צלילי מנוע הם אחד האלמנטים המרגשים ביותר ברכיבת אופנועים, החל מקטנוע עירוני ועד לאופנוע ספורטיבי עתיר הספק. ויאמר כל רוכב אופנועים כי החוויה איננה מושלמת ללא הצלילים שהופכים את הרכיבה לחוויה מוחלטת לצד משב הרוח בפנים, רעידות המנוע ועוד. אבל בעת האחרונה החלו הרשויות בצרפת להפעיל רדאר נגד רעש (Noise-Speed Camera) שיאתר ויינטר אופנועים רעשניים מעל לתחום המותר, ועל כך הבעלים יקבלו קנס כספי.

החוק להפחתת רעשים שנחקק ב-2019, ייאכף על ידי רדאר הרעש כחלק ממלחמת הרשויות לשפר את איכות החיים, לרבות זיהום אוויר. הרדאר הנ”ל מכוון לקלוט רעש שנפלט ממנוע, בין אם מדובר במשאיות, מכוניות או אופנועים, אשר על פי מחקר שנערך בצרפת, מייצרים רעש בעוצמה של פי חמישה מרעש של מכונית. כאשר מדובר באופנועים שמצוידים במערכות פליטה אפטר-מרקט עם סעפות לחץ לביצועים ספורטיביים וסחיטת הספק גבוה יותר מהמנועים, הרעש אף מגיע לעוצמות גבוהות יותר.

רדאר נגד רעש אופנועים - מדוזה

הרדאר האקוסטי שקיבל את הכינוי “מדוזה” בגלל צורתו, כולל בתוכו חיישנים שמכוילים לתדרים ולעוצמות המותרים בחוק. במקרה וכלי הרכב חורג מעוצמת הרעש המותרת, נשלחת פקודה מהחיישנים אל מצלמה שמותקנת אף היא בתוך “המדוזה” - והיא מצלמת את לוחית הרישוי של כלי הרכב. הדו”ח יכלול את הנתונים שתועדו באותו רגע.

אחרי שנתיים של ניסוי במקומות שונים ברחבי צרפת, לרבות בערים גדולות ובעיקר פריז, הגיעו המסקנות שאיפשרו לרשויות לתת תוקף חוקי מלא למכשירי המדידה ולהפעיל את המדוזות בכל המדינה, כאשר הדרכים הראשונות תהיינה באזורים בהם המהירות מוגבלת בסופי שבוע, וזאת מין הסתם כדי לכבד את מנוחת התושבים באותם אזורים.

רוכבי אופנוע בבריטניה דיווחו כי המשטרה הבריטית התקינה בחשאיות מצלמות כאלה בכבישי הממלכה המאוחדת, וגם תנועת הירוקים בגרמניה פועלת להפעלת המכשירים הללו. הרשויות באיטליה הביעו עניין אף הן, ושוקלות התקנת מצלמות אקוסטיות במעברי ההרים באזור הדולומיטים שבהם המהירות מוגבלת.

אם כבר מדברים על אמצעי אכיפה, קחו לתשומת ליבכם כי הצרפתים החלו בניסוי של מצלמת מהירות דו כיוונית שמתעדת את מהירות המכונית שמתקרבת אליה וגם את המהירות של המכוניות שחולפות על פניה – למקרים בהם הנהגים ירגישו שהאיום נשאר מאחור, ויחזרו ללחוץ על הדוושה בדרכם אל מהירויות שמעבר לחוק.