מחיר הסולר לעומת מחיר הבנזין

מחיר ליטר סולר עבר את מחירו של ליטר בנזין. האם זה אומר שמכונית עם מנוע דיזל כבר לא משתלמת? ומה בנוגע לעלות הרכישה והאחזקה?

>> פחות משלושה אחוזים מכלל המכוניות הפרטיות בישראל מונעות בדיזל, ובמספרים זה אומר כמה עשרות אלפי מכוניות בלבד. באירופה נתח השוק של מכוניות הדיזל גדול הרבה יותר ומגיע לכדי שליש מכלל כלי הרכב הפרטיים. האם מחיר הסולר שהשתווה לאחרונה למחיר הבנזין הופך את מעט מכוניות הדיזל בישראל לפחות אטרקטיבית מעבר?

אז איזה רכב לקנות - דיזל או בנזין?

נקודת האיזון

בשונה משוק רכבי השטח והטנדרים, שם הדיזל הוא השליט הבלתי מעורער וזה ששומר על ערכו טוב יותר, בשוק הפרטיות המצב הפוך; הסיבות לפופולאריות הנמוכה של הדיזל במכוניות פרטיות שונות ומגוונות; תדמית, היצע דגמים דל, והיעדר תיבת הילוכים אוטומטית בחלק גדול מן המקרים. לפי נתונים שהתפרסמו לאחרונה בעיתונות היומית, נקודת האיזון בין דיזל לבנזין נעה סביב 30 אלף קילומטרים לשנה כשמדובר במכוניות חדשות.

רכב דיזל או רכב בנזין

כאשר מדובר ברכב יד שניה נקודת האיזון נמוכה יותר מכיוון שאת רוב ירידת הערך שנכללת בחישוב - כבר ספגה המכונית. היום מגיע מחירו הרשמי של ליטר סולר ל -14.5 שקלים, אולם בפועל מעניקות תחנות הדלק הנחות משמעותיות,
ובמרבית התחנות המחירים דומים ולעיתים זהים לאלה של הבנזין.

מצד שני, שיעור התוספת לאגרת הרישוי בדיזל הצטמצם בשנים האחרונות ועומד היום על 850 שקלים בשנה, לעומת מכונית מקבילה עם מנוע בנזין. מה זה אומר לגבי נקודת איזון הכדאיות בין מכונית עם מנוע בנזין למכונית מונעת דיזל?

עליית מחירי הסולר מחד, וירידת התוספת לאגרת הרישוי מתקזזות, ונקודת האיזון נמצאת עדיין בטווח של 25-30 אלף ק"מ שמדובר במכונית חדשה. במקרה של מכונית משומשת המספרים שונים לגמרי ונקודת האיזון נמצאת כאמור הרבה יותר נמוך. הסיבה פשוטה: מחירי מכוניות הדיזל המשומשות נמוכים ברוב המקרים מאלה של גרסאות הבנזין המקבילות - זאת לעומת מצב שבו הן יקרות יותר כחדשות.

גם ירידת ערך שכבר ספגה הדיזל כאמור לא נכללת כאן בחשבון ומורידה את נקודת האיזון משמעותית. קשה לנקוב במספר מדוייק כשמדובר במכונית משומשת מכיוון שעלות הטיפולים של מכונית עם מנוע דיזל יקרה יותר מזו של מכונית בנזין מקבילה, שיעור ירידת הערך של דגמי הדיזל משתנה מסוג רכב אחד למשנהו ועלות הביטוח משתנה גם היא בהתאם לדגם. ואם כל זאת לנקוב במספר, הרי שזה צריך לנוע בטווח שבין 8,000 ל 14,000 ק"מ בשנה - הרבה פחות ממוצע הנסועה בישראל (שעומד אגב על 17,000 ק"מ בשנה).

בנזין או סולר - יתרונות וחסרונות

בחישוב הכדאיות יש לקחת בחשבון כי אף שמחיר הסולר דומה למחיר הבנזין, מנועי הדיזל חסכוניים יותר בשיעור של 30-40 אחוזים בממוצע. ואם ניקח לדוגמה מכונית משפחתית ממוצעת שצורכת עם מנוע בנזין כ 10-11 קילומטרים לליטר, הרי שאותה משפחתית עם מנוע דיזל תעבור כ 15-17 קילומטרים על ליטר סולר. למנועי הדיזל יש יתרון נוסף: הם אמינים יותר באופן כללי ממנועי בנזין, והם גם יותר מאריכי חיים.

יש להם פחות נטייה להתחממות - יתר והם מסוגלים לגמוא מעל חצי מליון ק"מ ללא שיפוץ ובלבד שטופלו כיאות. בצד החסרונות של הדיזל אפשר למנות את היעדר העידון האופיני למנועי בנזין, עלות תחזוקה שוטפת וטיפולים גבוהה יותר מהמקובל בבנזין, וירידת ערך תלולה יותר כאמור.

עלויות אחזקה

אם לפי התחשיבים נראה כי הדיזל עשוי להשתלם כמעט לכל אחד, מדוע זה לא באמת המצב? רוכשי מכוניות דיזל חדשות מחזיקים אותן ברוב המקרים לתקופה כזו שתצדיק את כדאיות הרכישה. זה אומר שקשה היום למצוא מכונית משומשת עם מנוע דיזל שעל מד המרחק שלה רשומים פחות מ 150,000 - 200,000 קילומטרים. זה אמנם לא הרבה במונחים של מנוע דיזל שמסוגל לעשות גם 500-600 אלף קילומטרים לפני שהוא נזקק לשיפוץ,  אבל חשוב להבין שעלות האחזקה בשלב הזה של המכונית עשויה להיות גבוהה במיוחד.

קחו לדוגמא את משאבת הזרקת הסולר: זו נוטה לסיים את חייה איפשהו בין 200 ל 350 אלף ק"מ בממוצע. גם תיבות הילוכים אוטומטיות המשודכות למנועי דיזל נוטות לסיים את חייהם מוקדם לעומת המקובל במנועי בנזין. זאת בגלל העומסים הגדולים יותר שעמם הן נאלצות להתמודד.

מה יותר כדאי, דיזל או בנזין?שורה תחתונה

מחירי השוק של המכוניות הפרטיות המונעות בסולר נמוכים ברוב המקרים מאלה של גרסאות הבנזין. האם זה עושה אותן לקנייה משתלמת יותר? לא בהכרח. מכוניות עם מנועי דיזל מתאפיינות בקילומטרז' גבוה יותר, ולמרות שמנועי הדיזל אמינים מאוד באופן יחסי, הרי שבגיל מתקדם נדרש טיפול יקר למערכות היקפיות כמו טורבו, גיר ומשאבת הזרקה שעשוי לשנות את המאזן.

גם מחירי הטיפולים השוטפים יקרים יותר בדיזל לעומת בנזין ולעתים גם מחירי הביטוח. לצד אלה יש את התוספת לאגרת הרישוי השנתית ואת בדיקת הפליטה המחמירות יותר. מצד שני, העלויות הנוספות מתקזזות מהר מאוד נוכח צריכת הדלק העדיפה של מנועי הדיזל. אז אם אתם בעניין של לחסוך ומוכנים להשלים עם כמה חסרונות בסיסיים - מכונית עם מנוע דיזל בהחלט עשויה להשתלם לכם.

חשוב רק לזכור לבדוק היטב את מצב המכונית ואת העלויות הנלוות טרם הרכישה - ורק אז לעשות חישוב מדוייק יותר.