היי אתה, כן אתה. חובב הנהיגה, הנקייה הטהורה, קווים, המעדיף מכוניות כמו פעם, בוא נאמר כמו אז בשנות השמונים. עם שלדה מתגמלת, גיר ידני ומגדש טורבו. יש לרנו מה להציע לך. משהו בדומה למכונת זמן, שתחזיר אותך 30 שנה אחורה, לימים שהיית צעיר, יפה, ולהט המכוניות היה בראשיתי וגילית עולם. כזו היא הרנו ספורט מגאן 265 קאפ, מכונית ההנעה הקדמית המהנה והטובה ביותר בעולם. בואו איתנו למבחן תענוגות הנהיגה.

לא התרגשתי כך מזמן, נהיגה נטו. הרנו ספורט 265 קאפ הוצגה לראשונה בתערוכת, פרנקפורט 2013. שם פגשתי אותה לראשונה, פנים מול פנים. כל-כך קיוויתי כבר לטעום אותה, כל מי שראה אותה פינטז איך הוא משגל אותה בכבישי נהיגה מוקדם בבוקר, אחרי ערב רונמנטי סוער לאור נרות, עם גבינות ויין. אף אחד לא התעלם מהפצצה הצהובה.

צהוב לוהט

עיצובה הלוהט, קיבל חיזוקים בדמות דיפיוזר קדמי, עם רצועות לד,רשת קדמית,סמלי RS, פנסים משוכים לאחור ונראים כל-כך יפים עם ה לדים, והבי קסנון (בושה שהם לא מוצעים בגרסה הישראלית). מן הצד נוספו ג'נטים ענקיים "19 מעוצבים באופן ייחודי עם פס אדום, מהם מציצים קליפרים אדומים ובלמי ברמבו כראוי. סמלי קרב זועקים, מדבקת קרב אדמונית לאורך, הקימור האירודינמי.

ומאחור ספויילר ענק עם מנתבי רוח, חלון מוטה בחדות, פנסים מעוצבים לתפארת, כיתוב רנו ספורט בצד ימין, דיפיוזר מובלט ויציאת מפלט טרפזית במרכז. כך צריכה להיראות מכונית ספורט – נקודה, וכך רנו הקדימה את זמנה.

באקטים

רגע זה עדיין לא נגמר. עם פתיחת הדלת, מה שיתפוס לכם את העין אלו מושבי באקט תקניים של ריקארו שנוצרו עבור המגאן קאפ, עם כיתוב רנו ספורט במשענת הראש האינטגרלית, הם אוחזים נפלא, פשוט להתמוגג, הגה שמנמן, עוטה תפירת עור, כמו כל חלקה טובה במגאן קאפ, וסמלי רנו ספורט, חגורות בטיחות אדומות, כמה כיף, גם ליושבים מאחור. לוח שעונים גדול ומפורט, עם מד סל"ד גדול בצד שמאל, מד מהירות במרכז, ומצד ימין מסך מחשב אופי הנהיגה, ומד הדלק.

במרכז בגרסה הישראלית, ישנו מסך קטנטן בו אפשר למדוד האצות וכוחות G אבל זה ממש לא לעניין, בגרסה מעבר לים יש מסך "12.3 גדול וחכם במיוחד עם גרפיקה מדהימה, ושפע נתונים וטבלאות, משהו שהזכיר לי את אותו מסך הניסאן GT-R התפקוד של המסך נעשה ע"י סבבת, ולחיצים הממוקמים בין זוג הבאקטים הקדמיים, היכן שבגרסה הישראלית תמצאו מקום לכוס פלסטיק. ממש עלוב כמה חבל ומבאס.

פתחי האוורור ממוקמים גבוהה ונכון, מתחתם מערכת בקרת האקלים, ומתחתם מערכת השמע ובקרת המסך.שוב לחצן START הממוקם למטה (וחבל), פתח כניסת 12v ו USB, תא קטן, ו.... ידית 6 הילוכים, מעוצבת ויפה עוטה עור שחור בפירה אדומה, כך גם הנרתיק, וידית בלם היד, דוושות אלומיניום יש שלושה כאלה תאוצה, בלם, ו... קלאץ', לא, לא דו מצמדי, לא אלקטרוניקה, ידני. ידני כמו פעם. בעצם כמו שאנו אוהבים באמת!!!

