ידוע כי מרוצי מכוניות ואופנועים אינם משמשים רק להנאת הצופים או לפרנסת העוסקים בתחום הזה לרבות אנשי תעשיית הבידור והטלוויזיה. טרם נעשה מחקר אודות ההיקף הכלכלי העולמי של אליפויות העולם השונות בכל התחומים המוטוריים, אבל אם מישהו אי פעם יכין עבודה מקיפה אודות המשמעויות הכלכליות הוא יגלה מעל כל ספק כי מדובר בתעשייה שמגלגלת מיליארדי דולרים מדי שנה והכוונה היא לא למיליארדים בודדים כי אם לעשרות מיליארדים.
עולם מרוצי המכוניות והאופנועים הוא הגנרטור הענק של תעשיית התיירות על כל רבדיה ולא מדובר רק בתיירות ממוקדת לאותו אירוע של מרוץ כזה או אחר, כי אם תיירות עולמית שפועלת כל השנה לכל האתרים באשר הם בחמש יבשות והיא מביאה שגשוג ופרנסה לעשרות מיליוני משפחות. מימד אחר וחשוב לא פחות של תעשיית המרוצים העולמית הוא הממד הטכנולוגי. יצרניות הרכב העולמיות משתמשות במרוצים השונים בשלושה ערוצים שונים: פיתוחים ומבחנים טכנולוגיים להמצאות הרפתקניות ולרעיונות חדשים, שימוש ברעיונות בתעשייה המסורתית לאחר שהם הבשילו ולסיום, פרסום ושיווק של המותגים המוצלחים שהופכים לנכסים טכנולוגיים ולקניין של אותם היצרנים.
שיטת הפורמולה
כמו בסיפורי אגדה רבים, גם אליפות העולם הראשונה במרוצי מכוניות חשמליות החלה את דרכה בנקודה קטנה ותמימה, רחוקה מהעין. אי שם בשנת 2011, נפגשו ארבעה אנשים לארוחת ערב במסעדה איטלקית קטנה בפריז ושם החלה הרכבת החשמלית לנוע קדימה. נשיא ההתאחדות העולמית למרוצי מכוניות, ז’אן טוד, הוזמן לארוחה על ידי חברו הטוב אלחנדרו אגג יזם מרוצי המכוניות הספרדי הנמרץ ובנוסף לשניים, היו שם גם אנטוניו טג׳אני האיטלקי שכיהן בכעבר כנשיא הפרלמנט האירופי והרביעי שהשתתף בפגישה היה השחקן האיטלקי וכוכב הטלוויזיה המפורסם תיאו תיאוקולי.
זאת לא הייתה ארוחה שגרתית בין חברים כי אם מהלך מתוכנן של הנוכחים שנועד להלהיב את נשיא התאחדות המרוצים על כך שהגיעה העת לשינוי עולמי ולהוציא תחת ידי ההתאחדות אליפות חדשה של מכוניות מרוץ חשמליות שתביא את בשורת החשמל להמונים על מנת שהטכנולוגיה הבאה של עולם הרכב תתקבל ברצון ובאהבה על ידי הקהל בעולם. השיטה שהוצעה התבססה על שורה של מרוצי רחובות בליבן של ערים גדולות ברחבי העולם והזמנה פתוחה ללא תשלום של הקהל להגיע ולראות מקרוב את המכוניות ולהתחבר לרעיון ההנעה החילופית.
בחלוף 3 שנים יצאה לדרך האליפות המדוברת שנקראת Formula E ויצרניות רכב החלו לנדוד אליה על חשבון סבבים אחרים כי גם הם ראו באליפות הזאת את מה שראו ראשוני הספורט בהיסטוריה, קרי האפשרות לפתח את הטכנולוגיה באמצעות המרוצים, לחזק את המותג שלהם בתחום החדש וליצור מערך שיווק והכשרת לבבות לקראת העתיד. זה התחיל עם סדנאות מרוצים וטכנולוגיה בסיסית אבל עד מהירה החלו להצטרף יצרנים חדשים כמו פורשה, אאודי, מרצדס, סיטרואן, מהינדרה (ענק רכב מהודו) וגם יגואר ו-BMW. האליפות איננה מיועדת להחליף את אליפות הפורמולה 1 שבה המכוניות מונעות במערכות הנעה היברידיות והכיוון הבא שלה הוא שימוש בתחליפי דלקים במקום בנזין למנועי הבעירה הפנימית בשנים הבאות.
