מותג האופנועים והקטנועים טארו הושק בישראל בסוף השנה שעברה. לקחנו למבחן צמד כלים ספורטיביים, אופנוע וקטנוע, בנפח 125 סמ״ק.
בתוך כל הטירוף והבהלה שתפסו אותנו בשנת 2020, כמעט ולא שמנו לב ליבואן חדש שקפץ על העגלה והצטרף אל שוק האופנועים. מד ובר בחברת AGM MOTORS מקבוצת החברות של משפחת גפנר, העוסקת מזה שלושה דורות ביבוא, יצור ושיווק מוצרים שונים.
בתוך כל הטירוף והבהלה שתפסו אותנו בשנת 2020, כמעט ולא שמנו לב ליבואן חדש שקפץ על העגלה והצטרף אל שוק האופנועים. מד ובר בחברת AGM MOTORS מקבוצת החברות של משפחת גפנר, העוסקת מזה שלושה דורות ביבוא, יצור ושיווק מוצרים שונים. בין המותגים השונים שמיובאים לישראל על ידי AGM MOTORS תוכלו למצוא את מותגי הדו-גלגלי טארו (TARO) ואריק (ARIIC) ואת מותג רכבי הפנאי-שטח, אינטימדטור (Intimidator).
כשנפתחה האפשרות בפנינו לבחון את הכלים השונים של חברת AGM MOTORS, החלטנו להתחיל ממותג טארו, ממנו יש מגוון גדול יותר של כלים, וכדי לשמור על מגוון, לקחנו למבחן קטנוע ואופנוע בעלי אופי ספורטיבי, מצוידים במנועים קטנים בנפח 125 סמ״ק, בקטגוריית הרישוי A2.
״טארו מוטור״, נעים להכיר
אמנם, כסף גורם לעולם להסתובב, אבל עולם ללא גלגלים יעמוד במקום. כך, כחלק מההתפתחות הבלתי נתפסת של סין בשני העשורים האחרונים, היא מהווה בית למפעלי יצור רבים בתחום ההנעה והתחבורה. בחלק מהתוצרים של המפעלים האלו כבר נתקלנו, תחת המותגים ״ליפאן״, ״זונגשן״, ״לונסין״, ״סי-אף מוטו״ ועוד. לשוק דו-גלגלי כל כך גדול שמכר ב-2020, שנת הקורונה, מעל 16 מיליון אופנועים (!), יש כל כך הרבה מפעלים עלומי שם שמייצרים ומוכרים יותר אופנועים לשוק המקומי מאשר בכל מדינות אירופה.
כך גם טארו, נוסדה בשנת 2001 והספיקה להיות שותפה לייצור של מותגים רבים, ביניהם גם אופנועי זירו החשמליים ועוד מותגים סיניים מוכרים שאת חלקם מנינו לעיל.
לאחר שנים רבות של ייצור ועשייה בתחום הדו-גלגלי, כשבאמתחתה ייצור של מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, החליטה טארו לפרוץ את הגבולות ולהסתכל ליצרני אופנועים מטייוואן ואפילו מיפן בלבן של העיניים ולנסות להתחרות על ליבם וישבנם של הרוכבים.
X One 125
את צמד המבחנים פתחנו עם קטנוע המנהלים הספורטיבי X One 125.
נתחיל בנתונים היבשים:
מנוע מקורר אוויר, בנפח 125 סמ״ק בעל 4 שסתומים, המפיק 8.5 כ"ס ב-7,300 סל"ד. על בלימת הזעזועים אחראי בולם כפול מלפנים ומאחור. את העצירה מספקים בלמי דיסק בודדים מלפנים ומאחור, מחוברים באמצעות מערכת בלימה משולבת (cbs).
מידות הגלגלים, מלפנים 120/80-14 ומאחור 130/60-13. ארכו של ה- X One 125הוא 2.1 מטרים, רוחבו 76.5 ס״מ ובסך הכול משקלו היבש, ללא נוזלים הוא 149 ק״ג.
מראה
ישנו פתגם עתיק שאומר ש״אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני״ ולכן יש לסעיף זה חשיבות רבה בבחירת הכלי של רוכש פוטנציאלי, על אחת כמה וכמה אם מדובר בנער צעיר, העומד בפני רכישת הקטנוע הראשון שלו.
