רגע לפני שקונים רכב

ראשית, המלצה חד משמעית:

לעולם תקנה ותמכור אחרי בדיקה במכון המיועד לכך.

לקונה - בדיקה במכון מבטיחה שאינך קונה חתול בשק.
אך עיקר העיקרים - בדיקה במכון מקנה לך תעודת ביטוח, שבמידה ויתגלו פגמים ו/או תקלות, יש לך למי לפנות.
למכון אחריות מקצועית לביצוע בדיקה מיומנת ואמינה.

יתרון זה קיים גם לגבי המוכר - האחריות לגבי דיווח על מצבה המכני והחיצוני, של המכונית כולה על המכון.
אך דווקא יתרון זה, הופך את ההסתמכות על תוצאות מכון הבדיקה, לבעייתית.

מהו טופס בדיקה ומה הוא מכיל?

טופס בדיקה לפני קניה, הוא טופס סטנדרטי, המוכתב ע"י משרד התחבורה, אך לא פעם מטרת הרישום בו בין היתר, הינה לפרוש כיסוי כמה שאפשר רחב יותר,
למכון וע"י כן להימנע מתביעות.נעבור על הסעיפים העיקריים והבעייתיים.

טופס הבדיקה כולל:

  • דיווח על מצבן הטכני והמכני של מערכות השונות של הרכב.
  • דיווח על מצב חלקי הפח והשלדה עקב ארועים שונים כגון תאונות, שריטות, תיקוני צבע וכיוצ"ב.

כאשר מדובר במצב החלקים המכניים יש לזכור כי בעת ההתייחסות לכתוב, יש לקחת בחשבון את שנת הייצור של הרכב.
במיוחד בסעיף המדבר על מצב המנוע. נדיר למצוא דו"ח מכון המציין שמנוע משנת ייצור 1999 ומטה, תקין.

"נזילת שמן", "רעש מערכת שסתומים", "מנוע לא מכוון", "רעש גלגלי הרצועה",
אלה בדרך כלל תופעות סבירות, שאין להתרגש מהן. במיוחד כאשר המנוע הולך ומזדקן.
אך בשום אופן, אין להשלים עם הערה כללית כגון "רעשים פנימיים במנוע" – מבלי שיפורט מהו מקור הרעשים.
הערה מסוג זה באה רק בכדי להגן על המכון. הרעש יכול לנבוע מאותם הגורמים שצוינו לעיל, אך גם יכול להעיד על תקלה רצינית במנוע.

הערות נוספות: בסעיף מנוע, שיש להתייחס אליהם ברצינות הם "מנוע שורף שמן", "לחץ דחיסה לא זהה" "לחץ עוקה גבוה" או "העברת גזים לאגן השמן".
אלה רשומים המעידים על בלאי גבוה של המנוע שימיו הולכים ומתקצרים.

מצבם של רוב מכללי הרכב מתוארים בפשטות בסעיפים רלוונטים. דגש מיוחד יש לשים על הסעיף הדן בתיבת הילוכים אוטומטית.
זכרו: תיקון, שפוץ או החלפה של תיבת הילוכים אוטומטית יקרים יותר מטיפולים זהים במנוע.

לבסוף מגיעים אנו לסעיף החשוב והמעניין ביותר את הקונה:

סעיף השלדה והמרכב

קריא, האם הרכב עבר תאונה ומה עוצמתה ותוצאותיה.
בהתאם להנחיות משרד התחבורה, ועדה מיוחדת שכותב שורות אלה היה לו הכבוד להשתתף בה,
קבעה שיש לחלק את הליקויים ל: "ליקויים בעלי משמעות גבוהה", ו"ליקויים בעלי משמעות נמוכה".
מדובר במשמעות שיש לליקוים הרשומים, על ירידת הערך המסחרית של הרכב.
כיפופים בקצה השלדה – לפני מקום ריתום המתלה, שריטות ופגיעות קלות בפח וכיוצא בזה, אלה פגמים שיש להם משמעות נמוכה לגבי ירידת הערך.

לעומת זאת, פגיעה בשלדה מעבר לריתום המתלה, פגיעות רציניות בגג, תיקונים בחלקים מרותכים של המרכב,
או תיקוני צבע במספר רב של חלקי פח – להם משמעות גבוהה לגבי ירידת הערך.

נכון – קשה לחשב מהו המחיר הסופי של הרכב לאור הרשום בטופס הבדיקה.
לכן משרדנו מעניק הערכה חינם ע"י משלוח, בפקס או בדואר את טופס בדיקת המכון בצרוף ספח מיוחד המצוי במחירון.

מעוניינים? צרו קשר, כתבו לנו או התקשרו 03-5619114

נהג שמח פעמיים - פעם כאשר הוא קונה מכונית ופעם כאשר הוא מוכר אותה.