בבאקט נימצא ידית הזזה, אשר תסיט את הבאקט קדימה כמעה ותפתח רווח לכניסה לאחור, גם כאן נמצא מרווח ישיבה נוח גם למבוגרים,וכפי שהזכרנו גם להם חגורות בטיחות אדומות. ממעל גג פאנורמי שלא נפתח וחבל. האווירה כאן קסומה.

תא המטען גדול ועמוק בנפח: 375 ליטר. בהחלט מרווח וקל להטענה.

נקודה למחשבה

ביחס למתחרות אומנם חלקן "מפנקות" יותר באבזור, אבל את מי זה מעניין? כאשר רוכשים מכונת נהיגה הכל מתגמד ומרוכז בדבר אחד. הנאה מנהיגה. התנהגות וכוח. וההבדל בין הרנו ספורט מגאן 265 קאפ לבין מתחרותיה הוא הבדל עצום וגדול לטובת הרנו ספורט מגאן 265 קאפ. שפשוט בכל כביש אם זה בישורת ובעיקר בכביש המפותל, איך לומר בסלנג? הרנו מגאן קאפ לא רואה אותן ממטר. היא פשוט רחוקה מידי באופק והן מדדות עצמן אי-שם הרחק הרחק מאחור. למה? תמשיכו לקרוא >>>

מנוע וביצועים

בנוסף לכל הסוכריות המענגות והקופצות, הרנו ספורט מגאן 265 קאפ מצוידת במנוע הכי טוב שיש במכונת הנעה קדמית המיובא לישראל. בנפח: 1,998 סמ"ק בתצורת 4 צילינדרים מוגדש טורבו המפיק 265 כ"ס (מכאן שמה 265 בלחיצת כפתור RS) ב- 5,500 סל"ד ומומנט אדיר ביחס לקומפקטית לוהטת- 36.7 קג"מ ב- 3,000 סל"ד, המשודך לגיר ידני 6 הילוכים (תודה רבה מכל הלב), המעביר את כל העוצמה אל הכביש דרך דיפרנציאל מוגבל החלקה מכני!!! ומשם אל הכביש דרך צמיגי ברידג'סטון POTENZA RE 050 Aבמידות: 235/35/19, אשר יאיצו את ה"אהבה החדשה שלנו" השוקלת: 1,394 ק"ג של להט מוטורי צהוב מ-0-100 קמ"ש תוך 6.0 שניות ועד למהירות מרבית בת 255 קמ"ש.

הנתונים ה"יבשים" האלה למרות שהם מציעים על הנייר נתונים מדהימים, הם אפילו לא מתקרבים לכמות ההנאה והכוח העצום שאתם הולכים לחוות עכשיו. בכדי להעביר את מלוא התחושות זה כמו לשים מצלמה בחדר בו זוג מתעלס. כן עד כדי כך.

נשיקה צרפתית לוהטת זה מה שבא לי לעשות כשאני פוגש ברנו ספורט מגאן 265 קאפ. כבר שנתיים + אני מחכה לך כאן. הזמנתי לנו אפריטיף, הכוללים שפע של כבישים מפותלים פינוק בספא השטיפה, כל שתבקשי,אני כאן בשבילך, ואני יודע שאת מתה עליי. נוצרת בשבילי ושכמותי. 

מרוב שליטפתי אותה בארוטיות, שכחתי לקחת את המפתח. "מותק אני תיכף חוזר". שנהב, נותן לי את המפתח מחבק את מיכל זילכה מנהלת אולם התצוגה של רנו בתל אביב ואומר לה: "נתראה בעוד שלושה ימים". ואני רץ לרנו מגאן קאפ ומנשק עוד נשיקה קטנה, פותח את הדלת בשלט הדק דמוי כרטיס ויזה, דפיקות הלב גוברות, דופק מהיר. היי אני לא צעיר. בן 45, אבל את הפצצה הצהובה, עושה לי את זה!

