כבר בהתחלה, נבהיר כי המגדש מוכר במנועי דיזל כמעט מיום הוולדם. במנועי בנזין הטורבו "מככב" יותר בשנים האחרונות. עם זאת, נדרשים אנו לשלם סכומים רציניים עבור תוספת הטורבו. השאלות הנשאלות – האם הדבר כדאי ובאיזה מקרים?
מהו מגדש טורבו?
כשמו כן הוא, גודש אויר לתוך המנוע. מנוע ללא טורבו, יונק את האויר על ידי יניקה עצמית. מגדש טורבו מזרים אוויר נוסף – הווה אומר חמצן, לתוך הצילינדרים של המנוע. הדבר דומה למסכת חמצן, המצמידים לפניו למי שזקוק לתוספת אוויר. הזרמת האויר הנוספת ע"י המגדש, גורמת לשיפור בצועי המנוע מבלי לגרום לתוספת משמעותית בתצרוכת הדלק. הטורבו מאפשר הגברת הספק מנוע (ומקצר את חייו!) מבלי להגדיל נפח מנוע או מספר הסיבובים. שריפת הדלק שלמה יותר, הזיהום – פחות. טורבו, ניתן להתאמה כמעט לכל מנוע – חדש, ישן, קטן, גדול – קיימת אפשרות לרוכשו כקיט.
כיצד מופעל המגדש?
המגדשים הם מגדשי טורבו. טורבו – מהמילה טורבינה, המופעלת על ידי גז הפליטה של המנוע.
גזי הפליטה היוצאים בדרך כלל ישירות למערכת הפליטה בעת האצת המכונית, מועברים דרך טורבינה המניע משאבה המזרימה כאמור, כמות אויר גדולה לתוך הצילינדרים. הטורבו יעיל ביותר בסיבובים גבוהים. פתרון חלקי למספר הסיבובים הנמוך, נותן המגדש המכני המופעל ישירות מגל הארכובה של המנוע.
לאור האמור לעיל יש המערערים על נחיצותו של מגדש טורבו במכוניות משפחתיות.
במכוניות החדישות מערכת הטורבו מצוידת בשסתום מיוחד אשר מיעל את פעולת הטורבו גם במספר סיבובים ("טורים") נמוכים. אמרנו מיעל, אך הפתרון נמצא בשיטה של זוג מגדשים.
טורבו לרכב - שני סוגים:
- מגדשים תאומים (TWIN TURBO) המגדשים מחלקים את הזרמת האוויר ביניהם, כל אחד ל- % 50 מהצילינדרים.
- מגדשים (B-B TURBO) מגדש קטן למספר סיבובים נמוך ומגדש גדול למספר סיבובים גבוה.
למי שהפרוטה מצויה בכיסו ורוצה "להידבק" למשענת המושב בעת האצה, המדגשים הכפולים מומלצים ביותר.