כשאני שומע אלפא טורבו, מיד עולה לי תמונה בראש של אלפא 75 טורבו. מכונית מופלאה. אך מאז שה אלפא 75 טורבו ירדה מפס הייצור נמנעו באלפא לצייד גרסאות במגדש טורבו. ברגע שנחתה כאן האלפא 159 טורבו, הציפה אותי הנוסטלגיה לאותה 75 טורבו מופרעת.

תסכימו איתי כי עיצובה של ה 159 שובה לבבות, השינוי הבולט כאן הינם זוג יציאות מפלט אחד בכל צד. הפעם היא מצוידת בגיר ידני 6 הילוכים ובמספר שהיה לאגדה באלפא-רומיאו: 1750, הכוונה כמובן למנוע 1750 סמ"ק שפיאר בזמנו גם בסימול את ישבנן של אלפות בתקופת הזוהר בישראל.

הפעם מספר זה נכתב על מעטפת המנוע לצד הכיתוב טורבו ובישבנה מופיע סימול TBI. לאחר שבחנתי את ה 159 2.2 JTS סלספיד, הגיע הזמן לגרסת TBI.

בפנים

היא אלגנטית ועשויה באיכות טובה, המזגן בעל בקרת האקלים המפוצלת מעולה דבר הנדרש ביום חמסין שכזה עם טמפרטורה הנושקת ל 43 מעלות בצל. הדבר המרנין ביותר כאן הוא להיכנס לתא הנוסעים ולגלות באלפא גיר ידני למהדרין בעל 6 הילוכים וקלאץ'. מכאן שלהתניע אותה אתה כבר מצפה לצליל, אני תוחב את המפתח לפתח בקונסולה, לוחץ על לחצן START-המנוע ניעור לחיים.

מנוע

המנוע החדש הזה כאמור בנפח 1750 סמ"ק המפיק 200 כ"ס ב- 5,000 סל"ד ומומנט העומד על 32.7 קג"מ ב- 1,400 סל"ד המשודך לגיר ידני 6 הילוכים והנעה קדמית. המאיצים את כל 1,430 ק"ג מ 0-100 קמ"ש תוך 7.7 שניות, ולמהירות מרבית בת 235 קמ"ש. המושבים קשיחים כמעה(גם מאחור), הייתי מעדיף כאן מושבי עור הגה מעוצב עטוי עור עם סמל הצלב והנחש, מערכת אודיו טובה אך אני מעדיף לשמוע את המנוע.

מסע צלב

ניתוק בקרת האחיזה, ונדלקת לי נורה כתומה המתריעה כי הבקרה מנותקת. שילוב לראשון שחרור קלאץ' ויצאנו לדרך. מד לחץ הטורבו נסתר אי-שם בפינה הימנית מבין שלושת השעונים במרכז הקונסולה, הייתי מעדיף שהיו מוצאים לו מקום בלוח השעונים אולי באותה שיטה כמו במיטו תלתן ירוק. סחיטה של הדוושה והאלפא מייצרת דחף מרשים מראשון להילוך שני וההעברה נעשית באופן חלק ומדויק.עוד האצה והעלאת הילוך לשלישי 5500 סל"ד, יורדים לאיילון צפון העברה להילוך רביעי , חמישי, ולפעמים שישי ומצפינים שעונים לעבר הכבישים המענגים והמוכרים לי ככף היד.

המנוע ההגה והגיר עובדים כאן בהרמוניה מופלאה, כל כך נכון היה לציידה בגיר ידני. האצה קדימה, מד לחץ הטורבו מטפס עד 3 קווים מסוף השעון. צליל המנוע מתגבר ,העברת הילוך לשישי ושיוט רגוע על מהירות תלת-ספרתית הנוחות כאן טובה יחסית . תא הנוסעים המהודק המכניס אותך לאווירה איטלקית גורם לי לחשוב כעת כאילו ואני בכביש A4 באוטוסטראדה מילאנו -טורינו. אך גם כביש החוף יחסית לארצנו הקטנטונת מאפשר רשמי האצה ושיוט נוחים למדי.

במנוחה קלה ב- M הדרך, שוב המבטים נתפסים באלפא 159 טורבו האלגנטית בצבע טיטניום יפהפה. אני מסיים לשתות את האספרסו, ונכנס לאלפא לא לפני שאחד האנשים פונה אליי ושואל: "איזה מנוע זה?" פעם לא היו שואלים. פשוט מעיפים מבט בסמלים, שהיו מבשרים לכל אחד איזה נפח מנוע מסתתר מתחת לעיצוב היפהפה של אלפא. כשאני אומר לבחור כי מתחת למכסה המנוע נושפים 1750 סמ"ק מוגדש טורבו. עיניו נפקחו לרווחה עם מבט פנימה בשילוב המשפט: "אך אין כמו אלפא ידנית...” והתחיל לספר משהו נוסטאלגי.