מירוץ ג׳יפונים חשמליים
שיטת הפורמולה הוכתרה בהצלחה רבה וכעת הגיע הזמן לפרויקט הבא, פרויקט שממשיך את הטרנד החשמלי העולמי ובמקום מכוניות מרוץ חד מושביות, האליפות הבאה תשתמש בג׳יפונים מחושמלים שיתחרו בחמישה סבבים ברחבי העולם ויביאו את בשורת החשמל ואת ערכי השמירה על הטבע לכל פינה בגלובוס.
גם הפעם היה זה אלחנדרו אגג הספרדי שהניע את הרעיון שנקרא Extreme E והיעד שהוצב לתחילת האליפות הוא 2021, יחד עם תחילת האליפויות העולמיות האחרות אם כי במקרה הזה לא מדובר במרוצי מסלול כי אם מרוצים שייערכו בטבע באזורים אקזוטיים שנבחרו בקפידה בכדי להראות לעולם שאפשר לקיים תחרויות מוטוריות בכפיפה אחת עם שמירה על הטבע ועל הדרך הצליחו המארגנים לתפור ערכים נוספים והחשוב שבהם הוא שבכל קבוצת מירוצים מתוך 9 הקבוצות הראשונות שהוקמו, יהיו נהגת מירוצים ונהג מירוצים והתוצאות המשותפות שלהם ייצגו את הקבוצה בעוד שההישגים האישיים ייצגו אותם בקרב על תואר האליפות לנהגים.
התוצאה הסופית של עונת הבכורה היא שנקבל 18 משתתפים בסה”כ מתוכם 9 נהגות מירוצים ועוד 9 נהגים כאשר כמעט מידי יום מצטרפים לאליפות שמות גדולים מעולם מירוצי המכוניות. לואיס המילטון וניקו רוזברג, אלופי עולם בפורמולה 1 הקימו קבוצות מירוצים והצטרפו למיזם ולרעיון השמירה על איכות הסביבה. גם סבאסטיאן לואב וקרלוס סאינז, אלופי עולם בראלי ישתתפו באליפות הזאת והרשימה רק מתארכת מדי יום כשעוד כוכבים בעולמות מירוצים נוספים מצטרפים יחד עם נהגות מירוצים מפורסמות כמו כריסטינה גוטיירז הספרדיה וג’יימי צ’נדוויק הבריטית. האליפות תנדוד למדבריות של ערב הסעודית, לקרחונים של גרינלנד, לג’ונגלים של ברזיל ולמרחבים העצומים של ארגנטינה והדריכות לקראת פתיחת השנה כבר בשיאה.
ראלי דקאר עם מכוניות חשמליות וגם מימן
ראלי דקאר 2021 הוזנק בשבוע הראשון של ינואר במדבריות של ערב הסעודית. למרות מגבלות הקורונה והבעיות הפיננסיות שעצרו את גלגלי העולם בשנה שעברה, מנסים המארגנים להרים את הראש מעל לפני המים ולהמשיך את הפעילות בכל דרך אפשרית.
דקאר 2021 קטן יותר בהיקפו מבחינת המשתתפים בהשוואה לשנים הקודמות, אבל העיניים נשואות קדימה לשנים הבאות ואחת הבשורות המעניינות שפורסמו ימים לפני הזינוק לדקאר קשורה ליצרנית המכוניות הגרמנית אאודי שפירסמה כי היא חוזרת למירוצי הראלי והיא תעשה את זה עם קרוסאובר חשמלי בדקאר בשנים הבאות.
אין ספק כי המהלך הזה ימשוך יצרנים נוספים וכל זאת כאשר טווחי הנסיעה על הסוללות יהיו גדולים יותר והמכונית שנמצאת כבר בפיתוח, תוכיח את עצמה במבחני הקשיחות שמהנדסי אאודי מכינים לה. בקצה הטווח הנראה לעין, ישתתפו בדקאר גם כלי רכב בהנעת מימן שיעבור המרה לאנרגיה חשמלית וזה מיועד להכשיר את דעת הקהל גם לטכנולוגיה הזאת שמתקרבת אלינו בצעדי ענק.
כתב: בועז קורפל