תודה רבה ל-מ' בעל לנצ'יה דלתא אינטגרלה HF 16V

כביש החוף,מבט במראה המרכזית חושפת את חזית הלנצ'יה דלתא אינטגרלה האדומה, אני נוהג עתה בדלתא החדשה ,ומביט בסמל הלנצ'יה על ההגה,אשר השתנה ותוהה האם לכך כיוונו בלנצ'יה? האם מאותה דלתא בעלת עבר היסטורי מפואר אשר שיאה נשקפת אליי עתה מן המראה, שכל משפחתית התקנאה בה והביטה בה בעיניים כלות מופיעה היום בשמלה שהולבשה על פיאט בראבו?

(אנחנו עוד נחזור לאינטגרלה) לנצ'יה לאחרונה הפכה למאין תופעת לוואי של חברת פיאט, השומרת קרוב אל ליבה את המותג היוקרתי הזה. עצם הביטוי לנצ'יה מעביר בנו תחושה של כבוד עם המון סטייל אלגנטי, ואם נהיה קצת סנטימנטלים אפשר לומר נשמה (והכוונה לאינטגרלה).

דלתא בשביל הדור שלי תמיד תהיה ותישאר בצירוף המילה אינטגרלה כך מבלי יוצא מן הכלל קשה לבחון את הלנצ'יה דלתא החדשה, מבלי להעמיד לצידה את הדבר האמיתי ובייחוד כשהיא מופיעה בצבע אדום מבציר 1992 עם סמל HF והפיל המעופף. תודות ל מ' הגשמנו מבחן נדיר זה.

האינטגרלה היא האמא הרוחנית של כל אותן רפליקות ראלי שבאו אחריה את אותה אגדה, האינטגרלה אשר סגדו וסוגדים לה רבים, נחשבת כיום לאחת המכוניות הטובות שיוצרו אי-פעם, מודל לחיקוי. האם זו החדשה תחדש כמעה את רצף העבר המפואר? האם יש לה מעמד להתעמת מול מבול הקומפקטיות של המאה העשרים ואחת? האם זה מה שלנצ'יה מסוגלת לנפק בקרב הזה? והאם הדלתא החדשה ראויה להיקרא בכלל דלתא?

ובכן אני אגיד לכם את האמת, בביקור בתערוכת ג'נבה 2008 עת הושקה הדלתא הנוכחית עברתי לידה ממש כמו דוס במאה שערים, המביט על שיקסה. קשה היה לי אפילו להביט בה חוץ מלהגניב מבט ולהמשיך הלאה. כמי שגדל על לנצ'יה דלתא בכלל אשר זכתה בתואר מכונית השנה 1980 ובפרט על אינטגרלה, עיצובה של הדלתא החדשה היה עבורי קשה (מאוד) לעיכול.

עיצוב הרכב

חרטומה משוך לפנים, עם גריל כרום בצורת מגן, וסמל לנצ'יה חדש. פנסיה מלפנים מצוידים ברצועות לד כמיטב האופנה, ופנסי ערפל. מן הצד ניכר כי הוקדשה מחשבה רבה לאלגנטיות עם רצועות פסי כרום המשווים תחושה דינמית חיצית אם תרצו והטבעת סמלי לנצ'יה כמו חפתים לחולצה יקרה.

קו המותאם כ"כ יפה עם החלונות, החלונות מאחור מושחרים, וממעל נצפה בשטח זכוכית גדול שהוא בעצם הגג המחולק לשתיים גג נפתח חשמלית ליושבים מלפנים, וגג פנורמי קבוע ליושבים מאחור. מבט נוסף מן הצד נגלה ג'נטים מעוצבים הנועלים צמיגי גודייר במידות 225/45/17. מאחור הפנסים משטפלים כאילו מלטפים את ישבנה וגם הם טופלו ברצועות לד וביניהם חלון זכוכית שמונח כ"כ יפה ואלגנטי במבנה ההאצ'בקי של הדלתא החדשה בשילוב סמל לנצ'יה וכיתוב דלתא כאילו ומיכלאנג'לו בכבודו ובעצמו קם לתחיה רק בכדי לשרבתו .ולסיום זוג יציאות מפלט.

