פינת החדשנות של בועז קורפל

בינה מלאכותית למניעת תאונות

אם טרם השתמשתם באפליקציה של בינה מלאכותית AI בסלולרי שלכם או במחשב הביתי, אז כדאי לכם להזדרז ולעשות זאת ולגלות את העולם המקסים של התחום הזה, שהולך ונכנס לכל תחום בחיינו ובקרוב גם לעולם האופנועים.

הפיתוח האחרון בתחום הזה מגיע מחברת Hitachi Astemo בדמות זוג מצלמות חכמות שמותקנות בחזית של האופנוע והן יודעות לפענח מצבי סכנה או בעיות אחרות בדרך, ולהתריע לרוכב ואף לבלום או להסיט את האופנוע מקו נסיעתו למניעת התאונה על פי דרגת החומרה שהיא אמורה להיות.

המצלמות עצמן אינן חדשות והן קיימות במערכות שונות בכלי רכב אחרים (המפורסם שבהם: טסלה ויז’ן). החוזק של המצלמות הוא בפענוח מהיר ויעיל של עצמים שנמצאים בתנועה בסביבת האופנוע בין אם הם על הכביש או בצידי הכביש לרבות אובייקטים ברחובות עירוניים ולא רק בכבישים מהירים.

היעילות של המצלמות הללו גבוהה לאין שיעור בהשוואה לאיתור של חיישני רדאר והן מצליחות להגיע לפענוח “עמוק” יותר. נקודת התורפה שלהן היא מזג אוויר גרוע, שם היעילות שלהן יורדת ואז קיים שידוך של פיקוח של המצלמות ושל חיישני הרדאר גם יחד.

הצורך בשתי מצלמות זהה לשימוש האנושי בזוג עיניים שיודעות לשדר למוח מרחק ועומק שדה וגם מהירות, וכך המוח יודע לשדר פקודות בהתאם. המצלמות הנ”ל פועלות באותה שיטה. הן משדרות למחשב הראשי “תמונת מצב” שגורמת לו לשלוח שדר למערכות הבטיחות של האופנוע בשברירי שנייה, הרבה לפני שהרוכב בעצמו זיהה מצב מסוכן.

20250202163708178.jpg

 

המצלמות גם יודעות לסרוק את הדרך ולזהות בורות ופגעים, ולתקן במהירות את עוצמת השיכוך של הבולמים ולהגביר את הבטיחות האקטיבית ברכיבה (באופנועים עם בולמים אדפטיביים).

הפיתוח החדיש ירחיק לכת עד לקריאת תמרורים וזיהוי נוסף של צמתים, כיכרות וכו'.

זה יהפוך את הרכיבה לבטוחה יותר, אך רגע לפני שאתם בודקים היכן ניתן לרכוש מערכת שכזאת, ההודעה של היצרן היא כי המערכת תהיה זמינה רק ב-2030 ואז תתחיל התקנה על אופנועי-מפעל או ברכישת אפטר מרקט.