איבוד בלמים
אתם נוסעים בכביש ורוצים להאט את רכבכם, לפתע מרגישים כי בזמן לחיצה על דוושת הבלמים, הדוושה יורדת כלפי מטה והרכב לא מאט. מה עושים?
- לא נלחצים ולא נכנסים לפאניקה.
- הפעולה הראשונה היא הורדת ההילוכים להילוכים נמוכים יותר - גם ברכב אוטומטי אפשר ע"י ידית ההילוכים להוריד להילוך נמוך יותר (אל תתרגשו אם המנוע "צועק"). לחצו על בורר ההילוכים (הכפתור בצד או בצדדים) והתחילו לאט לאט למשוך כלפי מטה.
- פעולה נוספת, או אפילו בשילוב של הפעולה הקודמת היא משיכת בלם היד לאט לאט וניסיון בעזרתו לעצור את המכונית.
- אם שני השלבים הקודמים לא עזרו מצאו נתיב בו תוכלו להמשיך להתגלגל ומיצאו מקום בו ישנה עליה (נגד חוקי הפיזיקה אפילו הרכב שלכם לא יוכל להתנגד) בתקווה שהדבר יאט את הרכב.
התפוצצות צמיג
התפוצצות צמיג באה ללא שום אזהרה מוקדמת. אתם נוסעים ברכב, ברקע מוסיקה נעימה, אתם רגועים ופתאום פיצוץ עז. בהתחלה, אתם לא יודעים מאיפה בא הפיצוץ, אבל אז אחרי כמה שניות אתם שמים לב שבמקרה הטוב (למה מקרה טוב? עוד מעט תדעו) החלק האחורי של המכונית נוטה על צידו והרכב כולו רועד.
- השלב הראשון הוא האטת הרכב וזאת ע"י הורדות הילוכים (ראו פרק איבוד בלמים) עד לעצירה מוחלטת.
אבל, מה קורה כאשר הפיצוץ נגרם בחלק הקדמי של הרכב?
- כפי שאמרנו בתחילה, הכי חשוב קודם כל לא לאבד עשתונות. כאשר אתם מרגישים כי הרכב מתחיל לסטות לכיוון שכנראה התפוצץ הצמיג, הכי חשוב החזיקו חזק את ההגה ונסו כמה שיותר להשאירו במרכז ובמקביל להתחיל להאט את הרכב ע"י הורדות ההילוכים עד לעצירה מוחלטת.
האצה בלתי נשלטת
לצערנו גם היתפסות דוושת ההאצה (דוושת הגז) יכולה לקרות ואנו צריכים להיות מוכנים לנטרול האצת הרכב!
- ברכבים ידניים פשוט נשלב את הקלאץ' ונעביר הידית למצב ניוטרל (אל תתרגשו אם המנוע ימשיך ל"צעוק").
- ברכב אוטומט נעביר את הידית למצב "N" וזאת ע"י לחיצה על בורר ההילוכים (הכפתור או הכפתורים בצידי הידית) גם פה המנוע "יצעק" אל תתרגשו, לאחר מכן פשוט עצרו את הרכב בצד ודוממו מנוע.