אחת השאלות שמעסיקות את תושבי הערים שבהן יעברו קווי הרכבת הקלה עבודות בגוש דן היא מה ההשלכות על מחירי הדירות ערכי הנכסים. ערכי הקרקע בסביבת הקווים כבר מאמירים וצפויים להמשיך ולטפס. לצד זאת, במקרים מסוימים צפויה דווקא ירידה בערך נכסים הצמודים לרכבת. הסיבה: העבודות עצמן וההשפעה העתידית של המסילות והתחנות.
ככל שאיזור נגיש יותר תחבורתית לאזורי מסחר תעסוקה בילוי ותרבות, כך הוא יהיה מבוקש יותר על ידי רוב פלחי האוכלוסיה וערך הנכסים בו יעלה.
בהחלטה על מעבר דירה, אחת הבדיקות הראשוניות והמשפיעות ביותר, תהיה הנגישות התחבורתית. היא משפיעה על כל תחומי החיים ואיכותם - בפן הכלכלי, החברתי, וכמובן גם על תכנון הזמנים. מחירי הדירות בפריפריה נמוכים משמעותית בהשוואה למרכז, ובמחיר דירה, אפילו ישנה בגוש דן, ניתן לרכוש בית צמוד קרקע במרחק זניח יחסית של 20-30 ק״מ.
אך עקב נגישות תחבורתית ותחבורה ציבורית לקויה, יוקר המחייה נעשה גבוה יותר: יש צורך בשתי מכוניות, כדי להסיע ילדים לבתי ספר וחוגים, לנסוע לעבודה, לנסוע למרכזי קניות או לבילוי. השהות בדרכים ארוכה כאורך הפקקים. ולכן, מרחק, אפילו של ק״מ ספורים, הופך את חלום הבית הפרטי או שידרוג המגורים ביציאה מהעיר, לבלתי אפשרי ובלתי כדאי.
הדירות אולי יותר זולות, אבל אי הנגישות התחבורתית מבזבזים ומכלים את המשאבים החשובים ביותר: זמן וכסף.
השפעת הרכבת הקלה על מחירי הדירות
כשמדובר ברכבת הגומאת מרחקים ומקצרת קילומטרים תוך דקות, ברור שמשקי בית רבים יושפעו בכך בבחירת מקום המגורים. ככל שהאיזור מרושת ונגיש תחבורתית, ירוכזו בו יותר מרכזי תעסוקה מסחר תרבות בילוי ומגורים, וערכו יעלה באחוזים רבים. אין מדובר רק על משפחות, משפרי דיור או משקי בית. משקיעים תרים אחר איזורים בהם יושבחו ערכי הקרקע.
כבר אמרנו שהרכבת עתידה להשביח את ערך הקרקע בערים ובשכונות בהן היא תעבור, אז עלינו להתמקד בתוואי הרכבת, ולנסות למקסם את התועלת שהנגישות תביא לערכי הקרקע.
- יפו ג׳ יפו ד ושדרות ירושלים - בעקבות הרכבת הקלה העתידית מחירי הדירות ביפו בהחלט עלו מאוד בחמש השנים האחרונות.
- גבעתיים ורמת גן - נראה השפעה משמעותית בעיקר מהקו הסגול, שעתיד לעבור במחלף אלוף-שדה. למרות שהקו מתוכנן לעבוד סביב שנת 2027, השפעתו על תכנון הבנייה כבר מורגשת. ברמת גן עיר שמחולקת לשני חלקים, כשהאזור ממזרח לכביש 4 סובל מנתק ממרכז העיר, והרכבת הקלה לכשתופעל, תנגיש לחלוטין ותחבר בין שני חלקיה.
השכונות הדרום מזרחיות של העיר, הגובלות בכביש 4 ממערב, נחשבות לשכונות בהן מחירי הדירות זולים ב-20% לפחות מהמחיר הממוצע הריאלי בעיר, ועדיין לא הפנימו את העלייה שתהיה בעקבות הרכבת הקלה, והן בהחלט ראויות להשקעה.
- בת ים - הפנימה במידה מסויימת מבחינת עליית מחירי הדירות את השפעת הרכבת, אך לא במלואם. מדובר בעיר שהתברכה באחד החופים היפים בישראל. מצד אחד בנייה יוקרתית בשכונת פארק הים, ומצד שני שכונות לא מפותחות יחסית ומנותקות. הרכבת הקלה, עתידה להביא ברכה לבת ים, שתהיה מרוחקת מספר תחנות ממרכז תל אביב.
כבר היום עלו מחירי הדירות באיזורים שסמוכים לתוואי הרכבת ב-15%!
עליית המחירים בעקבות הרכבת הקלה תהיה סביב 15-20% ואף צפונה. ככל שתחל הרכבת הראשונה, הקו האדום, בסוף שנה זו או בתחילת 2023, עליית מחירי הדירות צפויה להיות גבוהה יותר.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
הילה ציאון משרטטת את פוטנציאל השקעות הנדל"ן הבא של גוש דן. אחד היתרונות, מציין מר יצחק לוי, בהקמת הרכבת הקלה הוא הפוטנציאל שגלום בה למשיכת אוכלוסייה חדשה לשכונות שבהן היא עוברת.
להמשך קריאת הכתבה "קווי זהב" לחצו כאן (הילה ציאון פורסם: 25.12.20).