בפינותינו הקודמות דנו במספר הקילומטרים והבעלויות והשפעתם על ערך הרכב. הפעם נדון בסוגיית בעלות הרכב והשפעותיה על ערך הרכב.
בעלות רכב - מה הסיפור?
הנחה מבוססת היא, שסוג הבעלים, של המכונית, קובע את תנאי נסיעתה ורמת הטיפולים שהיא זוכה. פועל יצא מכך, אורך חייה והוצאת התיקונים העתידיים. מתוך סקרי שוק שאנו עורכים, לכל סוג בעלות, ישנה ירידת ערך רכב שונה, המתבטאת באחוזים. אז לפני שאתם חותמים על זכרון דברים בקניית רכב משומש בדקו טוב את ההיסטוריה שלו.
בעלות רכב מהווה פקטור משמעותי בערך הרכב
לדעתנו האישית, אין כל פסול בקניה מחברת השכרה. הסתייגות קטנה – תלוי מאיזה חברה, מה רמתה, ואיזה טיפול היא מעניקה לרכבים שבבעלותה.
בשוק המכוניות השתרשה הדעה שיש אחוזי הפחתה שונים בעת קניה ישירות מחברת השכרה, לעומת קניה מיד שניה של המכונית שהיתה בבעלות לשעבר של חברת השכרה. אחוזי ההפחתה בעת קניה ישירה מחברת השכרה, הם רכב פרטי 17% רכב מסחרי 14%. האחוז הנמוך מתאים לחברה שמעניקה התנאים הבאים בעת המכירה:
- אחריות בין 1-3 שנים. מאפשרת בדיקה במכון, לפני הקניה.
- מתקנת את כל הדרוש תיקון, בהתאם לתוצאות הבדיקה.
- מציגה ספר רכב. לעומת זאת קניה מיד שניה או יותר, (כאשר לא יודעים מי היתה חברה ההשכרה), ההפחתה היא רכב מסחרי 17% רכב פרטי 22%
-
רכב חברה
מכוניות שהיו בבעלות חברות שונות, "סובלות" מהפחתות בדרגות שונות. נפרט מהקל לכבד:
מכונית פרטית שהיתה בבעלות עמותות, אגודות שיתופיות למיניהן וחברה מאבדת מערכה בעת מכירתה 21%, הדבר תלוי מסוג החברה ומתנאי הנסיעה. מכוניות שהיו בבעלות, כגון: מועצות מקומיות, קיבוצים,עיריות ומשטרה מאבדות מערכן % 30 - % 23. הכל בהתאם לאופי העיסוק של אותו גוף. אין מעמדה מבחינת אחוזי ההפחתה, של מכונית שהיתה בשימוש משרד האוצר כמעמדה של מכונית שהיתה בבעלות קיבוץ גדול, שנסעה בשדות הקיבוץ ועברה דרך מספר רב של חברי קיבוץ.
דרגה גבוהה יותר של ירידת ערך רכב מיחסים לרכבים שהיו בבעלות משרדי הבטחון/ צה"ל, החקלאות . כאן ההפחתה נעה בין % 35 - % 25. בכל המקרים, שהובאו לעיל, יש לקחת בחשבון, מי למעשה נהג ברכב. אם יש אפשרות להוכיח שהרכב היה צמוד למנהל או לעובד בכיר, ההפחתה יורדת ל- % 17
קימות 2 שיטות ליסינג: ליסינג מימוני וליסינג תפעולי.
ליסינג מימוני : רכב שנרכש בשיטת ליסינג מימוני נרשם ע"ש לוקח המימון אבל משועבד ע"ש נותן המימון.
ליסינג תפעולי : במקרה זה מכונית הרכב שייך לחברת הליסינג, שהחכירה אותו לאדם או גוף אחר.
מכונית הרשומה ע"ש חברת הליסינג המעניקה 3 שנים אחריות, תיקונים לאחר בדיקה במכון ומגלה מי היו המשתמשים למעשה, מאבדת מערכה כ-17%, אם אחד או יותר מהתנאים האלה לא מתקיימים. ההפחתה עולה ל כ -21%.
זכרו – השימוש למעשה קובע מאוד: דינו של עו"ד שרכש מכונית מחברת ליסינג אינו כחברה לעבודות עפר שרכשה רכב באותה שיטה.
האם כדאי לקנות רכב מליסינג? התשובה כאן
הפחתות נוספות מערך הרכב
להלן מספר הפחתות פחות "מסובכות":
- ביה"ס לנהיגה –רכב פרטי פחות % 26. רכב מסחרי פחות % 12.
- מונית לשעבר – רכב פרטי פחות % 35 רכב מסחרי פחות % 30.
- מונית ששמשה ל"תיור וסיור" רכב פרטי ומסחרי -פחות % 12.(לאחר תשלום המיסים)
עוד באותו נושא