כשהגעתי לסוכנות AGM מוטורס לקחת את האקספלורר לרכיבת מבחן, נאמר לי על ידי נציג המכירות שזה הקטנוע האהוב עליו. תראו איזה קטע, תמיד היה לי את המזל הזה. כבר מרכישת הטייפ דאבל-קאסט הראשון שלי, ועד הטלפון הסלולרי האחרון שקניתי – תמיד בחרתי בדיוק את מה שיש למוכר בבית, את מה שהוא לקח לעצמו. אז יצאתי מהסוכנות קצת סקפטי. קטנוע ספורט? נו באמת...
מבט אחד חטוף על הטארו אקספלורר הזה הספיק לי כדי להבין את הזווית האיטלקית שבכל הסיפור הזה ולמה האקספלורר כל כך אהוב על אותו נציג בעל פריזורה איטלקית – כן, הוא כנראה ממש רגיש לעיצוב. האמת? ככה זה עם עיצוב איטלקי, נגיעות קטנות שהופכות לעיצוב גדול. כאן לפני ניצב קטנוע מרשים. אבל עזבו, תשפטו בעצמכם.
החזית הדרומית
התגלגלתי מחוץ לסוכנות, אל רחובות דרום תל אביב. כבר בתוך כמה שניות של רכיבה ברחובות שמצב האספלט בהם מזכיר כפר נידח בונצואלה, אמרתי לעצמי: הופה, העיצוב הוא לא הקטע היחיד כאן. למרות שמדובר באחד מקטנועי ה-300 סמ״ק הזולים בקטגוריה, לא יכולתי להתעלם מיכולות המתלים והאופן שבו הם מגהצים קמטים באספלט. המתלים קשיחים מספיק כדי לא לגרום לקטנוע להתנדנד בכל מהמורה ומצד שני, הם כן מספקים שיכוך שבולע את כבישי דרום תל אביב בנחת. בולטים במיוחד צמד הבולמים האחוריים, המצוידים בשיכוך גז אפקטיבי. מלבד הבולמים, שמקנים לאקספלורר את אופיו הספורטיבי, יש לציין לטובה את חלוקת המשקל שמאפשרת הטיות מהירות ופניות בזוויות שמוסיפות הרבה למימד ההנאה ברכיבה.
במעבר לחלק הצפוני של העיר, הכבישים הפכו נוחים ומרווחים יותר. היה זה הרגע בו גיליתי פנינה נוספת של האקספלורר – המנוע. אמנם, הוא חולק מאפיינים דומים לשאר המתחרים בקטגוריה: סינגל מקורר מים, בנפח 276 סמ״ק, המפיק כ-25 כ״ס. למרות זאת, התחושה ברכיבה היא שתמיד יש כוח זמין למנוע. כמעט בכל מהירות או סל"ד שהייתי הרגשתי שמשיכת המצערת סיפקה לי כוח זמין והחלטית שדחף אותי קדימה. המומנט המרבי מתקבל די גבוה, ב-7,000 סל״ד וההספק המרבי מתקבל ב-1,000 סל״ד צפונית משם – כך שזה מאוד הגיוני שגיליתי את יכולותיו של המנוע בדרך שאפשרה לי לרכוב במהירויות גבוהות יותר. היציאה מהמקום סבירה ביותר ואולי לא תהיו ראשונים בכל רמזור, אבל בכל זאת, מתוך 30 דקות רכיבה, סביר לומר שרק כ-120 שניות תבלו במצב של יציאה מהמקום ובשאר הזמן – יהיה לכם מספיק.
