- מדוע פקדי חלונות החשמל אינם ממוקמים על גלגל ההגה?
- מדוע השליטה על מיזוג האוויר אינה מתבצעת מכפתורים בתקרת הרכב?
- מדוע ידית האיתות אינה מזדקרת מהרצפה?
כל מה שרציתם לדעת על הנדסת אנוש בתא הנוסעים ועל המחשבה המושקעת בתכנון המכונית שלכם
>> רובנו לא משקיעים מחשבה במקום שבו בחר יצרן הרכב שלנו למקם את המתגים, הידיות, פתחי האוורור והמחוונים השונים בתא הנוסעים. בין אם מדובר בפריט פשוט כמו מתג הפעלת איתות המצוקה, או בין אם מדובר במיקום של גלגל ההגה ביחס לדוושות ולמושב הנהג - אנחנו לוקחים הכל כמובן מאליו.
אבל האמת היא שזו תורה שלמה שדורשת המון מחשבה ותכנון עוד בשלב הפיתוח של המכונית. הסיבה לכך פשוטה מיסודה: נהיגה, אף שאנחנו מתייחסים אליה כעניין שבשגרה - הינה אוסף של פעולות שונות ומורכבות הדורשות ריכוז ותשומת לב לפרטים. שהייה באזור נוח נעים - ובעיקר אינטואיטיבי, תבטיח את ביצוע מטלת הנהיגה באופן היעיל ביותר שמשמעותה היא, שמירה בצורה הבטוחה ביותר על הנהג, הנוסעים ושאר משתמשי הדרך.
עוד לפני שמגיעים ללוח השרטוט
עיצוב רכב הוא תהליך מורכב שמתנהל בכמה שלבים, טכניקות ודרגים, על ידי עשרות אנשים - ובמקביל. עובדה זו נכונה לגבי הפן החיצוני של כלי הרכב, קל וחומר לגבי תא הנוסעים שדורש פתרונות למגוון רחב של אנשים.
שמתם לב למשל שחלק מכפתורי הפיקוד קמורים וחלק קעורים? זה נעשה בכוונה תחילה ויש לכך משמעות כאשר יד המחפשת אחר המתג הנכון בעת נהיגה בחשיכה. קוראים לזה "הנדסת אנוש".
בשלב התכנון הראשון של המכונית, מתקבצים מהנדסי הפנים ומגדירים כיצד יש להתייחס לפונקציות השונות במכונית, וכיצד יש למקם את שלל הפקדים וכפתורים השונים. כך למשל מתגים חשובים יותר יזכו למקום מרכזי (מזוג אוויר, מחשב דרך וכו'), בעוד מתגים שלא אמורים להיות בשימוש בזמן הנסיעה (כיוון מראות הצד, פתיחת תא הדלק וכו') ימוקמו במקומות נגישים פחות.
המתג הנכון במקום הלא נכון
יש לא מעט דוגמאות מצוינות לתאי נוסעים שניחנו בהנדסת אנוש מעולה, אבל גם לא מעט דוגמאות למכוניות שבהן נכשלו גם טובי המוחות בתחום. כמו בכל תחום אחר, גם בתחום הרכב נמצאים מהנדסים עם עודף יצירתיות, כאלה שלא ברור כיצד הצליחו לשכנע את הנהלת החברה, שהרעיון שלהם הוא הדבר הגדול הבא;
קחו למשל את האלפא רומיאו 75 שבה מתגי חלונות החשמל היו בתקרה, או את הסיטרואן סקסו שמתגי חלונות החשמל שלה מוקמו בין המושבים מתחת לידית בלם היד. לא המקומות האידיאלים לאביזר חיוני ושימושי שכזה. ושלא תחשבו כי יצרניות מכוניות היוקרה חפות מפגמים; גם אצלן ניתן למצוא דוגמאות להנדסת אנוש לא מושלמת. קחו למשל את מרצדס שכבר עידן ועידנים מציעה לנהג תפעול מבלבל לידית האיתות. זו האחרונה אחראית גם על מלאכת האיתות וגם על הפעלת המגבים בעוד ברוב המכריע של שאר המכוניות בעולם ישנה ידית נוספת מימין להגה שאחראית על המגבים.
גאונות צרופה או יצירתיות יתר?
יש יצרניות שמנסות "להמציא את הגלגל" גם במקומות שנדמה כי הפתרון המושלם כבר קיים ונמצא בשימוש זמן רב.
