העולם במרוץ נגד השעון למצוא מקורות אנרגיה חלופיים להנעת המכוניות. רעיון ההיברידי הוא אחד מהם - והפופולרי ביותר נכון להיום.

>> בשנות השבעים של המאה הקודמת, נוצר משבר דלק חריף בעקבות לחץ של המדינות המפיקות נפט על מדינות המערב כדי שיפסיקו את תמיכתן בישראל. מחירי הנפט בעולם זינקו לשמיים בעקבות "אמברגו הנפט", אלא שהכל היה וירטואלי ונבע משיקולים פוליטיים בלבד. כמות המכוניות שנסעה אז בכבישי העולם הייתה קטנה בהרבה מזו של היום, וגם מרבצי הנפט היו אז מלאים ועבדו בתפוקה נמוכה. הלחץ נתן את אותותיו על תעשיית הרכב, וזו שמה דגש על תכנון מכוניות חסכוניות יותר. אפילו בישראל הונהג אז משטר חסכוני בצריכת דלק כאשר כל מכונית הושבתה ליום אחד בשבוע.

הצורך באנרגיה חלופית

היה זה תמרור אזהרה ראשון למערב שעליו לחפש חלופות לאנרגיה ולהתבססות המוחלטת שלו על "הזהב השחור" והתלות בעולם הערבי. מאז חלפו למעלה מ-35 שנה שבמהלכן צריכת הנפט הכפילה את עצמה מספר פעמים, אולם רק בעשור האחרון הבין העולם המערבי כי מאגרי הנפט הולכים ומתרוקנים (יספיקו לעוד כ־40 שנה על פי התחזיות האופטימיות ביותר) ויש צורך למצוא אנרגיה חלופית להנעת המכונית. מחירי הנפט המאמירים, שהגיעו אך לפני כמה חודשים לכמעט 150 דולר לחבית (היום זה קצת פחות מ- 40), יחד עם הגברת המודעות לעולם נקי יותר ושמירה על איכות הסביבה, מעודדים בשנים האחרונות את יצרניות הרכב לתכנן מכוניות חסכוניות יותר ומזהמות פחות.

הפתרון החשמלי

אחד הפתרונות המתבקשים לחלופה למנוע הבנזין היה כמובן מנוע חשמלי, אולם פתרון זה עדיין לא ישים; המשקל הרב של המצברים מכתיב טווח נסיעה קצר של כמה עשרות קילומטרים בלבד בין טעינה לטעינה, כך שלא ברור מי מהלקוחות יבחר במכונית כזו על פני מכונית מקובלת עם מנוע בנזין (וזה עוד לפני שהתייחסנו לסוגיית המחיר...). מצד שני, הראה המנוע החשמלי שהוא כן יכול להסיע מכונית לטווחים קצרים, והכי חשוב - באפס הוצאה כספית ובלי שהוא מזהם את האוויר כלל.

לחצו כאן עכשיו להורדת אפליקציה לבדיקת רכב חינמית חדשה ותהנו מחיפוש ללא הגבלה!

מכונית היברידית

הצעד הבא הוליד את הפתרון הישים והפופולרי ביותר שהוכיח עצמו עד כה - מכוניות היברידיות. פרוש המונח "היברידי" הוא "הכלאה", וזה כמובן מרמז על הפתרון של שני מנועים שיעבדו לסירוגין בהתאם לתנאים ולצרכים. מנוע בנזין או דיזל שייקח את המכונית רחוק ומהר, ומנוע חשמלי שיחסוך דלק וזיהום אוויר.

איך היא עובדת?

מכונית היברידית ("כלאיים" בעברית) הוא שם כללי למכונית המצוידת בשני מקורות הנעה או יותר, אולם הכוונה היא לרוב למכונית שמונעת על ידי מנוע בערה פנימית מקובל (בנזין או דיזל) ומנוע חשמלי הפועל באמצעות מצברים. ברכב נמצא מחשב אשר מנהל את פעולת שני המנועים וקובע בכל רגע נתון את אופי הפעולה והשילוב בין שני המנועים על מנת להגיע לניצול הספק מקסימלי תוך חיסכון מרבי בדלק.

שתי שיטות עיקריות

ברחבי העולם נמכרים היום כמה עשרות דגמי מכוניות היברידיות, אולם ההיצע הישראלי כולל מספר מצומצם של דגמי מכוניות מתוצרת טויוטה, הונדה ולקסוס. המכוניות ההיברידיות פועלות על פי שתי שיטות עיקריות; בשיטה המקבילית (כמו זו שנהוגה בטויוטה פריוס ובדגמי לקסוס) המכונית מסוגלת לנסוע באמצעות כל אחד מהמנועים בנפרד או באמצעות שילוב של שניהם. במהירויות נמוכות (לרוב עד 40 או 50 קמ"ש) מונעת המכונית רק על ידי המנוע החשמלי, כאשר במהירויות גבוהות יותר מצטרף מנוע הבנזין.

בשיטה הטורית (כמו זו שנהוגה בהונדה סיוויק IMA למשל), מנוע הבנזין פועל תמיד כאשר המנוע החשמלי (שהוא לרוב חלש יותר מהמנוע המקובל בשיטה המקבילית) מסייע לו כאשר נדרשת תוספת כוח.

בשתי השיטות מתבצעת טעינת המצברים על ידי המרה של אנרגיית הבלימה לאנרגיה חשמלית כאשר אין צורך לטעון את המכונית ממקור מתח חיצוני. דגמים היברידיים עתידיים שצפויים להגיע לשוק בשנים הקרובות יציעו אפשרות לטעינה משקע חשמל ביתי וטווח נסיעה משופר באמצעות המנוע החשמלי בלבד.

סוג נוסף של מכוניות היברידיות שאנו צפויים לפגוש בשנים הקרובות (דוגמת השברולט וולט שהושקה במהלך 2011 והאופל אמפרה שהושקה ב-2011, ואמורות להיות מושקות בישראל במהלך 2012) פועל באמצעות המנוע החשמלי בלבד ובו מנוע הבנזין משמש למעשה רק כגנרטור שנכנס לפעולה ומטעין את המצברים בזמן שהם מתרוקנים.

יתרונות וחסרונות

כאמור, המטרה העיקרית בשילוב של מנוע חשמלי ומנוע בערה פנימית מקובל הוא הפחתת צריכת הדלק וזיהום האוויר שהמכונית מייצרת. באגף החסרונות נמצאת מערכת חשמלית שלמה שמסרבלת ומייקרת את הטיפול במכונית, משקל עצמי גבוה יותר ובעיקר המצברים שעלותם גבוהה ויש להחליפם מדי 8-10 שנים.
כמובן שעלות הייצור של מכונית היברידית גבוהה יותר מזו של מכונית רגילה, אולם ההקלות שמקבלות המכוניות הללו בישראל שעיקרן מס קנייה מופחת, והקלות במחיר החודשי ללקוחות הליסינג מסייעות ליבואניות המקומיות לשמור על רמת מחירים דומה לזו של מכונית קונבנציונלית מקבילה.