כאן טארו פגעו, כשנראה ששמרו על הקו העיצובי המודרני.
על מסיכת החזית המחודדת ממוקמים צמד פנסי החזית ותאורת הביניים, גם הם מחודדים ומעוטרים ב״ריסי״ לדים תחתונים ומקנים לקטנוע מראה ״היי-טקי״ קרבי שמרמז על אופיו הספורטיבי.
מגן הרוח מקוצר ומושחר בדומה לצו האופנה העכשווי והאהוב על בני הנוער. בצדי מסכת החזית ממוקמים המאותתים הקדמיים – לדים גדולים ומרשימים.
יחידת התאורה האחורית משלימה את המראה עם לדים בצורת A שמשולבים עם אור הבלם והמאותתים האחוריים. את המושב מעטרת תפירה אדומה כפולה, גם היא נותנת מראה ספורטיבי לכל החבילה.
נוחות
בעת העלייה על גבי ה- X One 125 ניתן להרגיש מיד שהמושב מפנק. הוא רחב למדי ואורכו של הקטנוע מאפשר חלוקה טובה בין מושב הרוכב למושב המורכב. לעומת זאת, ברגע שמתחילים את הרכיבה ומרימים את הרגליים אל המדרך, קיימת תחושה של צפיפות וחוסר נוחות, גם לרוכבים נמוכים בגובה 1.7 מ׳. בדומה למדרך העליון בקימקו דאון-טאון, גם כאן הורגשה תנוחה לא נוחה כשניסינו להרים את הרגליים ולהיכנס לתנוחת ה״תיור״. לאחר זמן מה מתרגלים לתנוחה והיא נסבלת יותר.
מנוע
מנוע ה-125 סמ״ק של ה- X Oneהפתיע אותנו לטובה. לעיתים קרובות מנועי 125 סמ״ק נוטים להיות לא מאוזנים, אך כאן ניכר שעשו עבודה טובה. היציאה מהמקום אמנם מהוססת ומעט כבדה, אך תאוצות הביניים בעת הרכיבה מפצים על כך. תגובת המנוע הייתה טובה למשיכת המצערת ותרמה לתחושת ביטחון בתוך העיר, בעת ההתגלגלות בין מכוניות. מחוץ לעיר המנוע מגיע אל הקצה באזור ה-100 קמ״ש על השעון שהם כ-106 קמ״ש אמתיים.
רכיבה והתנהגות
כראוי לקטנוע שממותג כספורטיבי, הרכיבה עליו מעט נוקשה, על הצד הטוב כמובן. שינויי כיוון מהירים, השתחלות בין מכוניות ופניות מהודקות מוציאים מה-X One את המיטב. למרות גודלו ורוחבו המפנקים הוא זריז למדי ומהנה לרכיבה בעיר. מערכת הבלימה אמנם לא יוצאת מגדר הרגיל, אך בלמי הדיסק מלפנים ומאחור בהחלט עושים את העבודה מצוין. בהשוואה לסטנדרט המקובל כיום, היה הייתה חסרה לנו מערכת ABS למניעת נעילת הגלגלים. במקומה מותקנת מערכת בלימה משולבת (CBS) שהיא פשוטה ומיושנת יותר ומסייעת בנעילת הגלגל האחורי בעת שימוש בבלם האחורי, באמצעות שילוב הבלם הקדמי וחלוקת העומס בין החלק הקדמי והחלק האחורי של הקטנוע.
אבזור
מול ברכי הרוכב ממוקמים ב-X One צמד תאים, ניתנים לנעילה בנוסף, ממוקם בחזית גם שקע USB שימושי לטעינת הנייד. במרכז ממוקם פתח התדלוק שמוביל אל מיכל הדלק השוכן בין רגלי הרוכב במרכז השדרה. מתחת למושב יש שפע של מקום והוא היה שותף נפלא ליום סידורים מלא שכלל קניות מכמה מקומות שונים וביקור נימוסים אצל חברים. גם אחרי אכסון של קסדה מלאה, מעיל וכפפות מתחת למושב - יישאר לכם מקום עודף.
