הגורמים לעליית ערך הרכב

במדור הקודם הסברנו כיצד לחשב את הירידה בערכה של מכונית בעקבות מספר גבוה מהממוצע של קילומטרים, שהיא נסעה בשנה. הפעם נתמקד בגורמים המעלים את ערך הרכב, כאשר מספר הקילומטרים משחק תפקיד גם כאן.

קילומטרז'

כאמור - מספר הקילומטרים הממוצע לשנה, למכונית פרטית בארץ, הוא 15 עד 20 אלף. מכונית שגומעת פחות מהגבול התחתון של הקילומטראז' הממוצע - דהיינו פחות מ - 15 אלף קילומטר לשנה - ערכה גבוה מהרשום במחירון.

למשל: מחירה של מכונית פרטית בת 4 שנים, שגמעה רק 40 אלף קילומטר, יהיה גבוה ב -5 אחוז מהרשום במחירון. ובאותו עיקרון: מחיר מכונית פרטית בת 7 שנים, שגמעה רק 65 אלף קילומטר, יהיה גבוה ב 8 אחוז מהרשום במחירון. אך במכונית פרטית בת 3 שנים, שגמעה 45 אלף קילומטרים, לא יהיה לגורם הקילומטראז' משמעות בשקלול המחיר.

המסחריות נוסעות יותר

החישוב משתנה כאשר מדובר במכונית מסחרית (שמשקלה אינו עולה על 4 טון). ממוצע הקילומטרים השנתי, המקובל לחישוב ברכב מסחרי, הוא כפול מזה המחושב לרכב פרטי. לכן, גם התיסוף למחירה של "מסחרית שנסעה לאט" משתנה: למחיר רכב מסחרי משנת ייצור 2006, על אף שגמע 80,000 ק"מ, יש להוסיף 10 אחוזים. לחישוב מדוייק ניתן להיעזר בטבלה המצורפת, או להשתמש בטבלה הממוחשבת שבאתר האינטרנט.

החלפות בעלות רכב - ומה עם "מספר הידיים"?

מקובל לחשוב שמכונית "יד ראשונה", או מכונית שהחליפה מעט בעלויות רכב (יחסית לגילה)ערכה בשוק המשומשות גבוה יותר. עיקרון זה נכון, כאשר מביאים בחשבון מספר גורמים: יש סבירות, שאם מכונית הוחזקה במשך חייה בבעלות אחת (או מספר בעלויות נמוך) - טופלה ביתר מסירות וזכתה לטיפולים בעיתוי הנכון.

יתרה מזאת: קל יותר לעקוב אחרי עברה של מכונית בעלת "מספר ידיים" נמוך. היות וישראלי ממוצע מחליף מכונית פעם בשנתיים - שלוש, המשמעות של "מספר בעלים נמוך" מקבלת משנה תוקף.

למשל: למחיר מכונית פרטית משנת ייצור 2004, שהוחזקה בבעלות אחת, יש להוסיף כ 2 אחוז. למחיר מכונית בת 10, שהיתה בבעלות אחת, יש להוסיף 5 אחוז. אך למחיר אחותה התאומה, שהחליפה 2 ידיים - יש להוסיף 3 אחוזים בלבד.

גורמי ייקור נוספים לעליית ערך הרכב

ערכה של מכונית יכול להיות גבוה יותר מהמצויין במחירון, אם היא עדין באחריות היצרן. כמובן שגם מכונית ש"עברה טסט" סמוך לזמן מכירתה מגלמת חלק מהעלות הזו במחירה. מוכר מכונית, המציג ספר טיפולים המתאים לדרישות היצרן, ובמיוחד אם הטיפול בוצע על ידי מוסך אחד, ברמה נאותה, יזכה להעדפה מהקונים המתעניינים ברכבו.

אנו ממליצים בחום: בכל פעם שאתה מתקן או משפר את מכוניתך - שמור את הקבלות המקוריות.נסיוננו מלמד, כי הדבר משפיע לא רק על העלאת ערך המכונית בזמן מכירתה, אלא גם עם המו"מ עם חברת הביטוח במקרה של "אובדן גמור" (טוטאל לוס" בלע"ז) או גניבה. במקרה כזה ניתן לגלם עד חצי מערך השיפוץ (עד שנה לאחר ביצועו).

אם תשמור על הכללים האלה תהיה כמו הנהג האידיאלי, ששמח פעמיים: פעם כשהוא קונה מכונית ופעם כאשר הוא מוכר אותה.

ובאותו נושא: