מהי תמ"א 38?

תמ"א 38 במקורה, הינה תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. בניינים שנבנו לפני שנת 1980 מועדים למעשה להיחרב במידה ותתרחש רעידת אדמה.

למרות שמדובר בחיזוק מפני רעידת אדמה, יש לזכור היכן אנו חיים. בכל הבניינים האלה אין ממ״ד, ובמקרה של מלחמה או אזעקה, אין לדיירים מקום למציאת מסתור, ולכן תמ״א 38 מהווה סוג של התחדשות עירונית המסייעת לאוכלוסיה המתגוררת בבניינים ישנים, להיחשף לשיפור בתנאי החיים ולהגנה במקרה של רעידת אדמה או מלחמה.

תמ״א 38 מעניקה זכויות בנייה והרחבת דירות

הטענה העיקרית והסיבה לנסיונות לביטול התמ״א, בעיקר מצד הרשויות המקומיות היא פשוטה:

  • מחסור בתשתיות מתאימות לתוספת האוכלוסיה והדירות.
  • העדר היטלי השבחה (בתמ"א 38 קיים פטור מהיטל השבחה).

הנסיונות לבטל את התמ"א אינן מתחשבות כלל באוכלוסיה הנצרכת, שהיא ברוב המקרים זאת שזקוקה לתמ״א ועשויה לשפר את איכות חייה. משפחות עם ילדים קטנים, או לחילופין, קשישים המתגוררים בדירות ישנות ללא מיגון, ובמקרה של אזעקה, וכן, גם במרכז קורות אזעקות, וברור שטילים עלולים וגם הגיעו למרכז.

טענה נוספת וחשובה הינה, לגבי העובדה שמרבית פרויקטים של תמא מבוקשים על יד יזמים באיזורי הביקוש, ודווקא באזורי הפריפריה שבה הסיכון גבוה יותר לרעידת אדמה, הקבלנים אינם ששים לפרויקטים של תמ"א, משום שקיימות קרקעות בשפע והפרויקט אינו כלכלי.

במקום לקבל החלטה על ביטול התמ"א 38, מבלי להתחשב כמובן באוכלוסיות הנזקקות לה בכל איזור, צריך היה לגבש תכנית על חילופי קרקעות. יזם הבונה באיזור בו אין התכנות כלכלית, יקבל קרקע חילופית במיקום אחר, כדי שיוכל לשפר את המאזן.

הרשויות באיזורי הביקוש מתלוננות על תשתיות שאינן ערוכות לתוספת של אלפי דיירים לעיר ולכן, יש מקום לשפר את התשתיות, להרחיב רחובות ולהעלות את אחוזי הבנייה בתמ״א, כדי שניתן יהיה לבנות מגדלים בעירוב שימושים,
כלומר גני ילדים ומוסדות ציבור בתוך אותם מגדלים שקיבלו היתר לתמ"א 38.

כולנו זוכרים שהמטרה שעמדה מול עיני הממשלה והאוצר, היתה להוריד את מחירי הדירות ולכן:

בכדי להוריד מחירים יש להעלות את ההיצע.

איזור גוש דן המרכז ותל אביב משוועים לקרקעות. הקרקע הזמינה היחידה היא תכניות של תמ״א 38 והתחדשות עירונית. כך משפרים איכות חיים, נראות של עיר, סיוע לאוכלוסיה ותוספת לדירות.

קצת מספרים:

  • באיזור תל אביב וגוש דן, קרוב לרבע מסך הדירות החדשות שנבנו ונרכשו, היו במסגרת תמ"א 38. למעלה מ-5,000 דירות!
    רובן בפרויקטים של הריסה ובנייה.
  • בכל איזור המרכז קרוב ל-10% מהדירות החדשות הן תמ"א 38, ובאיזור חיפה מעל 10%.
  • ברמת גן נבנו למעלה מ-400 בניינים חדשים תחת בניינים ישנים.
  • רעננה, כמו רמת גן, היא שיאנית פרויקטים של תמ"א 38 בעשור האחרון .
  • למעלה מ-2,000 דירות חדשות הן במסגרת תמ"א 38 ומאות פרויקטים מצויים בשלבי רישוי שונים.

ועדיין יש אלפי בניינים בכל ערי המרכז ואף איזורי הביקוש ללא מעלית וללא ממד, שמסכנים בכל יום נתון את דייריהם.

בתקופת העימות האחרונה, אך לפני שבועות ספורים, דיירי בניינים ישנים ברמת גן גבעתיים עמדו בחדרי מדרגות עתיקים, ורעדו מפחד מפני שאין בבניין מעלית או ממד. אז האצבע של ראשי הרשויות קלה מאוד על ההדק... מפסיקים את התמ״א 38 משום שאין תשתית.

תבנו תשתיות, תעלו את אחוזי הבנייה ותסייעו לאוכלוסיה.

מה יקרה אם תבוטל התמ״א באיזורי הביקוש?

הקטנת היצע הדירות בין 12%-25%, ובמקביל עלייה חדה, לפחות 10%במחירים עקב הירידה בהיצע. ובמקרה של מלחמה או רעידת אדמה, חורבן והרס עם נפגעים רבים בנפש.

לסיכום, פינוי בינוי או תמ"א 38?