הרנו מגאן קאפ מחזירה אותי לימים בהן טוהר הנהיגה היה קדוש. עליו עדיין לא השתלטו יצורים אלקטרונים. פותח את הדלת ומתיישב בבאקט הלופט את גופך כהוגן. מבלי לפסוח על מכה קלה בירך בעת הכניסה. זה שתבין עם מי יש לך עסק. כאן באים לנהוג לא להתיפייף. פה אין פוזה. זה הדבר האמיתי. מלטף אותה ולא מפסיק מתרשם מההגה, מתפירות העור האדמוניות, מתא הנוסעים המרווח, מסיט את הכיסוי גג פאנורמי, שיכניס אור לתא הנוסעים המרווח, הספורטיבי הזה לעילא ולעילא. רגל שמאל על דוושת הקלאץ' ורגל ימין על דוושת הבלם.

הקשת קוד, הכנסת כרטיס לחריץ כמו הכנסת ויזה לכספומט, המראות נפתחות למצב מאוזן, לחיצה על לחצן START והאהובה הצהובה שלי מתעוררת משנת היופי שלה. היי איפה חיבוק מוזיקלי. אז בוא נעביר למצב Sport Mode ESC Sport , אשר גורם לה להשמיע מוזיקה יותר גרונית, באוזן מוזיקלית אתה חש בהבדל הטונים ולאוזנייך מתגלה מיסטר הייד, שאומר לך בוקר טוב כל-כך יפה.

ליטוף על דוושת הגז בנויוטראל ועזיבה מהירה תשמיע פיצפוצי מפלט מגרים. אז עכשיו מתחילים, מכווננים את המושב ידנית (אני ממש לא מצפה כאן לשום דבר חשמלי), מכוונן את המראות, חוגר את החגורה האדומה, תענוג, אני מרגיש עכשיו ששמתי לה טבעת ואנו יוצאים עכשיו לירח הדבש שלנו. השער נפתח ואנו יוצאים מאולם רנו בתל אביב , לרחבי המטרופולין כולם מביטים ברנו הצהובה, מצביעים אל עבר יופייה המהפנט, כולם יודעים שהיא שלי, (שלי עכשיו).

הילוך ראשון ליטוף קל בדוושה הימנית והגיר מרגיש תחילה קצת מעורפל קשה אך כשמתרגלים מיד מבינים שהוא מדויק וקל. הקלאץ' קל ונעים, העברת הילוך חלקה לשני, והתניידות מנהלתית בדרך עירונית, הצלילים מפתים אותי לסחוט את הדוושה, הנסיעה מרגישה קשיחה אך מושבי הבאקט של ריקארו מצליחים לגרום לך לנוחות מצוינת למרות קשיחותם של המתלים/ בולמים. שממש לא מתרסקים. ניכרת מחשבה עמוקה ועבודה חכמה של מחלקת המו"פ של רנו ספורט (לידיעה זו מחלקה נפרדת הנגזרת מחטיבת הפורמולה 1 של רנו ספורט.

כך שתבינו כמה מחשבה ותכנון הושקעו ברנו ספורט מגאן 265 קאפ, במיוחד בשבילכם). ההגה חד מהיר אתה מרגיש את השלדה ההיגוי, הצמיגים כל פיפס מורגש ומשדר לך נתונים ב LIVE, כמה התגעגעתי לתחושות האלה. אני לא זוכר מכונית הוט האץ' שנהגתי בה כאן שמעבירה תחושות אפילו דומות לזה. אפילו בגרסאות יקרות בהרבה. העברה לשלישי שריקת מגדש, ופיצוצי מפלט.

האצה

אני בצב ספורט, זוג אצבעות מאחורי ההגה ללחיצים השולטים על מסך הקטן במרכז הקונסולה, ממתין שניות ספורות ומגלה סטופר מדידה. האטה, לקראת רמזור, העברה משלישי לשני, מחט הסל"ד מקפצת, ל 4,500 הורדה לראשון. ובלימה. עזבו אותי מבקרות ולאנץ' וכפתורים ושטויות. כאן פשוט מעבירים ידנית לראשון, רגל על דוושת הבלם, ורגל שנייה על הגז, 3000 סל"ד, שחרור דוושת הבלם, רגל ימין מונחת מעדנות על דוושת הגז, הקאפ מייצרת אחיזה, ואז דוושה נעוצה לרצפה, הסל"ד טס ל 6,000 בואכה קו אדום (יכול לעבור גם ולהמשיך לדחוף), העברה מהירה לשני, תקלטו שכל זה נעשה בשניות בודדות, והדחף משגר אותך קדימה כמו טיל, זה 6 שניות? לא זה 5,7 שניות בשבילכם כך מדווח המחשב. הדחף ממשיך להילוך שלישי ורביעי וככל שנעלה בהילוכים הדחף רק יגבר ויגבר ויגבר.

