שאסי זו לא מילה גסה

כולנו נרתעים מהמילה "שאסי" בהקשר של רכישת מכונית. האם יש סיבה אמיתית להירתע ממכוניות שעברו תאונות שלדה, או שמדובר כאן בעצם בפוטנציאל לחיסכון בכסף?

>> מי מאתנו לא נתקל במילה "שאסי", מילה שכבר הפכה שם נרדף לצרות צרורות בלקסיקון רכישת רכב משומש וגורמת לנהג הישראלי לברוח ממנה כמו מאש. הכוונה היא כמובן לפגיעה בשאסי או "שלדה" בעברית - ואנחנו מדברים כמובן על פגיעה בשלדת המכונית. על הכבישים נעות עשרות אלפי מכוניות שנפגעו בשלדתן בדרגות חומרה שונות. מרביתנו לא מודעים למשמעות האמיתית של המונח המפחיד, ולא תמיד ברור לנו מה משמעות הניסוחים שבהם משתמשים מכוני הבדיקה. למרבית הנהגים אין מושג לגבי המשמעות הכספית של הפגיעות, וכמה אחוזים יש להוריד ממחיר המחירון עבור פגיעה בחומרות שונות. בואו ננסה לעשות קצת סדר בדברים.

מהי בעצם שלדה?

שלדה היא החלק המרכזי של המכונית שאליו מחוברים כל יתר החלקים. במכוניות הנוסעים המודרניות, קיימת שלדה אחודה שהיא מעין קונכיה מרכזית מפלדה העוטפת את תא הנוסעים ואליה מחוברים חלקי המרכב השונים כמו דלתות, כנפיים, מכסה המנוע, מתלים, מנוע וחלקים נוספים. תפקיד השלדה הוא כאמור לחבר בין כל החלקים ולהוות שלד למכונית, אבל גם להגן על הנוסעים במקרה של התהפכות ולספוג אנרגיה בזמן תאונה. פגיעה בשלדה כתוצאה מתאונה עלולה לעוות את המכונית ולהוציא את המכונית מהאיזון המקורי והמדויק שלה - וזה כמובן עלול לגרום לפגיעה ביציבות ובהתנהגות הכביש, לשחיקת צמיגים לא אחידה ולבעיות נוספות.

איך מסווגים את חומרת הפגיעה?

את אופי הפגיעות בשלדת המכונית אפשר לחלק לשלוש קבוצות עיקריות; הראשונה היא פגיעה בעלת משמעות שולית שהיא למעשה פגיעה קלה בקצה השלדה שאין לה כל השפעה על ביצועי המכונית. השנייה היא פגיעה בעלת משמעות נמוכה, כלומר פגיעה בשלדה שהתרחשה מעבר לקו גלגלי המכונית (בחלק הקדמי או האחורי שלה). והפגיעה השלישית והחמורה מכולן היא פגיעה בעלת משמעות גבוהה, או במילים פשוטות מכה קשה שעוצמתה שינתה את המיקום היחסי של שני הסרנים במכונית, והיא עלולה להשפיע על הבטיחות.

כמה להפחית במחיר על פגיעה בשלדה?

קשה להגדיר באופן כוללני כמה להפחית ממחיר המחירון על כל סוג של פגיעת שלדה. כל מקרה חייב להיבחן לגופו על ידי שמאי מוסמך שיוכל לקבוע את הפחתת המחיר בהתאם לנסיבות, לחומרת הפגיעה ולמיקומה, לטיב התיקון ולעוד משתנים בעלי השפעה. ההפחתה ממחיר המחירון שקובע השמאי יוצרת בעצם את הבסיס למשא ומתן בין המוכר לקונה, כאשר בפועל מכונית עם פגיעת שלדה קלה שמוגדרת כ"שולית" יכולה על פי השמאי לאבד 3 עד 5 אחוז מערכה, אולם רתיעת הציבור מביאה לכך שבפועל היא תימכר במחיר הנמוך ב-20 אחוזים ויותר ממחיר המחירון.

לקנות או לא לקנות?

פגיעת שלדה נחשבת לאות קין בישראל ומרבית רוכשי המכוניות המשומשות יעדיפו להתרחק ממכונית שנפגעה בשלדתה כמו מאש - גם אם מדובר בסופו של דבר בפגיעה קלה, בקצה השלדה, שאין לה כל משמעות מכאנית או קוסמטית. זה כמובן יוצר מצב שבו אפשר לרכוש מכוניות עם פגיעות קלות במחירים נמוכים משמעותית ממחיר המחירון ללא סיבה מוצדקת. גם ממכוניות שעברו פגיעה בעלת משמעות נמוכה שבהן הפגיעה מסתכמת בקורות השלדה שמעבר לקו הגלגלים, אין שום סיבה להתרחק מאחר ולא אמורה להיות לכך השפעה כלשהי על התנהגות או בטיחות המכונית. במקרה של תאונת שלדה חמורה, חשוב לבחון את מצב המכונית לעומק טרם הרכישה ולקבל חוות דעת מסודרת ממכון בדיקה. רצוי להתרחק ממכוניות שנפגעו בגג או בקורת הצד (הקורה האנכית שבמרכז המכונית) מכיוון שהן עשויות להיות מסוכנות - גם אם תוקנו כראוי.