גניבת רכבים לאחר הקורונה

האופוריה הקלה שאופפת אותנו בחודשים האחרונים עם הניסיון לצאת ממשבר הקורונה מורגשת בכמה מתחומי החיים שמתעוררים לחיים כמעט מדי יום אבל עדיין הרשויות לא מאפשרות להם לשוב לפעילות מלאה. זה המצב בתחום הלימודים, התרבות והספורט ועוד. אולם, הסימן הברור ביותר להתאוששות המהירה ולרצון של האוכלוסייה לחזור לשגרה נמצא בשוק הרכב. אין כמו יום נסיעה אקראי בכבישי ישראל העמוסים לעייפה בכדי להבין היטב עד כמה מהר הכבישים והתנועה שבו לחיים ועד כמה מהר חזרנו להרגלים הישנים שלנו.

מספר המכוניות שעלו על הכביש עם החזרה לפעילות ולשגרה גדול הרבה יותר ממספר המכוניות שנעו על הכביש לפני שנה עם פרוץ מגפת הקורונה כי בזמן שהיינו בבתים בסגרים הראשונים (הסגר האחרון לא ממש היה אפקטיבי) נרכשו כרבע מיליון מכוניות חדשות ומנגד מספר המכוניות שירדו מהכביש פחת משמעותית ולכן התוצאה היא התארכות הפקק היומי בעוד כמה מאות מטרים בכל מקום וזה מורגש היטב.

האורות במשרדים של משטרת ישראל דולקים בלילות בחודשים הראשונים מאז הסרת המגבלות מסיבות רבות ואחת מהן היא התגברות פראית של גניבות הרכב שרושמות עלייה של 240% מאז חודש ינואר. לא רק משטרת ישראל נמתחת עד לקצה היכולת שלה מול המכה האלימה והחזקה הזאת כי אם גם חברות האיתור והאכיפה הפרטיות עסוקות בחודשים האחרונים בסיכול ומרדפים אחרי הגנבים שמחפשים עוד ועוד ג׳יפונים מכל הסוגים והמינים כי בצד השני יש ביקוש אופנתי לאותם דגמים נחשקים שנמצאים כאן אצלנו. הנזק המוערך כתוצאה מגניבות הרכב בישראל מוערך במיליארדי שקלים מידי שנה וידיהן של חברות הביטוח כבולות במידה רבה וכל שהן יכולות לעשות זה ״להכריח״ את הלקוחות להצטייד במערכות מניעה, התראה ואיתור מתקדמות יותר. אל מול ההתמגנות המשתכללת, הולכות ומשתכללות גם הפעולות של הגנבים למרות שדפוסי הפעילות זהים.

גניבת

עיון בנתונים של ארבעת החודשים הראשונים של השנה מגלה כי שני שלישים (59% ליתר דיוק) מסך הגניבות של המכוניות מתבצעים באזור השרון ובמרכז. פעילות הגנבים נמצאת בשיאה במחוזות הללו מפאת קרבתם לקווי התפר ולמשחטות הרכב וגם אל הלקוחות בצד השני שמזמינים מכוניות גנובות, אבל זה לא נעצר כאן. השיקול הכלכלי של תיקון מכוניות שנפגעו בתאונות בדרגת חומרה קלות עד בינוניות בלי להפעיל את פוליסת הביטוח, הופך למפתה מאוד כאשר מגלים כי עלות התיקון במוסכים במגזר הערבי באזור משולש כדוגמה, הרבה יותר זולה מהמחיר שהיינו משלמים עבור אותו תיקון במרכזי שרות רגילים או רשמיים ולא רק בגלל הבדלי עלויות הארנונה של המוסך. אחד המרכיבים המשמעותיים במחירי התיקון הוא עלות החלקים שהמוסך נהנה גם מרווחיות נוספת עבורם ואיננו גובה רק את מחיר החלק בפני עצמו. הפערים יכולים להגיע למאות ולאלפי שקלים עבור מכלולים מסוימים ואם התאונה התרחשה באזור אפור שמונע פנייה לביטוח או חוסך הפעלת פוליסה, המכונית תמצא את דרכה על גרר לאחד המוסכים הנ”ל ואלה זקוקים לחלקי חילוף וזרם החמצן של חלקם מגיע לכאורה מהגניבות המרובות.