בייי ביי GTI, ביי ביי אלפא ג'ולייטה תלתן ירוק, ביי ביי חמות ספורטיביות, וכו', כולן יפות כולן יודעות את התורה אבל מי שיודעת ליישם אותה הכי טוב היא הרנו ספורט מגאן 265 קאפ. הנהיגה המנהלתית בהילוך חמישי באיילון תוך זיגזוג עם הגה מהיר המגאן קאפ, משנה כיוון באופן שישאיר אותך עם לסת שמוטה. ממש, כך שמיהרתי כבר להגיע לכבישים המפותלים. וכך כביש החוף חלף בנהיגה במהירות אוטובאנית בלי שום בעיה. בכוונה נכנסתי למנהרות הכרמל, בכדי להאזין למוזיקה מהמנוע הנפלא של המגאן קאפ,קונצרט למגדש ומפלט, משם התחברנו לכביש 22 עוקף קריות,ומשם לצפון הרחוק, כל הדרך המגאן קאפ מספרת לי כמה היא טובה כמה היא הולכת לענג אותי, וכולם שוב רואים עד כמה היא יפה.

תענוגות הגוף והנפש

כביש מפותל, הגיע הזמן שנעבור שלב, ונלחץ על הלחצן RS למשך 3 שניות נוספות, והמסך בלוח השעונים יגלה לנו כיתוב Sport Mode ESC off ובמצד הסל"ד יופיע הסמול הכתוב של בקרת אחיזה מנותקת. זה הזמן לפאן טהור.
לחיצה הגונה בדוושה הימנית 6,500 סל"ד , העברה לשני, דחף מגדש ויבבת מפלט, שוב המון כוח יש ל קאפ הצהובה, הילוך שלישי, רביעי חמישי כולם באדום, מהירות פסיכית, סוויפר ארוך במהירות אוטובאנית, אתה מרגיש עד כמה המגאן קאפ יצוקה, קשיחה וממוקדת לתוך הסיבוב, היא עושה זאת בנון שנלטיות, זה רק אתה מזיע עכשיו ופוער פה כלא מאמין עד כמה היא הולכת ומתהדקת עוד ועוד אל תוך הסווייפר כמו מגנט, אתה מרגיש את זה בהגה, בשלדה במתלים ובבולמים שגורמים לשלדה להיות מאוזנת ללא זיק אפילו קטן ביותר של זווית גלגול, פשוט אין דברים כאלה אין, רנו ספורט, איך איך אתם עושים זאת? תגלו לנו.
* תודה לכם בלמבי ברמבו.

לאחר הסוויפר הארוך העברת משקל מהירה כברק לסוויפר ארוך בכיוון ההפוך, וכלום אין שום זיק של זווית גלגול כאילו ואנחנו על כביש הסרגל. דחף חזק ויש לה עוד כוח ועוד כוח לפצצה הצהובה, הילוך שישי כבר, והורדה מהירה לחמישי, באופק סט העיקולים מגיעים במהירות מעבר למה שאתה חושב להגיע. הורדה לרביעי, בלימה קלה (תודה ברמבו), עם הורדה לשלישי פיצוצי מפלט ושריקת מגדש עם פורק, עוד בלימה וואוו הבלמים כאן פנטסטים, הפניית הגה, שכמעט גרמה לצוואר שלי להיתפס מאחר והגוף מקובע אל תוך הבאקט ורק הראש זז, פאאק שכחתי את המגן לצוואר וקסדה ממש מתבקש כאן. טוב לפחות יש כפפות נהיגה.

המגאן קאפ, ממש נשאבת לתוך האייפקס, צמיגי הפוטנזה "19 (למרות שמצבם התדלדל) , יצרו אחיזה פנומנאלית שכמעט גירדה את גדר הבטיחות מרוב הצמדות לאייפקס, ואת כל זה אתה מרגיש בהגה המזרים את התחושות למחזור הדם שלך. בנוסף לשלדה שעושה ביה"ס כל-פעם מחדש לכל סיבוב ובכל זווית שתבחר. ותוציא אותך מהסיבוב כמו שיגור של חללית. עם מבער מלא. יוווווו אני נפעם, האדרנלין בגופי עומד להתפוצץ, אני פורק את הלחץ הזה בצרחת צחוק אדירה, אני מניח שגם העצים והשדות המוריקים מחאו למגאן קאפ- כפיים.

