תתרגלו ליותר – אוירודינמיקה אדפטיבית
אירודינמיקה אדפטיבית בשימוש על Bimota KB998 Rimini עשויה להיות הדבר הגדול הבא באופנועי ספורט
מקור: אתר MCN
עם הופעת ה-Bimota KB998 Rimini החדש, נראה שאופנועי ספורט עשויים להיות בפתחה של מהפכת אוירודינמיקה – עם אופנוע המצויד בכנפיים ש"מסוגלות לשמור באופן אוטומטי על הזווית האופטימלית בכל עת".
במילים פשוטות, וכאן תמצאו את עיקר העניין:
מדובר במערכות אוירודינמיות ניידות שיכולות למקסם כוח הצמדה כאשר נדרש.
לדוגמה: במהלך האצה, כדי למנוע הרמת גלגלים,
או בזמן בלימה, כדי לדחוף את הגלגל הקדמי לקרקע.
עם זאת, הכנפיים מפחיתות את כוח ההצמדה כדי להקטין את הגרר כאשר זה לא נדרש, כמו למשל כשהאופנוע במלוא מהירותו בישורות.
החברה שומרת על שתיקה בנוגע לפרטים המדויקים של המערכת, אך תיאור קצר ומבט על האופנוע עצמו חושפים כי החלק החיצוני של הכנפיים הקדמיות העשויות סיבי פחמן, למרות היותן קטנות יחסית למתחרות שלהן, מותקן על ציר אופקי שמתחבר לחלק מרכזי קבוע.
זה אומר שהחלקים החיצוניים, הכוללים שני אלמנטים כנף בכל צד, ניתנים לכוונון כדי לשנות את זווית התקיפה שלהם.
"הכנפיים ניתנות לכוונון אלקטרוני; הרוכב אינו יכול לבצע שינויים בעצמו, אך הכול פועל אוטומטית. הן פועלות עבור בלימה, עבור פניות ועבור מהירויות גבוהות", אמר פיירלואיג'י מרקוני, מנהל התפעול של Bimota, ל-MCN בסוף השנה שעברה בתערוכת EICMA 2024.
מורכבות המערכת נשארת בגדר סוד. לדוגמה האם הכנפיים נעות באופן עצמאי בכל צד כדי לספק כוח צמדה א-סימטרי במהלך פניות – עדיין לא נחשף.
במהלך מבחני טרום העונה של אליפות הסופרבייק העולמית, המערכת האדפטיבית לא נראתה בשימוש עדיין, אך הביצועים התחרותיים המיידיים של האופנוע כבר גורמים לחשש אצל מתחרים בנוגע לפוטנציאל שלו.
אוירודינמיקה ניידת אסורה באופן מפורש בכל שלושת קטגוריות MotoGP , אך נשארת חוקית באליפות הסופרבייק העולמית (WSB) בתנאי שהן מותקנות גם על גרסאות הכביש של האופנועים המאושרים.
התקנות הטכניות של FIM מציינות רק שהמערכת בשימוש בדגמי המרוצים לא יכולה להיות שונה מעיצוב אופנוע הכביש, וקובעות: "עבור חלקים אירודינמיים פעילים או דינמיים, רק המנגנון המאושר הסטנדרטי יכול לשמש. טווח התנועה חייב להיות זהה לזה המשמש את האופנוע המאושר בתנאי שימוש רגילים – ולא המקסימום המכני".
במילים אחרות, אם ה-KB998 Rimini לכביש מצויד בכנפיים ניידות, גרסת המרוצים יכולה להשתמש בהן גם כן. אך אם מתכוונים לנצל את מלוא הפוטנציאל שלהן במסלול, אזי גרסת הכביש חייבת לאמץ את אותה אסטרטגיה.