חברת נתיבי ישראל ביצעה לאחרונה ניסוי ייחודי אשר בחן מערכת המגבירה את הבטיחות בכבישים חשוכים. יחידות תאורה חדשניות יאירו את נתיב הדרך כאשר הרכב מתקרב ויוחשכו כאשר יתרחק.
חברת נתיבי ישראל, בשיתוף שבעה גורמי תעשייה ומחקר מבריטניה, ספרד, צרפת ואוסטריה, בחנו מערכת חדשה הנקראת "עיניי חתול חכמות". המערכת עברה את שלב ניסוי השטח, הכולל התקנת המערכת וניסויה בפועל. המערכת מסוגלת לזהות כלי רכב המתקרבים, מפעילה את עיניי החתול ומאירה את נתיב הדרך. כאשר הרכב מתרחק, המערכת מסיימת את פעולתה וכבאת. לשמחתנו, נתיבי ישראל מוסרים כי המערכת עברה בהצלחה את הניסוי.
מערכת עיניי החתול, היא מערכת מתוחכמת שתותקן, ככל הנראה, בכבישים חשוכים ונידחים. המערכת הכוללת יחידות תאורה הממוקמות על סימוני ההפרדה, בדומה למחזירי האור המוכרים לנו והיא פועלת בעזרת חיישנים חכמים שאמורים לזהות תנועה של רכב מתקרב ולהדליק מיד מערכות תאורה בטכנולוגית לד, המסוגלות להאיר בגוונים שונים, לפי קביעה, את הדרך. המערכת אלחוטית, כאשר היא נטענת על ידיי אנרגיה סולארית, כך שהיא אינה זקוקה למערכת חשמל נפרדת.
ניסוי המערכת יתבצע בעקומה הממוקמת בכביש 3 הישן, בקטע סגור בין צומת נחשון לבין בקוע. הניסוי כלל פריסה של המערכת והפעלתה באמצעות בקרת שליטה שפותחה לטובת הפרויקט. בהמשך הניסוי, נבדק תפקוד המערכת בזמן אמת, כאשר משתתפי הניסוי אמדו את תורמת המערכת. כאמור, שלב הניסוי עבר בהצלחה רבה. המערכת האירה את תוואי הנסיעה כמתוכנן והעניקה לנהגים תחושת בטיחות.
על פי מפתחי המערכת, המערכת החדשה תטיב לנהגים ולמשתמשי הדרך, בעיקר בכבישים צדדיים וחשוכים, אשר בדרך כלל בעלי נתיב אחד לכל כיוון. כאשר הרכב מתקרב לעקומה כזו או אחרת, חיישן ייעודי יזהה את התקרבות הרכב ואת התקדמותו ויישלח אות ליחידות הממסר האחראית על הדלקת או כיבוי יחידות התאורה. האור הנפלט מאותן יחידות תאורה מבליט באופן ברור את תוואי הדרך ולאחר שהרכב חולף, תופסק התאורה לטובת חיסכון באנרגיה.
אמנם הפיתוח הוא עדיין בשלב האב-טיפוס, אך המציאות מחייבת את המפתחים זירוז תהליכים.אנחנו, במערכת, מקווים שבעתיד הקרוב מאוד יחידות התאורה האלה יותקנו בכבישים החשוכים ואולי בעתיד הרחוק יותר גם בדרכים ראשיות יותר, שהרי עזרה נוספת לבטיחות בדרכים, אף פעם לא הזיקה.