Tech Me If You Can:
כשאין לאן לברוח:
איך Cornering ABS מציל אותך בפנייה
מאת: נח אבגר הלוי
תמונות: בסיוע AI
דמיינו שאתם רוכבים בקצב טוב, מגיעים לפנייה, ופתאום מישהו בולם לפניכם – וגם אתם נאלצים לבלום, ועוד תוך כדי הטיה. זהו אחד הסיוטים הכי גדולים של כל רוכב דו-גלגלי. מי שניסה פעם לבלום בצורה חריפה, תוך כדי פנייה יודע שעד לפני כמה שנים פעולה כזאת הייתה נגמרת קרוב לוודאי בהחלקה – במיוחד על כביש רטוב או מלוכלך.
אבל לא עוד, הכירו את Cornering ABS – מערכת מתקדמת שיכולה להציל אתכם דווקא כשאתם הכי פגיעים: בתוך הסיבוב.
מה זה בעצם?
מדובר בגרסה משודרגת של מערכת ABS רגילה. אותה מערכת שמונעת נעילה של הגלגלים בבלימה, אבל עם תוספת חשובה:
היא ״יודעת״ לחשב גם את זווית ההטיה של האופנוע – ולהתאים את הבלימה למצב שבו האופנוע לא זקוף, אלא מוטה בזווית.
זה בדיוק ההבדל בין "בלמת חזק והאופנוע נשאר יציב" לבין "מצאת את עצמך שוכב על האספלט״.
זה נשמע מוזר ולא הגיוני? בואו ננסה להבין.
אז איך זה עובד?
כדי להבין את הפלא הזה, צריך להבין מה קורה כשאתם בולמים תוך כדי סיבוב:
הצמיגים כבר עובדים קשה כדי להחזיק אתכם בקו הפנייה.
ברגע שמוסיפים בלימה חזקה מדי – במיוחד שימוש בבלם הקדמי שמעמיס על הגלגל הקדמי –
זה עלול לשבור את האיזון והאופנוע יחליק.
בדיוק כאן מערכת ״Cornering ABS״ או ״ABS לפנייה״ נכנסת לפעולה.
היא כוללת יחידת חישה בשם IMU – Inertial Measurement Unit – (ראו כאן מה זו המערכת המדהימה הזו)
שבעצם מחשבת בדיוק כמה אתם מוטים, מה כיוון התאוצה, האם יש שינוי פתאומי בזווית, ועוד.
המערכת מחשבת בזמן אמת את רמת האחיזה, ומפזרת את הבלימה בצורה מדויקת – גם בין הגלגלים,
וגם לפי הזווית – כך שלא תעברו את גבול האחיזה.
התמונה הבאה ממחישה באופן מדויק מה קורה לאופנוע עם או בלי המערכות הנלוות:

ומה היא עושה בפועל?
בדיוק את מה שאתם הייתם רוצים לעשות, אם הייתם מחשב על דו-גלגלי:
- מפחיתה את לחץ הבלימה על הגלגל הקדמי במידה ומזהה סכנת נעילה בהטיה.
- מחלקת את הבלימה גם לגלגל האחורי - במערכות עם CBS
- מתאימה את התגובה לסוג הכביש, הזווית, והמהירות.
במילים פשוטות – היא לא רק "שומרת שהגלגל לא יינעל",
אלא שומרת על הקו, על היציבות, ועליכם – גם כשאתם עושים טעות, בדיוק ככה:

למה זה קריטי?
מהניסיון שלנו, ובלי להיכנס לנתונים וממוצעים באמת,
נראה שרוב התאונות של רוכבים מתקדמים – לא נגרמות מהאצה מוגזמת שגורמת לאיבוד אחיזה או איבוד שליטה,
אלא דווקא מבלימה מפתיעה בסיבוב,
ובמיוחד במקרים בהם פשוט אין זמן לחשוב – רק לבלום.
להיות עם Cornering ABS בזמן בלימת חירום בפנייה -
זה כמו לשחק ברולטה רוסית אבל לפחות עם מלאך טכנולוגי ששומר עליכם.
האם זה מרגיש שונה?
כמעט ולא. אתם לוחצים על הבלם – והמערכת עושה את שלה מאחורי הקלעים.
בדגמים מתקדמים, תרגישו שהאופנוע יציב יותר גם תחת לחץ.
בחלק מהדגמים יש גם מצבי רכיבה שמבקרים את רמת ההתערבות.
האם זה מחליף מיומנות?
ממש לא. רוכב מיומן יידע מתי ואיך לבלום, גם בלי המערכת (ממליצים לכולכם לקחת הדרכות רכיבה,
הן תשנה לכם את חווית הרכיבה וגם תהפוך אותה לבטוחה יותר), אבל כולנו בני אדם ולכולנו קורים דברים.
לפעמים דווקא במהלך פנייה, מגיע גשם, כתם שמן, חול, או טעות של מישהו אחר.
דווקא אז – Cornering ABS הוא ההבדל בין רגע מלחיץ לבין אסון.
הנה לכם סרטון - אם לא קל לכם עם האנגלית (לחצו על יוטיוב, הפעילו את הכתוביות),
אחריו תבינו הכי טוב שאפשר מה היתרונות של המערכת הזאת על פני ABS "רגיל".
לסיכום
Cornering ABS היא אחת המערכות הכי מתקדמות ובטוחות שיש היום באופנועים – ומגיעה לא רק באופנועי דגל,
אלא גם בדגמים בינוניים ומעלה.
היא לא תחליף ריכוז או שיקול דעת – אבל היא בדיוק ההגנה שאתם צריכים כשהדברים משתבשים.
בפעם הבאה שתתפתו להגיד "מה, אני צריך את כל האלקטרוניקה הזו?"
תזכרו: פנייה, בלימה, הפתעה – ושבריר שנייה שבו המערכת הזו יכולה פשוט להשאיר אתכם על הגלגלים.
גם זה יכול לעניין אותך:
סוזוקי היאבוסה – האופנוע שנמצא בכמה מקומות בו זמנית
הוורסיס ואני – רומן דרכים ישראלי
בנדה LFC 700 - בחזרה לעתיד, גרסת האופנוע
חדש ומהפכני - חיפוש קוד דגם ופירטי אופנוע - לפי מספר הרישוי
כך תהפכו למהנדסים בכירים בעולם המרוצים