זה לא הגיל, זה התרגיל
בהמשך הרכיבה רציתי לאתגר יותר את יכולותיו הספורטיביות של האקספלורר. מצאתי את עצמי מבצע תמרונים שאני לא עושה בדרך כלל, כמו להטות את הקטנוע לזוויות שלרוב קטנועי מנהלים פחות זורמים איתן. כניסה במהירות גבוהה לפניות, עם בלימה חריפה ואייפקס מאוחר ועוד מונחים שלקוחים מעולם רכיבת המרוצים. מצאתי את עצמי לוקח את הקטנוע הזה לקצה גבול היכולת שלו, מחכה שהוא יתחנן שאפסיק ואתחיל להתנהג איתו כמו עם קטנוע מסור ואחראי. אלא שכמה שהאצתי בו ואתגרתי אותו הוא ביקש עוד, הוא מצדו אמר לי שיש לו עוד – כך שכולם מרוצים. לרוב הקטנועים הספורטיביים בנפחים האלה שבין 250-300 סמ״ק מוסיפים לרוב מושב עם תפירה, גרפיקה עם ״פסי מירוץ״ ופס אדום מסביב לחישורים. אבל כאן למרבה ההפתעה יש משמעות לספורטיביות שהיא מעבר לעיצוב.
אל האופק ומעבר לו
יצאתי לפגוש את האספלט החופשי, זה שגדל פרא בין הערים, מה שנקרא ״כבישים מהירים״, או סתם בינעירוניים. אז אף קטנוע בנפח 300 סמ״ק לא יתיימר לספר לכם שהוא נולד כדי לגמוע את הכבישים האלו. אבל 120 קמ"ש בקלות, ביציבות ובלי מאמץ, ויכולת תמרון מרשימה של דו"ג ספורטיבי, הספיקו לי כדי להבין את המטרה לשמה נולד האקספלורר. כלי רכב דו-גלגלי שמאפשר רכיבה יומיומית אל הכרך הסואן ומחוצה לו אל הפריפריה. בינינו, במצב הפקקים כיום, אם תצליחו להאיץ בשעות העומס מעל 100 קמ״ש בגוש דן – כנראה שיש לכם מזל. זו לא תהיה משימה מאוד מורכבת אם תרצו לרכוב למרחקים ארוכים יותר, אם כי לא הייתי ממליץ לעשות את זה על בסיס קבוע.
אקספלורר זה הכי, אחי
בסיום רכיבת המבחן נזכרתי שוב במה שאמר לי נציג AGM על כך זה ״הקטנוע שהוא הכי אוהב״. האמת? אני יכול להבין. הוא נראה טוב, כיף להשתובב איתו ואת רוב המשימות במרכז הוא יעשה בשמחה. אני מודה שעוד כמה סנטימטרים לרגליים היו הופכים אותו ליותר נחשק בעיניי, אך אני מבין שאני מעל הגובה הממוצע (1.9 מ׳), בוודאי מעל הממוצע הסיני או הטייוואני. לעומתי, טל סולומון שבהחלט עומד על ממוצע גובה סיני-טייוואני (1.7 מ׳) דיווח על כך שלא היה לו צפוף על האוכף. בנוסף, מדובר בבעיה די מוכרת אצל כל הקטנועים בקטגוריה הזו שיקנו לרוכבים מעל גובה 1.85 מ׳ תחושת צפיפות. בכל זאת, הספורטיביות מגיעה גם בעקבות בסיס גלגלים קצר.
תג המחיר של האקספלורר 300 של טארו עומד על 25,900 ₪ ומדובר בתג מחיר נמוך יותר משל המתחרים הטייוואנים כמו סאן יאנג קרוזסים 300 שעומד על 29,985 ₪, או ג׳וימקס +300z שעומד על 27,985 ₪. השאלה הנשאלת היא האם מחיר זה נמוך מספיק כדי לגרום לרוכשים פוטנציאליים לשים את הכסף שלהם על יבואן לא מוכר ועל יצרן לא מוכר. ככל שהצלחתי להבין מרכיבת המבחן שביצעתי לא נראה שהאקספלורר נופל בביצועים או במראה. בנוגע לכל היתר, נראה שרק הזמן יעיד.
כתב: נח אבגר הלוי
צילום: יח״צ, יצרן