בתקופות הסגר בשנה שעברה, פעלו הגנבים כמעט בחופשיות גם בשעות היום כי רוב האזרחים שהו בבתים, אבל הם לא וויתרו על שעות העבודה ״הרגילות״ שלהם ועיקר הגניבות מתבצעות בין השעות עשר בלילה לחמש לפנות בוקר. אם אתם רוכבי אופנועים, כדאי לכם לדעת כי חל זינוק מטריד בגניבת כלי רכב דו-גלגליים והם הפכו לנתח מרשים של 10% מסך הגניבות כי לפתע התעורר ביקוש אדיר לאופנועים שככל הנראה אינם מיועדים לצוותים רפואיים שצריכים להגיע לטיפול בחולים בצד השני אלא דווקא לפעילות לא חוקית גם מעבר לקו הירוק. תופעת התגברות האיתור והצילום של כל אזור ואתר בישראל איננה מונעת או מסכלת את הגניבות. אם יש ירידה בגניבות באזור מסוים, מיד מתרחשת עלייה באזורים אחרים והגנבים ממשיכים לנסות לפעול בכל דרך אפשרית. הגניבה הפופולארית ביותר מבוצעת באמצעות שכפול מפתח המכונית ובנוסף, הגנבים פועלים במקומות שבהם אנחנו מרגישים בטוחים למסור את המפתח בתמימות לאיש שרות והוא למעשה ״מגויס״ על ידי הגנבים ובאמצעות מכשיר מיוחד הוא משכפל את המפתח. הגנבים עוקבים אחרי המכונית המבוקשת כשהמפתח המשוכפל בכיסם וכאשר המכונית מגיעה ליעדה, או אז מבוצעת הגניבה באופן נקי מבלי לפרוץ לרכב ולגרום לו נזק. מובן מאליו כי כשאנחנו מוסרים את המפתחות בחניון ציבורי לדוגמא, אנחנו גם נותנים את הקוד של האבטחה ולכן הגניבה הופכת לקלה עד מאוד.

המשבש הסלולארי

הכוכב החדש של הגנבים בשוק הגניבות הוא ״המשבש הסלולארי״ המשמש לסיכול זיהוי פריצה ואיתור של הרכב בדקות הראשונות לביצוע הגניבה. מדובר ברכיב שיוצר מיסוך סביב הרכב ושיבוש התדרים של השבב הסלולארי או כרטיס ה-Sim שהותקן והוצפן בתוך המכונית ובכך מערכת האיתור מתקשה לגלות את הגניבה בדקות הראשונות שהן החשובות עבור הגנבים. חברת פוינטר מדווחת על שימוש נרחב של 70% במשבש הסלולארי בגניבות הרכב ולדברי החברה זה מעיד מעבר לפופולאריות, גם על פשיעה מאורגנת. בחברות האבטחה מחפשים תשובה למשבש הזה שממסך את התדרים, ובפוינטר מדווחים כי הם מפעילים רשת תדרים מקבילה שנכנסת לפעולה כאשר מזוהה תהליך של שיבוש ופעולת הסיכול של הגניבה נמשכת והגנבים מופתעים.

עם כל ההתקדמות הטכנולוגית משני צדי המתרס, ועם התגברות המוטיבציה להמשיך ולגנוב מכוניות ובעיקר ג’יפונים אופנתיים ואופנועים, אין פתרון יעיל וטוב יותר מזהירות וערנות. ברוב המקרים נוכל להקשות את החיים של הגנבים אם נבדוק היטב למי מוסרים את המפתחות במקומות שבהם אין ברירה כמו חניונים, שטיפת רכב או התקנות ותיקונים ובנוסף, אם נקפיד לשמור היטב על המפתחות במקום שאיננו נגיש כי גם בפריצות לבתים מבוצעים שכפולי מפתחות או גניבות של מפתחות לכלי רכב ואחרי הפריצה בבית נוחתת המכה הבאה וגם המכונית נגנבת.

*הנתונים באדיבות חברת פוינטר