אפילו שמתי לב כי האייפקס עצמו הניף את אגודלו וסימן כמה טובה הקאפ. עוד עיקול ועוד סיבוב, עוד הורדת הילוך לשני 5,000 סל"ד הדחף ל 6,500 סל"ד כמעט 7,0000 שבכלל נותן לך כל-כך הרבה חל למשיכה, תענוג צרוף.

הרנוספורט מגאן 265 קאפ באה לידיי ביטוי באופן מושלם במקום בו מכוניות בעלות הנעה אחורית על גבול איבוד אחיזה ומייצרות לחימת זנב, הרנוספורט מגאן 265 קאפ, פשוט ממוגנטת חזק אל תוך האייפקס ומסוגלת להביך עד כדי בושה מכוניות חזקות ממנה כפליים. בתוך רצף העיקולים, ולהעלם להן רחוק רחוק אל תוך מעבה הכביש המפותל בכל דרך.

כאן באה לידי ביטוי חוכמת השלדה ההיגוי וההנעה הקדמית ה"חכמה" והחזקה כל-כך של רנו, שאף יצרן רכבי הוט האץ' אחר עדיין לא פיצח, את סודה של הרנו ספורט מגאן קאפ, כן אגדיל ואומר זאת. גם לא סיאט ליאון קופרה החדשה, היריבה העיקרית של הרנו מגאן 265 קאפ, שע"פ מבחני רכב ועימותים מעבר לים, לא צלחה להתמודד בהצלחה מול רנו. (יש לציין כי הקופרה בדרכה לישראל), אומנם היא שימושית יותר, אבל מהנה פחות. דבר המשאיר את הרנו ספורט מגאן 265 קאפ כשידה על העליונה.

אז אם אתם מחפשים מכונת נהיגה ממש כמו פעם לנהיגת קווים אמיתית מצאתם את האחת והיחידה- קוראים לה: רנו ספורט מגאן 265 קאפ! לאחר ההתגרזנות הלוהטת יצאתי, ניגשתי לישבנה. נישקתי אותו כמובן ודמיינתי את הכיתוב TURBO בלבן בגודל ענק לאורך השמשה האחורית כנהוג ברכבי הקאפ הלוהטים של רנו בשנות השמונים. זה כל-כך מתבקש כאן.

דלק

ע"פ נתוני היצרן, צורכת המגאן קאפ ממיכל דלק בנפח 60 ליטר, לא פחות מ 9.8 ק"מ/לליטר. במהלך המבחן באחד הימים בהן התנהלתי מנהלתית, גילה מחשב הדרך כי הממזרה הצהובה שאבה ממיכל הדלק 10.9 ק"מ/ לליטר. אך בנהיגת קצה, ירדה תצרוכת הדלק לכדי 6.2 ק"מ/ לליטר. אבל שוב הכל מתגמד לנוכ ההנאה מהנהיגה והדרך בו המגאן קאפ עושה זאת וזה העיקר.

מחיר ותמורה

מחיר הרנו ספורט מגאן 265 קאפ עומד ע"ס 230,000 ₪ השווים כל שקל ובגדול הרנו ספורט מגאן 265 קאפ מספקת הנאה מנהיגה וריגושים, שמגיעים אלייך באופן מהיר וישיר, על מגש לוהט וחם. משהו שלא תמצא באף מכונית אחרת מסוגה. כי כמו שאומרת הקלישאה – "אין דברים כאלה" ובאמת שאין.

סיכום

הרנו ספורט 265 קאפ – מכונת ההוט האץ' לנהיגה, בעלת התמורה הטובה ביותר עבור הכסף - נקודה.

בכדי להמחיש עד כמה הרנו ספורט מגאן 265 קאפ מתעלה מבחינת נהיגה על הסיאט ליאון קופרה צפו בסרטון הבא- Seat Leon Cupra v Renault Megane RS.


כתב: אילן פייביש
צילום: אייל מן