פנים הרכב

הו כאן ניכר נינוח של לנצ'יה עם עודפי עור במושבים ובחיפויי הדלתות, בעיצוב ותפירה אלגנטית ממש, התחושה בתא הנוסעים יוקרתית למדי במבט ראשוני, בייחוד עם זוג הגגות המכניסים אור וגורמים לתחושת מרחב סאלוני. אך מבט בקונסולה הקדמית יגלה מיד מה מסתתר מתחת לשמלה הנוצצת אותה לבשה לנצ'יה לנשף המסכות השנתי בונציה.

הקונסולה המרכזית שהגיעה כעסקת חבילה עם השלדה והמרכב, של הבראבו, מעצים באחת את התחושה כי הדלתא נוצרה כערך מוסף בכדי לשמור על הגחלת ולהמשיך את המסורת היוקרתית והאופציה הספורטיבית שמורה עתה לגחמתם של עשירים מופלגים עבורם יצרו 25 יחידות של הסטראטוס האגדית בפני עצמה.

לא ברור (עדין) אם לנצ'יה מתכוונת לייצר גרסה ספורטיבית חזקה שתתחרה בהוט האצ' החמות של התקופה האחרונה, מאחר והנתח הספורטיבי בפיאט שומר את הפינה הזאת עבור אלפא (ג'ולייטה תלתן ירוק).אם נחזור ונתמקד בפנים נגלה פיזור תאורה ארגונומית חכמה, הדלקתם תחשוף איכות הרכבה טובה למדי.

אך הציקו לי חלק מהפלסטיקים הזולים בקונסולה הפוגמים באווירה הכ"כ יוקרתית ומזמינה של תא הנוסעים. לוח השעונים זה של הבראבו, הקונסולה מרגישה מוצקה עם מערכת בקרת אקלים מפוצלת מלפנים ומאחור שהתגלתה כטובה למדי, את שלל הלחיצים הזולים בקונסולה ניתן לשדרג (10,000 ₪) במסך מגע עם מערכת GPS חדישה, ושליטה על מערכת השמע.

ההגה מעוצב עם תפירה לבנה וסמל לנצ'יה החדש במרכזו, הוא נעים למגע, וניתן לכיוונון נוח שדואג לא להסתיר את לוח המחוונים, עליו גם נמצאים מנופי השליטה +/ (-) של גיר הטיפטרוניק ידית הגיר מעוצבת ולחובבי הפלפל קיים לחצן ניתוק בקרת אחיזה.

המושבים הקדמיים מחוממים ומתכווננים חשמלית, ואת המושבים מאחור ניתן להזיז קדימה (או אחורנית) עם אפשרות שליפת סד מרכזי בו חבויים תא אכסון ומחזיקי כוסות נשלפים. המושבים התגלו כנוחים מאוד לאורך זמן, מעבר לזה הם נעימים למגע ובעלי גימור פס בצבע בורדו , ידית הבלם בתפירה תואמת להגה. בין המושבים הקדמיים נמצא תא אכסון מקורר וכן מתקני כוסות אינטגרליים ומאפרה נשלפת. המרחב הפנימי מרגיש אוורירי ומרווח ומסוגל להכיל 5 נוסעים בנוחות. תא מטען בנפח 380 ליטר גדול יחסית ונוח לטעינה כך שהוא ממוצע בקטגוריה.

מנוע

אותו 1.8 טורבו 200 כ"ס  ב- 5,000 סל"ד ומומנט 32.6 קג"מ כבר ב 1,400 סל"ד מנוע זה ודאי מוכר לכם מהאלפא 159–TBI אך בדלתא הוא מצויד בגיר טיפטרוניק 6 הילוכים בעל שליטה מההגה גרסת אלגנטי.