אם ניקח שוב את ידית האיתות כדוגמה, נספר לכם שיצרניות הרכב הגרמניות אימצו פטנט חכם, שבו נגיעה קלה בידית מפעילה שלושה הבהובים כדי לעבור נתיב ואילו דחיפת הידית עד הסוף מפעילה את האיתות כרגיל.
כולנו רגילים שכדי לבטל את האיתות אנחנו מחזירים את הידית למרכז, אבל בדגמי ב.מ.וו צריך דווקא לדחוף את הידית, עם כיוון האיתות ולא כלפי המרכז - בדיוק הפוך מהדרך אליה הורגלנו.
עודף המערכות ברכבי הפאר, אילץ את מתכנני המכוניות לפתח מערכת תפעול מרכזית שתצליח לצמצם משמעותית את עשרות הלחצנים, שהיו אמורים להיות על לוח המחוונים.
כדי לתפעל את כל האביזרים ב.מ.וו הגרמנית מציעה מערכת כזו בשם "i-Drive" שמורכבת מגלגל פיקוד גדול בין המושבים שבאמצעות צידוד, סיבוב או לחיצה שלו ניתן לגלול ולבחור בין תפריטי המחשב מרכזי; מהחלפת ערוץ ברדיו, דרך ויסות עוצמת מערכת האוורור ועד שינוי דרגות הקושי של המתלים.
למרות הניסיון לחסוך במתגים ולפשט את תא הנוסעים, התוצאה היא מערכת מסורבלת ומסובכת לתפעול שדורשת כניסה לשלושה תפריטים שונים בכדי לשנות את עוצמת האוורור בתא הנוסעים. לא הדבר הכי נוח לביצוע תוך כדי נהיגה, אבל בכל זאת המציאות וכמות המערכות מחייבת שימוש במערכת מהסוג הזה ולמעשה מערכות דומות קיימות גם אצל יצרניות היוקרה המתחרות.
חיים קלים ברכב
ישנם לא מעט פתרונות תפעול מצוינים שהומצאו על ידי יצרניות רכב;
קחו למשל את כוונון המושב החשמלי בדגמי מרצדס; סדרת מתגים בצורת מושב הממוקמים על הדלת ומזיזים כל חלק במושב בהתאמה - פשוט גאוני.
גם לפיג'ו היו בעבר כמה הברקות מעניינות כמו אפשרות לסגירת חלונות החשמל גם אחרי שכבר הוצאתם את המפתחות ממתג ההצתה, או מתזים לשמשה הקדמית שממוקמים על המגבים עצמם ולא על מכסה המנוע.
דוגמה אחרת היא וולוו, המציעה מערכת בקרת אקלים ייחודית עם מספר מתגים המעוצבים כאדם יושב, שבעזרתם יכול הנהג לבחור לאיזה אזורים יוזרם האוויר ממערכת המיזוג. ישנם גם פתרונות מוצלחים נוספים להנדסת אנוש שכבר הפכו לנחלת הכלל כמו למשל מראות צד עם חלק חיצוני פנוראמי, מראות צד שמטות את עצמן למטה כלפי המדרכה עם שילוב ידית ההילוכים לרוורס, או תצוגה עילית על גבי שמשת הרכב ותפעול מערכות שונות מגלגל ההגה.
הנדסת אנוש טובה ניתן גם לראות במוצרים פשוטים שהופכים את הנסיעה לנוחה יותר ומקלים על הנהג במלאכת הנהיגה, כמו למשל מחזיקי כוסות מחוממים ומקוררים, תא כפפות מקורר, פנס נטען נשלף מתא המטען ועוד.
לא מורידים את העיניים מהכביש
הנדסת האנוש חייבת לענות על הדרישות שהוגדרו מראש ולשרת מטרות ספציפיות - פונקציונאליות ובטיחותיות. הפעלת המערכות השונות חייבת להיות קלה ואינטואיטיבית, להתאים למגוון רחב של אנשים בעלי מידות גוף שונות היושבים כל אחד במרחק שונה מאותו מתג.
חשוב לדאוג שהנהג יוכל לעשות כמה שיותר פעולות בלי להוריד את הידיים מגלגל ההגה או את העיניים מהכביש. זו הסיבה שיותר מתגים עוברים אל ההגה (מערכת קול, בקרת שיוט ותפעול ההילוכים למשל), וזו הסיבה שאת הצגים ממקמים גבוה על לוח המחוונים, כדי שלא תצטרכו להסיר את המבט מהכביש כשאתם מתבוננים בהם.
הנדסת אנוש היא משימה לא פשוטה, אבל מי אמר שחייהם של מהנדסי הרכב צריכים להיות קלים...