הערה חשובה : העצות שלהלן אינן מהוות תחליף לבדיקה במכון בדיקה, המתמחה בבדיקות לפני קניית רכב. הבדיקות העצמאיות יעזרו לכם להחליט האם כדאי לקחת את המכונית לבדיקה או לא.

ראשית חוכמה - בדיקת המוכר

הבדיחה "מכונית מרופא" מתארת ומדגישה: אל תקנו מכונית מאדם שנראה חשוד. השוו בין הפרטים המופיעים ברשיון הרכב לבין הפרטים המופיעים בתעודת הזהות של המוכר. הסיפורים שהרכב שייך לדודה או לחבר שאינו יכול להתפנות למכירת הרכב - מחשידים. במקרה הטוב, סוחר מוסווה לפנינו. אין לנו דבר נגד סוחרי רכב. להפך, רובם אמינים, אך אם המוכר הוא סוחר רכב - שיצהיר על זאת.

בעסקאות רכב משומש, קיימים בשוק "מאכרים" שקונים מכונית לאחר תאונה או במצב מכני ירוד, מבצעים תיקוני "קוסמטיקה" ומנסים להסתיר את זהותם האמיתית. המקרים הקצונים יותר, הם של מכירת רכב גנוב ע"י מוכר תמים למראה.

  • כאן ברצוננו להזכיר את תקנת השוק: קניית פריט גנוב, אפילו בתום לב מאדם פרטי ולא מסוחר מורשה, עלולה להשאיר אותך גם בלי הפריט (ובמקרה הזה הרכב) כאשר המשטרה תחרים אותו, וגם בלי הכסף.

לכן זכור: כקונה, זכותך להכיר אישית את המוכר.

שאלות לפני קניית רכב משומש

עוד לפני שניגשים לבדיקות המעמיקות יותר, רצוי לשאול את המוכר מספר שאלות:

  • האם הרכב עבר תאונה?
  • אם כן, איזו תאונה?
  • מי המוסך המטפל?
  • כמה אנשים נהגו ברכב?

הצהרות, אפילו בע"פ, על הנתונים הנ"ל יקשו על המוכר "למרוח" אותך, הקונה, בהמשך.

הרושם מהמוכר הניח את דעתנו - ניגש ליפהפיה שאנו מעוניינים לקנות

אין לזלזל במראה החיצוני. התרחק מהמכונית מספר צעדים ושים לב להשתקפות קרני השמש על חלקיה השונים, כך תגלה בקלות אם חלק מסויים עבר תיקון.

זכור : מכונית שצבעה פגום, ערכה בשוק המשומשות נמוך יותר מאשר מכונית שיש בה תקלה במנוע.

המשך הבדיקה הויזואלית מתרכז במקומות החיבור בין השמשות לפח. מקומות אלה מועדים להיווצרות חלודה, או שהם עדות להחלפת חלקים עקב תאונה. חלודה, אפילו זעירה, עתידה להתפשט וקשה לעצור בעדה. מקומות מסתור של חלודה, במיוחד במכוניות ישנות יותר: מתחת לשטיחים ובמקום אחסונו של גלגל החילוץ.

טיפ של אלופים: פטנט קטן שאולי ימנע את הטרחה לגשת למבחן בדיקה... תסתכל על המכונית, הפעל את המנוע ותניח מתחתיו נייר גדול או עיתון פרוס. הכתמים על הנייר יספרו את סיפור הנזילות.

מה לבדוק בתוך הרכב?

בפנים הרכב, בנוסף להתרשמות משלמות המושבים והריפודים, במיוחד ריפוד לוח השיעונים, בצע עוד שתי בדיקות פשוטות:

  • סובב ההגה שמאלה וימינה- נקישות בעת פעולה זו, מצביעות על בעיות במערכת ההגה.
  • לחץ על דוושת הבלם - אם בלחיצה הראשונה הדוושה יורדת בקלות יתרה, סימן שמערכת הבלמים דורשת טיפול.

אם עד כה הבדיקות הניחו את דעתך, גש למכון בדיקה. מכאן ועד סוף הדרך - העברת המכונית על שמך - כולל זכרון הדברים, במאמר הבא.

ושוב זכור! נהג שמח פעמיים, פעם אחת כאשר הוא קונה מכונית ופעם נוספת כאשר הוא מוכר אותה