נוסעים

לאחר שהתרשמנו מהאיפור העבה והשמלה הנוצצת, לא נותר אלא לגלות איך כל זה  מתמזג עם הדינמיקה, ומה יש לאינטגרלה לומר על הילדה החדשה. כאמור הדלתא החדשה מנפקת 200 כ"ס לעומת האינטגרלה 16V המנפקת 10 כ"ס יותר. זה אומר המון על הקדמה, בעבר מכונית בעלת 200 כ"ס נחשבה למכונית ספורטיבית מן הקצה העליון עם ביצועים על סף האקזוטיקה, כיום 200 כ"ס, נחשבים חזקים גם כן אך מתמזגים למכוניות קומפקטיות מהקצה העליון. ההתנעה לא מבשרת קול בשרני משהו העברה לידני, לחיצה על ספורט וניתוק בקרות. אני משתדל שלא יפריעו בזמן שאני נוהג.

שחרור בלם יד, ליטוף דוושה ויצאנו לדרך,נהיגה מנהלתית שכזאת העדפתי להחזיר את הידית ל D תא הנוסעים שקט כמעט וכתבתי חרישי. זה הזמן להכניס דיסק להאזין למוזיקה איטלקית דביקה וענוגה כמו השלמת אווירה. העברת ההילוכים בגיר הטיפטרוניק לא מושלם ברמה של DSG למשל בעיקר בגלל הרגישות להשהיה, טוב להתנהלות עירונית, אך מאחר ואני ממהר לפגוש את מ', אז כדאי להעביר (חזרה) לידני ולהיכנס למוד טמפרמנטי יותר.

שוב ניתוק בקרה, שוב לחיצה על ספורט, הורדת הילוך מרביעי לשלישי מבעוד מועד העברתי לפונקציה בה נראה סכמת לחץ מגדש הטורבו והדחף עד 5,000 סל"ד מורגש באחת פתיחת הגג במהירויות שיוט תלת ספרתיות באיילון לא מורגשת במיוחד אלא אם כן נצפין שעונים וכאן מומלץ לסגור את הגג הנפתח. עולה חזרה במחלף הרצוי, שם מחכה לי מ'.

מרחוק כבר הבחנתי באינטגרלה האדומה המכונית במצב מושלם בזמן שהן חונות אחת ליד השנייה, העוברים והשבים עוצרים מלכת, מביטים בהן, מהנהנים בראשם לאות כבוד, ומרימים אגודל הם ודאי זוכרים חסד נעורים לאלופת העולם האדומה שהבזיקה אליהם מן העבר בבוקר זה ובה בעת הם מתפעלים מהדלתא החדשה. נכנסנו למכוניות ויצאנו לכיוון צפון, גם על כביש החוף נראה מחזה זהה בו הנהגים לא יכלו להתעלם מהמחזה הנדיר והסיטו אפילו את מבטם לרגע מהאש על הכרמל.

אני לעומת זאת פשוט התמוגגתי מהאגדה שנעה לצידי, עם צלילים במופע אור קולי המעלה בי רטט (עד עכשיו) האטתי בכדי ש –מ' יעקוף אותי ע"י כך "להתחרמן על ישבנה" עם סמל integrale. נסעתי לצידה בכדי לחזות בבתי הגלגלים בנוסח קוואטרו, ועקפתי לעיתים רק בכדי לחזות בחזית עליה הניחו את זרי הדפנה לאחר 5 תארי אליפות עולם רצופים.
בהאצות ביניים מזדמנות ניכר כי האינטגרלה כוחה נשתמר ממש כמו אז, ולא נגרע ממנו מאומה, כך בדיוק צריכה לנסוע אינטגרלה, בעוד אני מתמוגג.
מהמזגן, נוחות מושבי העור (את מערכת האודיו כיביתי מזמן) מידי פעם מאיץ בכדי לדעת כי מגדש הטורבו עדיין מסוגל לנפנף את מתחרותיה משפחתית (מנהלים) כן ראש בראש מול הגמוניית בית פולקסוואגן וה TSI המהולל. הדלתא החדשה מתבררת עתה כמכונית חזקה מעבר לקונקורנציה המשפחתית הגדולה. והיא עושה זאת בסטייל בורגני ,ונדיר ביחס לרצף הנע על כבישי ישראל. קוראים לזה ייחודיות.

