 שניות בדרך למהירות מרבית בת 203 קמ"ש, מכונית נוספת בטווח המחיר גם היא מגיעה מצ'מפיון מוטורס והכוונה לסיאט איביזה קופרה השימושית המנפקת 180 כ"ס, ומאיצה מ - 0-100 קמ"ש תוך 7.2 שניות בדרכה למהירות מרבית בת 225 קמ"ש.

אמרתי כבר אז ואני חוזר על כך עכשיו, המחיר בהחלט טוב ביחס לנתוני הביצועים אך הקופרה תדדה מאחורי ה 500 אבארט בכביש המפותל, ובודאי לא תרגיש זריזה כמותה, בפנים היא אכן מהודקת אך קרה, סתמית. חיצונית הקופרה דומה לגוש גבינה שפיסלו אותו ע"י סכין קצבים לעומת יצירת האומנות ניאו רטרו המופלאה בדמות ה 500 אבארט מלאת סטייל. הגענו לאחת מאותן מכוניות שגם היא עונה לניאו רטרו ועקב ההצלחה של המיני קופר S בחו"ל, דבר שהביא את קברניטי פיאט להוציא תחת ידם את ה אבארט 500.

מיני קופר S זכתה בארה"ק לתג מחיר שערורייתי של ממש לא פחות מ- 275,000 ₪ הקופר S מאיצה מ 0-100 קמ"ש תוך 7.3 שניות בדרך ל- 220 קמ"ש מרביים. גם בה תמצאו כאמור עיצוב יפהפה, תא נוסעים מעוצב אך קר יחסית וצפוף, תא מטען קטן, ולמרות המחיר נמכרו גם ממנה מספר יחידות לא מבוטל בישראל.

אפילוג

כעת לאחר ראיה כוללת, לפתע מחירה של האבארט 500 ניתן לעיכול כמעט כתבתי הגיוני ביחס לתמורה שהיא מנפקת, הפיאט אבארט 500 תספק לכם SHOW וסטייל על הכביש לא פחות מפורשה 911, ה 500 אבארט, לא חזקה או המהירה ביותר ובודאי לא מכונית הגיונית למחיה ביום יום, היא מרגישה קשיחה למדי, תא המטען שלה פצפון ובדאי מרווח פנימי לא כמו של סופר מיני גדולה יותר, אך כאן מדובר ב 500 אבארט מכונית ניאו רטרו שופעת סטייל שלא תמצאו באף הוט' האצ' אחרת אפילו לא במיני קופר S, שנראית לפתע סתמית ליד האבארט 500 לאבארט התנהגות כביש מצויינת בעיקר בכביש המפותל כך שהיא מסוגלת לשדר תחושות ניהוג נדירות בדור הנוכחי של הגה חשמלי כך שביחס לתמורה זאת, היא זוכה לציון המרבי 5/5 .

לי באופן אישי מזכירה האבארט 500 את התחושות והתקופה של ה 205 GTI שהיתה כ"כ יפה ונרכשה לא רק בגלל ביצועיה אלה הסטייל והמעמד שהיא הרעיפה על בעליה. אפשר לסכם ולומר כי הפיאט אבארט מיועדת לאניני טעם וחובבי נהיגה כאחד, כעת ההחלטה נותרה בידכם.


כתב: אילן פייביש

צילום: אילן פייביש / אייל מן