בסקר מאוד מקיף שנערך במשרדנו, נסרקו עשר ערים :תל אביב , ירושלים, גבעתיים, חיפה, רחובות, כפר סבא, רעננה, כרמיאל , קרית ים ופתח תקווה.  

בכל הערים שנבחרו ונסקרו מתוכננת בנייתן של  אלפי יחד׳ בהתחדשות עירונית, תמא, פינוי בינוי.

בסיום הסקירה אנו בחברת לוי יצחק תוהים, כשמתכננים וכשבונים בהתחדשות עירונית עשרות ומאות אלפי דירות, היכן מתכוונים לשכן בשכירות חודשית את הדיירים המפונים שנוטשים את דירותיהם לתקופה של 2-3 שנים ויותר, בתקופת הבנייה? 

היצע הדירות להשכרה אינו מספק אפילו את הצורך הקיים היום, ואנחנו במצוקה.

בערים באיזורי הביקוש, הכפולה ליזם מול דירות לפינוי עומדת על 2.5-3 דירות על כל דירה מפונה. במעגל השני והשלישי מדובר על 4-5 דירות על כל דירה שמתפנה, ועד שיבנו, היכן ישכנו את הדיירים המפונים?

במידה והתהליך  לא יעשה במסגרת של ״בינוי פינוי ״ או בשיטת ״מפתח  מול מפתח״ ,כשהדירות ממתינות ומכילות מיידית את הדיירים המפונים מבלי שיהיה עליהם להתפנות לדירות בשכר חודשי, אנו עומדים בפיתחה של תקופה משברית, של מחסור בכ-180,000 דירות מפונות והרוסות תוך כ-8 שנים והדיירים המפונים נותרים ללא פתרון דיור חלופי כלשהו, בוודאי לא פתרון מתאים.( מזכירה שהדיירים המפונים מעוניינים להתגורר בסמוך לדירה ממנה פונו ואליה הם עתידים לשוב, ליד המכולת הסופר וקופת החולים שלהם. במידה ומדובר במשפחות עם ילדים, גם מוסדות לימוד, גני ילדים וכו׳) ומספר הדירות להשכרה ( להזכירם, בנייה להשכרה כמעט ונעצרה בתקופה האחרונה עקב חוסר עניין כלכלי, ובאופן כללי, מצוקת ההשכרה הולכת ומחריפה, וזה עוד לפני פינוי הדיירים) במיוחד בשכונות הנבנות , עומד על פחות מעשירית מהנדרש. 

בעייה עצומה עומדת לפיתחנו ואין נותנים עליה את הדעת.

לדוגמא:באור יהודה יפונו כ-3000 דירות. היום- עומדות להשכרה בכל העיר פחות מ-300 דירות.

להיכן יפונו הדיירים?

במתחם יוספטל בפתח תקוה עתידים להיתפנות כ-1260 דירות ותחתם ייבנו 4700 דירות חדשות. 

כמה דירות להשכרה זמינות בימים אלה במתחם יוספטל? 39 דירות להשכרה. 

בהנחה שבמרבית המקרים התושבים המתפנים מעוניים לשכור דירות במתחם הסמוך לדירה שפינו ,כדי שיוכלו להמשיך בחייהם הרגילים ולעשות שימוש באותם מתקנים ציבוריים שהיו מנת חלקם בעבר, לאן בדיוק הדיירים יפונו אם לא ייבנו קודם את הדירות שיכילו אותם?

 בעיר רחובות כולה מוצעות בימים אלה להשכרה שוטפת פחות מ-500 דירות כאשר נדרשות סביב 5500

 ברמת גן מוצעות 420 דירות ונדרשות 4650.

 במערב חיפה מוצעות 155 דירות ונדרשות ונדרשות קרוב ל-4000.