ניהול המנוע לא ירשה לגיר לדגדג את 6,000 סל"ד וידאג להחליף הילוך בעצמו. למרות כי אכן מורגשת השהייה קלה מאוד בהעברת הילוך, הדחף והחלפת ההילוכים במצב D מצוין, אך ניכר כי בעת העברה למצב "ידני" התאוצה עד 170 קמ"ש חלקה ומתגברת באופן מפתיע אפילו לעומת ספורטיביות בהגדרתן, לעבר המהירות המרבית (230 קמ"ש) ניכר כי הדלתא החדשה תתאמץ יותר.

מתליה הרכים יחסית מספקים נוחות מצוינת, אך לא יסתנכרו באופן מושלם עם השלדה בעת נהיגה בכביש המפותל. שם הדלתא תתגלה כלא מהוקצעת, נוסיף לזה הגה מעורפל יחסית הגורם לנהג להיות ערני לגבי קווי פנייה בהתאם לעומסי הצד שם העברות משקל תכופות והטיה בלתי רצונית הגורמת לנהג להאט את הקצב וחבל, מאחר וכוח לא חסר לה. דרך אגב הבלמים מעולים ונשכנים, במשך כל המבחן לא הראו סימניי דעיכה.

אמורה מיו

במעבר חד לאינטגרלה, זו פרחה בסיבובים ובעקלתונים והראתה מאיזה חומר היא קורצה זה הדבר האמיתי במלוא הדרו –האינטגרלה קיפצה על צידה עם סחיפה פוטוגנית וצלילים השמורים רק לה, ודחף יחד עם טורבו שורק, ההגה כ"כ מדויק כאילו ואתה נשוי לאספלט. מבט במראה יגלה כי הדלתא החדשה קוראת לאינטגרלה: "חכי לי אימא".

הגיר של האינטגרלה מדויק וכל שחרור קלאץ' בהעברת הילוך תעביר לרגלך את רגע החיבור המכני. אתה פשוט הופך להיות חלק ממנה כבר עם הכניסה לאינטגרלה כמו כניסה לחופה אך רק ברגע האמת, כאן ברצף העיקולים אתה פולט: "הרי את מקודשת לי". ללא כל שמץ של בקרות אחיזה למיניהן, התחושות מוזרקות מהאספאלט להגה וישר לווריד ומשם אל המוח. ומה שרואות העיניים פשוט גורמות לגוף להיות רעב לעוד אדרנלין טהור שכזה. האינטגרלה מייצרת דרמות, אותן מנסה האלקטרוניקה של הדלתא החדשה לנטרל.

למען הסר ספק, למי שעדיין לא הבין הדלתא טורבו החדשה, איננה משווקת כספורטיבית, למרות המנוע הנפלא בו היא מצויידת. הדלתא טורבו החדשה מנותבת כמכונית קומפקטית חזקה, נוטפת שפע סטייל ושיק איטלקי מבחוץ ומבפנים, אמרתי ייחודיות? תנסו לשבת במתחרות ואח"כ תשבו בלנצ'יה דלתא, תרגישו כי לפתע קפצתם קטגוריה.

זה לא חדש בלנצ'יה, עוד מימיי הדלתא המקורית, זו היתה מפוארת ומזמינה וסך כל החלקים זיכה אותה ובצדק כאמור כמכונית השנה 1980. 30 שנה אחרי, הדלתא שהיתה מושא להערצה, בעיקר בגרסאות החזקות וכמובן האינטגרלה האגדית, הדלתא החדשה מנסה להחזיר עטרה ליושנה, את זה רואים באופן ברור בעיצוב שלפתע נראה אלגנטי או אם תרצו מיוחד, הביצועים חזקים למדי עד כדי כך שבחרנו לא לדלג על המיאוץ הקלאסי (המשודרג) אך הפעם מ 0-200 קמ"ש במקום ממודר ובטוח.

