מחירי הדלק המאמירים גורמים לנו להקדיש יותר תשומת לב לנתון צריכת הדלק כשאנחנו נידשים לקנות מכונית חדשה. אז כמה בעצם עולה לנו כל ליטר יותר בצריכת הדלק של המכונית ומדוע בעצם קיים פער בין נתוני צריכת הדלק שבקטלוגים לבין נתוני צריכת הדלק האמיתיים? התשובות לפניכם...
מהי צריכת דלק?
>> בתקופה האחרונה עולה נושא הדלק שוב ושוב לכותרות.
מה הפלא?! מחיר הנפט מרקיע שחקים וכל ציוץ של אישיות בטחונית בעולם, מקפיץ את הספקולנטים הרוכשים את הזהב השחור ביתר שאת ובכל מחיר. תוצאות המסחר בבורסה משפיעה ישירות על כל אחד מאיתנו, האזרחים הפשוטים, המרגישים כל תנודה במסחר חביות הנפט בעת ביקור מזדמן בתחנות דלק. תנודות שבעבר אולי לא היינו שמים לב אליהן ועוברים לסדר היום, אולם ברמות המחירים אליהם הגענו, כבר מדובר בהוצאה כבדה שיש צורך לתת עליה את הדעת במעמד רכישת הרכב - חדש ומשומש כאחד.
מעט מסובך לצאת בהחלטה גורפת לגבי צריכת הדלק של רכב משומש שכן גם אם נשווה שני דגמים זהים מאותו יצרן ומאותו שנתון נגלה שני כלי רכב עם צריכת דלק שונה, (תוצאה של אופי הטיפול והתחזוקה, בלאי מנוע, צמיגים וכו') אינדיקציה אמיתית לגבי צריכת הדלק של דגם מסויים אפשר לקבל כשמדובר ברכב חדש שצריכתו נמדדת במעבדות היצרן.
אבל כיצד בעצם נערכת הבדיקה והאם היא באמת משקפת את המציאות?
מעמיסים, מתניעים, ולוחצים על הגז....
יש מספר תקנים שלפיהם נבחנת צריכת הדלק בכלי רכב:
תקן 93/116 של מדינות השוק האירופי המשותף מחייב כל יצרן רכב שמשווק מכוניות באירופה ולכן הוא גם הרלוונטי ביותר לגבינו;
לפי התקן שנוהג ב 2001, ישנם קריטריונים בהם צריך לעמוד כלי הרכב הנבדק כמו גם כיצד יש לערוך את מבחן צריכת הדלק. בנוגע לכלי רכב, תנאי מקדים הוא שעל מד האוץ להראות שהרכב הנבדק עבר יותר מ 3,000 ק"מ אך לא יותר מ 15,000. על הרכב להיות מועמס ב 75 ק"ג המדמים את משקל הנהג, ועוד 100 ק"ג מטען.
המבחן עצמו נערך במעבדה כאשר כלי הרכב במצב נייח ורק גלגליו מסתובבים על מערכת גלגלות: המבחן הראשון מדמה נסיעה עירונית ובו המכונית מותנעת כשהמנוע קר, ונוסעת על מתקן הבדיקה לאורך ארבעה קילומטרים. במהלך הנסיעה הבוחנים מאיצים בנקודות זמן ומרחק קבועות מראש ל 50 קמ"ש ולאחר מכן עורכים המתנות בסל"ר סרק.
המבחן השני נערך אחרי המבחן הראשון כאשר המנוע כבר חם ופועל בצורה יעילה יותר;
כאן נבחנת צריכת הדלק בנסיעות בינעירוניות לאורך 7 ק"מ, עם האצות בנקודות מסוימות למהירות של 120 קמ"ש. חשוב להדגיש כי לא זאת בלבד שהמכוניות הנבחנות נמצאות במצב נייח בזמן הבדיקה ואין אינן צריכות להתגבר על התנגדות האוויר, הן גם אינן נבחנות עם ציוד שמעלה את צריכת הדלק כמו מזגן או צרכני חשמל כבדים.