תבינו, כמעט אין אדם במדינה הזאת שלא חווה את אלפא רומיאו , אם זה במבט חטוף ברחוב אם זה בהאזנה לצליל המנוע הייחודי, ואם היה זה בעלים של האלפא אז בכלל. אלפא תמיד התבלטה מעל המכוניות הסטנדרטיות בנוסף לקבוצתה כמו אז גם היום. חזרה לכביש החוף, אני בדרכי לבית אורן, הפיתולים קוראים לנו, צריך לתת לה להרגיש בבית כאילו ואנחנו עולים חזרה מסן-רמו ׁׁׁ(השירים שלהם כבר טעונים במערכת השמע) לכביש המהיר לכיוון מונקו. האצה בהילוך שני 5,800 סל"ד העברה לשלישי בלימה על קצה הפניה הורדת הילוך מהירה לשני וסיבוב ההגה לשמאל ואח"כ לימין סחיטת הדוושה והיא אוחזת באספאלט כמו שהנחש בולע את האדם בסמלה תודות לצמיגים במידות 225/50/17 המספקים אחיזה גבוהה למדי.

היא במסע צלב משל עצמה, מסע ההוכחה עד כמה היא אלפא אמתית אליה התגעגענו עוד מימיי ה-75 עליה השלום. סיבוב ימינה ושמאלה עיקולים עיוורים, ישורת קטנה עם האצה ה 159 טורבו פשוט תענוג. ואני חושב לעצמי, כמה הייתי נלחם כאן אז (לפני 20 שנה) עם האלפא 75 בעלת 2.0 ליטר, שזנבה ביקש לטאטא כאן את האבנים הקטנות.

בשילוב עגלי זיעה שנטפו ממצחי באדרנלין שאיים לפרוץ מהוורידים. שלא תטעו אפילו לרגע גם האלפא 159 מספקת אדרנלין ולדעתי המהירות שהיא מפתחת כאן גבוהה הרבה יותר מה-75 שנלחמה על זנבה הסורר, אך העבירה תחושות שלא קיימות יותר במכוניות בעלות "גמדים אלקטרונים". ה 159 טורבו תודות לכוח ולמגדש הטורבו גורמת למנוע להיות זמין כאן בכל שלב ושלב עם היגוי טוב ומאוזן שמתגבר מצוין על תת-ההיגוי, ובחירה באיזה הילוך ועד כמה בא לך למשוך אותו, הבלמים לא הראו כאן סימניי דעיכה, ושיתפו פעולה בהרמוניה.

בירידות מעוספיה לנשר, נצמדת אליי BMW 530i דור קודם, שניסתה לעמוד בקצב בישורות הקטנות הטורבו נפתח ומעיף אותנו בצעדי ענק קדימה, לעומת הבימר שחייבת לייצר סל"ד גבוהה בכדי לנטרל את הפער שנוצר. נהג הבימר מכיר את הקטע הזה טוב מאוד הרי הוא גר כאן וזו דרכו היומיומית הביתה. אלפא וב.מ.וו תמיד היו יריבות מרות זו לזו לאורך השנים, ו"האירוע" הזה הציף אותי בהמון נוסטאלגיה מאותן קרבות אלפא vs ב.מ.וו בשנות ה-80'.

סיכום

האלפא 159 טורבו, מחזירה עטרה ליושנה ,עם גיר ידני ומנוע טורבו ומומנט זמין בסל"ד נמוך החל מ 1,400 סל"ד .והיא חסכונית יותר מה 2.2JTS אך הנאה מנהיגה לא בולטת יתר על המידה מאותה JTS2.2 סלספיד למרות כי ה 159TBI מקזזת שניה שלמה בתאוצה מ 100-0 קמ"ש. מצד שני נטייתי למכוניות ידניות ברורה.

ל 159 טורבו מומנט עדיף על זה של ה 2.2 JTS,והיא קלה ב 15 ק"ג. העיצוב במיוחד עם בצבע הטיטניום של מכונית המבחן היא בחירה טובה נוחות הנסיעה קשיחה, לזה מוסיפים גם המושבים הקשיחים מלפנים ומאחור מזגן טוב. הסממן הדינאמי לאחר מסע הצלב בן שלושה ימים מוכיח שוב כי זו אלפא אמתית מהנה לנהיגה. בכדי להתחתן עימה תצטרכו להיפרד מ 235,000 ש"ח שווה את התוספת ע"פ 2.2JTS סלספיד למכונית בעלת גיר ידני שתעלה לכם חיוך על הפנים כל בוקר מחדש. לעומתה המתחרות בסגמנט במחיר זה רחוקות ממנה שנות אור.

נתונים - אלפא 159TBI שנת 2010.

  • קטגוריה : מנהלים-יוקרתי.
  • מנוע: בנפח 1750 סמ"ק , 4 צילינדרים 16 שסתומים ,טורבו.
  • הספק: 200 כ"ס ב- 5,000 סל"ד.
  • מומנט: 32,7 קג"מ ב- 1,400 סל"ד.
  • גיר: ידני 6 הילוכים
  • הנעה: קדמית.
  • מידות צמיגים: 225/50/17.
  • משקל: 1,430 ק"ג
  • מרכב: 4 דלתות.-סדאן
  • נפח תא מטען: 405 ליטר.
  • קיבולת מיכל דלק: 70 ליטר.
  • צריכת דלק(יצרן) :10.5 ק"מ/ליטר בממוצע.

בטיחות

  • 6 כריות אוויר, ABS,EBD
  • ESP - בקרת יציבות (ניתנת לניתוק)
  • ניסוי ריסוק: 5 כוכבים.

ביצועים

  • 0-100 קמ"ש: 7.7 שניות.
  • מהירות מרבית: 235 קמ"ש.
  • שנת אחריות: שנתיים.

כתב: אילן פייביש | צילום: אייל מן