רכב יד שניה - כללי הזהב לקניית רכב משומש
- בדוק את המוכר - את בדיקת המכונית השאר למומחים!
- מיהו המוכר - התחילו את הבדיקה מהמוכר, לא מהמכונית. אם הרישום בתעודת הזהות של המוכר אינו תואם את הרשום ברישיון הרכב, ברור מעמיק יותר לא יזיק - ראו הוזהרתם.
- רישיון הרכב - את רישיון הרכב בחנו בשבע עיניים. קודם בדקו את מספר הבעלויות. חשוב לזכור כי לא תמיד רשומות הבעלויות ברישיון, אלא מופיעות בספחים.
כאן המקום לשים לב, האם בין הבעלים הקודמים רשומים חברת - השכרה, בית-ספר לנהיגה, חברה פרטית או ציבורית, משרד הביטחון, משטרה, או אולי בכלל מדובר במוניות לשעבר.
לאחר מכן, עברו לנתונים - דגם, נפח ושנת - ייצור - האם הם מתאימים למוצהר ע"י המוכר.
דגש מיוחד להערות למיניהן: האם המכונית משועבדת או, לא עלינו, עברה שיקום לאחר תאונה.
- מרכב וצבע - כעת הזמן להעיף מבט במכונית. התרחקו מהמכונית והביטו באופן בו חוזרות קרני השמש מהצבע. גלים בצבע מציעים על תיקוני פחחות, בחנו את מקום - החיבור של השמשה הקדמית והאחורית לגוף המכונית, סימני חלודה חזקים במקומות אלה, הם סימן רע.
חלודה נסתרת יש לחפש בשני מקומות: מתחת למגני הבוץ מבחוץ ומתחת לשטיחים מבפנים.
- פנים הרכב - הסתכלו היטב על ריפוד לוח השעונים. תיקון ריפוד זה עולה כסף.
העיפו מבט על ריפוד הגג - ריפוד גג מתוקן או מחודש, מחשיד כי היתה פגיעה בגג.
הסתכלו גם מתחת לכיסויי המושבים ובדוושות - גומיות שחוקות מאוד או חדשות לגמרי מעידות על גיל גבוה של הרכב.
- בדיקת שילדה - פתחו את מכסה הקדמי והאחורי והסתכלו האם נראים סימני תיקון בולטים. גם אם הבחנתם בהם אין זה אומר עדיין כי הכל תקין.
- מבחן דרך - הנסיעה הקצרה היא רק לשם החימום המנוע, אך מי יודע, גם בנסיעה הקצרה תוכלו לגלות רעשים יוצאי דופן כגון הגה סוטה או מנוע עייף.
- בדיקת מנוע - המנוע חם? העיפו מבט מתחתיו, האם יש נזילות? בעת שתסתכלו על המנוע מלמעלה, שימו נייר לבן מתחתיו, הנייר יספר את סיפור הנזילות בעת שהמנוע פועל.
בדיקות שטחיות אלה, באות לעזור להחלטה באם להמשיך את התעניינות ברכב או להפסיק בשלב זה.
- זכרון דברים - לרוב, ההיכרות הראשונה בין הקונה למוכר נערכת כאשר מכוני הבדיקה ומשרד הרישוי סגורים. רצוי לערוך זכרון דברים קצר ובו הצהרת המוכר על היסטוריית הרכב: תאונות, בעלים קודמים וכיו"ב, וכן הסכם בין הקונה למוכר, מה עושים אחרי שיוודעו תוצאות הבדיקה במכון. רצוי לציין מה היקף התיקונים להם מוכן הקונה, ומאיזה סכום העסקה מבוטלת. שימו לב לדמי הקדימה או לתשלום. היום ה"ירוקים" הבטוחים היחידים רק בבנקים.
- מכוני בדיקה - אל תסמכו על חבר מומחה או על בעל מוסך עסוק, שבין לקוח אחד למשנהו מתפנה להעיף מבט במכונית שאתה עומד לקנות. למטרה זו קיימים מכוני בדיקה, וגם מומחה אינו מסוגל לגלות "בעין בלתי מזויינת" פגמים נסתרים או תיקוני אומן בשילדה לאחר תאונה.
שמרו על טופס הבדיקה. למכונים יש אחריות על בדיקתם.
הקונה בוחר מכון הבדיקה, עמדו על כך.
- משרד הרישוי - כאמור, להיסטוריית הרכב משמעות מרובה לגבי טיב הרכב וערכו. לכן, אל תסמכו על המוצהר ע"י המוכר ועל מה שרשום ברישיון.
ביקור במשרד הרישוי וקבלת פרטים מלאים על רישוי הרכב, עם כל אי הנוחות שבדבר, יכולים לחסוך הרבה עגמת נפש.
- שינוי בעלות - מוכר, זכור החובה על שינוי הבעלות חלה עליך. לא עשית זאת, אל תתפלא אם דו"חות התנועה והחניה יתחילו לזרום לביתך.
טור אישי: מאת לוי יצחק - עורך מחירון הרכב
מוכרים רכב פרימיום? קראו כאן.