בחינת הרכב במעבדה ולא על הכביש נועדה ליצור תנאים אחידים וקריטריון אחיד לבחינת צריכת הדלק. היות וקשה להשוות נתונים שהתקבלו בתנאי דרך שונים כמו תנועה עמוסה, מזג אוויר שונה, סגנון נהיגה של כל נהג וכו', כאן יש למעשה אפשרות לקבל נתונים בקנה מידה אחיד - גם אם הם לא ממש משקפים את צריכת הדלק האמיתית של המכונית.
1,400 שקל בשנה על כל ליטר דלק!
אחרי שהבנו ממה נובעים הפערים בין נתוני היצרן המופיעים במפרטי הדגמים השונים באולמות התצוגה לבין הנתונים בשטח, רצינו לבדוק מה גודל הפער וניגשנו אל טבלאות הנתונים כדי לקבל קצת מושג לגבי הנתונים.
נתוני יצרני הרכב בצריכת דלק
|
קטנות
|
יצרן ודגם
|
יונדאי גטס
|
סוזוקי סוויפט
|
פיג'ו 207
|
נפח מנוע
|
1.4 ליטר
|
1.5 ליטר
|
1.6 ליטר
|
צריכת דלק ממוצעת
|
15.3 ק"מ לליטר
|
14.5 ק"מ לליטר
|
14.3 ק"מ לליטר
|
משפחתיות
|
יצרן ודגם
|
מאזדה 3
|
יונדאי I30
|
סובארו B3
|
נפח מנוע
|
1.6 ליטר
|
1.6 ליטר
|
1.5 ליטר
|
צריכת דלק ממוצעת
|
12.8 ק"מ לליטר
|
14.5 ק"מ לליטר
|
13.3 ק"מ לליטר
|
מנהלים
|
יצרן ודגם
|
פורד מונדיאו
|
מאזדה 6
|
שברולט מאליבו
|
נפח מנוע
|
2.3 לליטר
|
2.0 לליטר
|
3.5 לליטר
|
צריכת דלק ממוצעת
|
10.7 ק"מ לליטר
|
12.5 ק"מ לליטר
|
10 ק"מ לליטר
|
ג'יפונים
|
יצרן ודגם
|
יונדאי טוסון
|
פולסווגן טיגואן
|
סובארו פורסבר
|
נפח מנוע
|
2.7 ליטר
|
2.0 ליטר (טורבו)
|
2.5 ליטר (טורבו)
|
צריכת דלק ממוצעת
|
10 ק"מ לליטר
|
10.1 ק"מ לליטר
|
9.5 ק"מ לליטר
|
סאלון
|
יצרן ודגם
|
ב.מ.וו 530
|
מרצדס E350
|
יגואר XF
|
נפח מנוע
|
3.0 ליטר
|
3.5 ליטר
|
3.0 ליטר
|
צריכת דלק ממוצעת
|
10.7 ק"מ לליטר
|
10.3 ק"מ לליטר
|
9.5 ק"מ לליטר
|
שטח מפוארים
|
יצרן ודגם
|
פולסווגן טוארג
|
ב.מ.וו X5
|
פורשה קאיין
|
נפח מנוע
|
3.6 ליטר
|
3.0 ליטר
|
4.8 ליטר טורבו
|
צריכת דלק ממוצעת
|
7.4 ק"מ לליטר
|
9.8 ק"מ לליטר
|
6.7 ק"מ לליטר
|
חשוב לזכור שכל ק"מ נוסף לליטר בצריכת הדלק של מכונית משפחתית ממוצעת שקול להוצאה נוספת של כ 1,400 שקלים בשנה!
לפי נסועה ממוצעת של 17,000 ק"מ בשנה), כשמדובר במכוניות קטנות יותר עם צריכת דלק נמוכה יותר, הפערים בעלויות האחזקה קטנים על כל קילומטר לליטר,
וכשמדובר במכוניות גדולות יותר - ההוצאה על כל קילומטר לליטר יכולה להגיע ל 3,000 שקלים!
לכן בפעם הבאה שאתם מתלבטים איזו מכונית חדשה לקנות, זכרו להשתמש בנתוני צריכת הדלק כבסיס להשוואה, ולהסיק מהם לגבי יעילות המכונית גם אם הם לא ממש משקפים את המציאות.
לרשותכם: אפליקציה חינמית לבדיקת מחירי רכב.
מומלץ לקרוא: כיצד לחסוך בדלק.