איכות
כבר לומר שהסינים עשו התקדמות אדירה בכל הקשור לשיפור איכות המוצרים שלהם. למרות שיהיה קשה לשכוח את האיכות הירודה של הקטנועים הסיניים בעבר, אנחנו משתדלים לבחון כל מוצר לגופו וכאן לא מצאנו טעם לפגם. אפילו בהשוואה למותגים הפופולאריים מטאיוואן, אפשר לומר בביטחון שה-X One עומד בסטנדרט ולא נותן לרגע תחושה שהוא נופל מהם באיכות.
לסיכום, ה-X One הוא קטנוע 125 סמ״ק ספורטיבי, בעל מראה קרבי ומותאם לבני הנוער. המושב שלו גדול ומפנק, אך מדרכי הרגליים כופים תנוחת רכיבה צפופה מעט. יש לו התנהגות כביש טובה המאפשרת רכיבה בטוחה בתוך העיר ולמרות שהמנוע שלו קטן, הוא גמיש ובא לידי ביטוי במיוחד בתאוצות הביניים.
מחירו נקבע על 14,900 ₪ וזהו מחיר הגון בעינינו, שכן המתחרים בקטגוריה הזו מציעים נתונים דומים ונמכרים בכמה אלפי שקלים יותר. קשה לומר איך יגיב אליו השוק בטווח הארוך, מה שכן ניתן לומר, מי שיבחר לשים עליו את הכסף יזכה לקטנוע שנותן חבילה טובה עם אחריות יצרן מלאה של 24 חודשים או 24,000 ק״מ.
GP One 125
כמו שאמרנו, היה לנו חשוב לבדוק את טארו בשני מישורים – האחד, קטנוע שאמור לתת מענה יום יומי עם שימושיות ונוחות והשני, אופנוע שנותן בדיוק את ההיפך. ה- GP One הוא מסוג הכלים שאנחנו מסתכלים עליהם ואומרים ״איפה היית כשהיינו בני 16?״. טארו חשפו לראשונה את האופנוע הזה בשנת 2016, תחת הכותרת ״אופנוע המרוץ הראשון שלנו״, כאשר הם השקיעו בו את הידע והטכנולוגיה שצברו במהלך השנים.
נפתח בנתונים היבשים: מנוע ה- GP One בנפח 125 סמ״ק, מקורר נוזל, בעל 4 שסתומים ומפיק 12.7 כ״ס ב-7,500 סל״ד ומומנט מירבי של 1.5 ק״ו ב-6,000 סל״ד. על השיכוך אחראיים בולם טלסקופי מלפנים ובולם גז מתכוונן מאחור. על הבלימה אחראיים בלם דיסק פרפרי כפול מלפנים בקוטר 300 מ״מ ומאחור דיסק פרפרי בודד בקוטר 240 מ״מ – שניהם מחוברים במערכת בלימה משולבת.
מיכל הדלק בנפח 10 ליטרים, אורך בסיס הגלגלים שלו 1.3 מ׳ ומשקלו המלא כולל נוזלים הוא 155 ק״ג. מידות הצמיגים הם מלפנים 110/70-17 ומאחור 150/70-17.
מראה
אין מה לומר, בסעיף המראה ה- GP One לוקח את כל הקופה. יש לו DNA של אופנוע סופר-ספורט קרבי והוא צועק את זה מכל חלק אפשרי. מסכת החזית שמזכירה קווים המשלבים אלמנטים מה-4RSV של אפריליה ומהפאניגלה של דוקאטי. שלדת מסבך הצינורות בולטת בצבע כתום ומתאימה לצבע החישורים שצבועים בכתום גם הם.
הדיסקים הכפולים, פרפריים ומשלבים קווים עגולים וחדים גם יחד. הצמיג האחורי רחב ונותן לאופנוע מראה ספורטיבי ובוגר. הפעם נחרוג וכניס אל סעיף ה״מראה״ גם את צליל מערכת הפליטה. עם התנעת האופנוע דוד הפליטה מפיק גרגור בשרני שבהחלט תורם ל״מקדם הפוזה״.