כבר בזינוק הראשוני האינטגרלה צברה פער גדול (30 מטר) תודות להנעה כפולה קבועה ומנוע המדהים ומוכר פער שנשמר עד 200 קמ"ש. אם היה עוד מקום הדלתא החדשה היתה לאט לאט מדביקה את האינטגרלה בעלת מהירות מרבית של 215 קמ"ש, עוקפת אותה ושומרת על פער קטן יחסית תודות לקידמה הטכנולוגית ולעיצוב האירודינמי לעומת עיצובו המקורי של גורג'טו ג'וג'ארו בעל הזוויות החדות. ה

אינטרלה היתה ותשאר אייקון -נ-ק-ו-ד-ה וזאת למרות כי ספורטיביות חדשות כדוגמת גולף GTIצהחדשה בעלת 210 כ"ס ע"פ נתוני יצרן נתון זהה לאינטגרלה, הגולף GTI החדשה תתן קרב נאה ללנצ'יה כן גם את זה בדקנו. האם שחטנו כאן פרה קדושה? כן !!!!

למדנו כי, ביצועי האינטגרלה אשר תוארו כאקזוטים בזמנה הינם תואמים ליו"ר הקומפקטיות החמות המודרניות כדוגמת GOLF GTI אך אני מסייג את דבריי מאחר והאינטגרלה התייצבה למבחן עם צמיגים גמורים צמיגים חדשים (לאינטגרלה) ועימות ישיר, היה גורם לגולף ג'י טי איי להזיע. האינטגרלה היא הדבר האמיתי ואנחנו היינו בוחרים בה ע"פ כל הוט האץ' מודרנית.

פינאלה

לנצ'יה דלתא החדשה היא מכונית ייחודית, מפוארת במיוחד בגרסת האלגנט(מכונית המבחן) עם זוג גגות הזכוכית, מושבים ודיפוני עור, ביצועים מהמובילים בקצה הגבוהה ביותר בקטגוריה מרווח פנים נדיב למדי. הדינמיקה לוקה קצת בחסר אבל אנחנו סולחים לה מאחר והיא איננה מנותבת כמכונית ספורטיבית חמה, אך לאדם הממוצע שיבחר לרכוש את הדלתא החדשה, זו תנפק אחיזה גבוהה, נוחות מעודנת ואלגנטיות, כך שבניתוב הדלתא החדשה לכיוון קומפקטית פרימיום במחיר מפתה במיוחד (170,000 ש"ח) אפשר לקבוע כבר עכשיו כי ללנצ'יה יש חבילה מצויינת.

נתונים - לנצ'יה דלתא טורבו -שנת 2010

  • קטגוריה : קומפקטית -פרימיום
  • מנוע: בנפח 1750 סמ"ק , 4 צילינדרים 16 שסתומים ,טורבו.
  • הספק: 200 כ"ס ב- 5,000 סל"ד.
  • מומנט: 32,7 קג"מ ב- 1,400 סל"ד.
  • גיר: טיפטרוניק 6 הילוכים -עם פדלי החלפה בהגה.
  • הנעה: קדמית.
  • מידות צמיגים: 225/45/17.
  • משקל: 1,430 ק"ג
  • מרכב: 5 דלתות.-האצ'בק
  • נפח תא מטען: 380 ליטר.
  • קיבולת מיכל דלק: 57 ליטר.
  • צריכת דלק(יצרן) :10.3 ק"מ/ליטר בממוצע.
  • צריכת דלק במבחן: 6.8 ק"מ/ליטר
  • בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS,EBD
    ESP - בקרת יציבות (ניתנת לניתוק)
  • ניסוי ריסוק: 5 כוכבים.

ביצועים

  • 0-100קמ"ש : 7.3 שניות.
  • מהירות מרבית: 230 קמ"ש.
  • שנת אחריות: שנתיים

כתב: אילן פייביש | צילום: אילן פייביש / אייל מן