הפשיעה החקלאית בארץ משתוללת, החקלאים חסרי אונים ורשויות החוק מתקשות לתת מענה מהיר ויעיל. אם אתם רוצים לתרום מזמנכם, לעזור למאבק בפשיעה החקלאית ולתמוך בחוואים הסובלים ממנה, אתם מוזמנים לעשות את זה בכיף, בצורה מוסדרת, תוך שילוב בין אהבתכם לאופנועים, אהבתכם לארץ ישראל ורצונכם לתרום

כתב: מיקו שלו, צילום: דוברות השומר החדש / עמרי כהן

על ארגון 'השומר החדש' רוב הסיכויים שכבר שמעתם. מדובר על ארגון המגדיר עצמו כארגון חברתי חינוכי וציוני, שהוקם בשנת 2007 על ידי קבוצת מתנדבים ששמו מול עיניהם את הצורך בשמירה על אדמות ישראל, תמיכה בחקלאים הסובלים מגלי הפשיעה החקלאית הרווחת בארץ וחיזוק רשויות האכיפה שאינן מצליחות לתת מענה לבעיה היומיומית שממנה סובלים החקלאים.

ארגון 'השומר החדש', שהחל את דרכו בהסתמכות על מתנדבים השומרים בקבוצות סטטיות, זיהה במהרה את הצורך בהפגנת נוכחותם של המתנדבים לאורך ולרוחב כל תוואי השטח של החוות שעליהן שמרו. זמן קצר לאחר הקמתו של הארגון, החל תהליך שבו גויסו והוכשרו קבוצות שומרים ניידות כגון נהגי רכבי שטח ופרשים. הצלחותיהם, שנבעו בעיקר מהפגנת הנוכחות והיכולת להגיע לכל מקום בחוות שעליהן שמרו, הפכו את היחידות האלו לקבועות. 

1-min_20230315104314.213.jpg

 

השמועות על פעילויות יחידת הג'יפים ופעולותיהם של רוכבי הסוסים הגיעו מהר מאוד גם לאופנועים בעלי זיקה ציונית, שבתורם ביקשו גם הם להשתלב במערך השמירה הדינמי ולחבר בין האהבה שלהם לאופנועים, לרכיבות שטח ולרצון לתרום ולעזור לחקלאים ויחידות האכיפה. הניסיון שנצבר בארגון 'השומר החדש' החל מהקמתן של היחידות הניידות, יושם בעת הקמת יחידת רוכבי האופנועים. עם חלוף השנים, הפכו יחידות הרוכבים לחלק בלתי נפרד ממערך השמירה של הארגון. בימים אלו פרוסה החטיבה הדו גלגלית באזורים חקלאיים בדרום הארץ וצפונה וכוללת כמעט 100 רוכבים רשומים המתנדבים על בסיס קבוע.

להיות רוכב אופנוע ב"שומר", איך זה עובד?

למעשה, אנשי 'השומר החדש' מתגאים מאוד בסדר ובנהלים הקבועים שפיתחו עם השנים. בשיחה עם אביחי פינטו, המנהל המבצעי של היחידות הניידות באזור הדרום, עולה תמונה של ארגון השוקל כל צעד וצעד ברצינות ובוחן כל תרחיש אפשרי. עם השנים, הצלחת חטיבת האופנוענים של 'השומר החדש' הפכה את נוכחות הרוכבים למבוקשת על ידי החקלאים. עקביותם ואיכותם האנושית של הרוכבים חיזקה את הקשר בין הארגון לרשויות החוק והאכיפה. במהלך השיחה, שוב ושוב הדגיש פינטו את החשיבות במתנדבים איכותיים, כאלו היכולים לנתח מצבים וסיטואציות בצורה שכלתנית, כאלו היודעים איך לשמור על עצמם במהלך הרכיבה, ומבינים שמטרתם ומטרת המשמרת היא בהפגנת הנוכחות בשטח שעליו הם שומרים, ובכך שהם מהווים עיניים ואוזניים לחקלאי שבשטחו הם רוכבים.

חשוב להבין, אומר פינטו, שבזמן המשמרת, הציפיה מהרוכבים אינה מבוססת על מצבים קרביים שבהם יחתרו הרוכבים למגע, או יימצאו עצמם מתעמתים עם גורמים עברייניים. בכל מקרה של אינטראקציה עם גורמים שאינם שייכים לחווה, וגם אם נתפסו גנבים או ונדליסטים תוכך כדי ביצוע עבירה, מצופה מהרוכבים שידעו איך ליצור אווירה כמה-שיותר-רגועה, שיידעו לתקשר עם הגנבים ושיידעו איך להסביר לגנבים שבמעשיהם הם פוגעים בפרנסתו של אחר.

עוד דבר שהדגיש פינטו במהלך שיחתנו, זו העובדה שבמהלך הכשרתם של רוכבי האופנועים, מוסבר להם שוב ושוב שכלי העבודה העיקרי במהלכה של משמרת הוא מכשיר הטלפון שבידיהם. עם זאת שעל פי חוק ישנה אפשרות לעכב את הפורצים בשטח (עיכוב בידי אדם פרטי), המטרה אינה להתעמת עם הפורצים או חורשי הרעה. הדבר הנכון ביותר הוא לצלם את הסביבה, את הכלים הנמצאים בשרותם של הגנבים ואת מספר הרכב שאיתו הגיעו - וליצור קשר עם רכז השטח שנמצא במשמרת. רכז השטח ייצור במקביל קשר עם הגורמים הרלוונטיים, יעדכן את בעל החווה ויעביר את המידע שנאסף בשטח על ידי הרוכבים למשטרה ולמשמר הגבול.

אופנוענים 3 קרדיט עמרי כהן-min_20230315104417.683.jpeg

 

רוצים ליהנות!

שאלנו את פינטו מה צריך רוכב בשביל שהמשמרת תהיה מוצלחת מבחינתו ותשובתו הנחרצת הייתה: "פק"ל קפה!".
מבחינתו, פחות מדובר על עבודה, והרבה יותר על תמהיל מרגש של חוויה. הימים הוכיחו, אומר פינטו, שמעצם הנוכחות של רוכבי האופנועים בשטח אפקט ההרתעה חזק ומאוד בולט. הדבר הנכון הוא ליהנות מהרכיבה כמו כל אופנוען חובב שטח, להגיע למקומות גבוהים עם תצפית טובה על תא השטח, ללגום קפה מול הנוף ולהתחבר קצת לשקט ולטבע שמסביב. חובבי הקולינריה מוזמנים לאלתר ארוחת שטח כזו או אחרת ולזכור ולמעשה, עצם היותם שם כבר מבורכת, יעלה ומועילה לחקלאי.

אז בשורה התחתונה, אם אתם אוהבים אופנועים ואוהבים רכיבות שטח, אם יש בכם זיקה ציונית ורצון לתרום לארגון בעל השפעה משמעותית, אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון 050-8818210 (הלל) ותגלו שיש איך לעזור לכם בשזירת כל האהבות האלו יחדיו ולהוסיף לכם עוד פרקים לרשימת החוויות שלכם כאופנוענים.