מנוע
באופן מפתיע, ההספק והמומנט מתקבלים כאן בשלב יחסית מוקדם בקשת הסל״ד, מה שמאפשר לשמור על המומנט מעט יותר בקלות, בהתחשב בעובדה שמדובר כאן במנוע קטן. לרוב, יש קושי לפתח מומנט במנועים קטנים וב- GP Oneזה מעט יותר קל. עדין, יש לזכור שמדובר במנוע 125 סמ״ק ובדרך בין עירונית הוא מתקשה, בדומה לכל הכלים בקטגוריית הנפח הזה.
רכיבה והתנהגות
ה-GP One מספק תחושה של ״הדבר האמיתי״. תנוחת הרכיבה הקרבית והמכלולים מאפשרים לתקוף פניות באופן מדויק ומהנה במיוחד. הכיול הגמיש של המנוע מאפשר לייצר מומנט בשלב מוקד כאמור ומאפשר יציאה מהירה מפניות בחזרה למצערת והכנה לקראת הפניה הבאה. ברכיבה עם ה-GP One הפניות העירוניות הופכות למגרש משחקים של ממש, אך בשל המנוע הקטן, הכיף מסתיים מחוץ לעיר, מאחר והמהירות המרבית היא כ-110 קמ״ש על לוח השעונים. בכביש בו המכוניות נעות במהירות של כ-110-120 קמ״ש כל מה שניתן לעשות זה לסחוט את ההילוכים כמה שיותר, להתקפל אל תוך הקוקפיט ולא לבצע עקיפות מיותרות.
אבזור
המכלולים של ה-GP One מרשימים מאוד, אפילו ביחס לאופנועים גדולים יותר. לדוגמה דיסק פרפרי כפול מלפנים בקוטר 300 מ״מ, גדול ומספק בלימה החלטית. בולם גז מתכוונן מאחור, המסייע לאפקט ההחזרה של הבולם, לעומת בולם שמן שמייצר החזרה איטית יותר. מערכת בלימה משולבת, על מנת לשמור על הגלגל האחורי שלא יחליק בעת שימוש יתר בבלם האחורי וצמיג אחורי רחב שמייצר יותר שטח מגע עם הכביש וגם נראה טוב. מיכל הדלק שלו קטן ומכיל 10 ליטר בלבד, הסיבה לכך היא הורדת משקל ושיפור הביצועים.
איכות
ה-GP One ממש משחק בליגה של הגדולים. אולי לא מבחינת נפח המנוע, אבל מבחינת המכלולים, המראה והתחושה הכללית שמתקבלת כשרוכבים עליו. אין הרבה שחקנים משמעותיים בתחום אופנועי סופר-ספורט בנפח 125 סמ״ק וגם מול הקיימים, נראה שה-GP One מתמודד לא רע. אין לנו דרך לבדוק את האיכות והתיישנות החומרים בטווח הארוך, על פניו הפלסטיק של המעטפת, השלדה ושאר המכלולים מספקים תחושה איכותית ומספקת בהשוואה למתחרים.
לסיכום, ה-GP One הוא אופנוע ספורטיבי בנפח 125 סמ״ק, עם DNA של אופנוע מרוצים, המתאים לנערים שרוצים לחוות, להתנסות ולהרגיש כמו רוכבי מרוצים הנערצים והאהובים. זה נכון, הוא לא נוח, תנוחת הרכיבה עליו קיצונית ושפופה, המראות שלו קטנות ורחוקות ורגליות הרוכב גבוהות ומצריכות כיפוף חזק של הברכיים. כל החסרונות הללו הופכים ליתרון עבור מי שרוצה לחוות אופנוע בעל מאפיינים של ״סופר ספורט״ המותאם לקטגוריית הרישוי 2A.
ברגע שמגיעים אל הפנייה הראשונה, הכול מתחבר – התנוחה השפופה, הרגליות והמומנט הזמין הופכים ליתרון וה-GP One מספק מקדם פוזה גבוה לצד ביצועים ספורטיביים מהנים במיוחד. במסלול קטן וטכני אפילו מבוגרים יוכלו להפיק ממנו הנאה רבה.
מחירו של ה-GP One 19,900 ₪. מחיר תחרותי מאוד ביחס לקטגוריה שהופך אותו לשיקול משמעותי עבור חובבי הז׳אנר.