המדור הטכנולוגי:
Tech Me If You Can
אז מה זה Desmodromic בכלל?
אם יצא לכם לשמוע על מנועי דוקאטי ועל הטכנולוגיה הייחודית שהם מתהדרים בה – בטח קפצה לכם המילה: Desmodromic.
אז לא, זו לא קללה באיטלקית. זו אחת מהמערכות המכאניות הכי מזוהות עם דוקאטי – ועם עולם המרוצים בכלל.
במנועים רגילים, השסתומים – אותם חלקים ששולטים על כניסת הדלק ופליטת הגזים – נסגרים באמצעות קפיצים.
קפיץ דוחף את השסתום חזרה למקום אחרי שנפתח. פשוט, זול, אבל עם מגבלות.
כשסל"ד המנוע גבוה במיוחד, הקפיצים לא תמיד מצליחים להחזיר את השסתומים מספיק מהר,
ואז מתחילות בעיות – השסתומים "צפים", לא נסגרים לגמרי,
ואנחנו מתחילים לאבד ביצועים (ואמינות).
מכניקה עדינה במקום קפיצים
כאן נכנסת לתמונה שיטת Desmodromic,
שמבוססת על עיקרון אחר לגמרי: אין קפיצים.
גם פתיחת השסתום וגם הסגירה נעשות באמצעות מנגנון מכני מדויק –
לרוב זוג זרועות עם זיזים ייעודיים שמוודאים שכל שסתום נפתח ונסגר בדיוק בזמן (ראו איור).
ומה זה נותן?
שסתומים שמתנהגים כמו חיילים – גם בסל"ד אסטרונומי.
תגובת מנוע חדה, אמינות גבוהה, וביצועים יציבים לאורך זמן.
זה בדיוק מה שצריך באופנועים שנולדו למסלול,
וזה למה דוקאטי כל כך נאמנה לשיטה הזו כבר עשרות שנים.
נכון, מדובר במערכת מורכבת יותר, שמצריכה ידע ותחזוקה – אבל בשביל מהנדסי בולוניה, זה חלק מהקסם.
Desmodromic בשבילם מסתבר, זו לא רק טכנולוגיה – זו הצהרת כוונות שעכשיו נכנסה גם למנועי הסופרמוטו שלהם.
מה אתם רואים באיור:
- גל זיזים (קאם) לפתיחה.
- גל זיזים נפרד לסגירה.
- זרועות תמסורת (rockers) המחוברות לשסתומים.
- שני שסתומים: יניקה (ASPIRAZIONE) ופליטה (SCARICO).
- סנכרון דרך גלגלי שיניים.
