יומולדת 50 להונדה גולדווינג
כתב: בועז קורפל
יש אירועים מיוחדים במהלך החיים שגורמים לנו להרהר ולחשוב גם על עצמנו ולא רק על אותו אירוע. יום ההולדת ה-50 להונדה גלדווינג הוא אחד כזה. האייקון האמריקאי שלא השפיל את פנסיו הקדמיים מול אייקונים אמריקאיים כמו הארלי דייוידסון או אינדיאן הגיח לעולם בשנת 1975 (אם כבר נולדתם, אז זה הרגע להרהר היכן הייתם אז) אחרי שהוצג בתערוכת האופנועים של קלן גרמניה בשלהי 1974 כדגם שמוגדר “ספינת דגל שתחליף את ההונדה CB750 סופרבייק, ולראשונה תהיה פריצה בנפחי המנוע לכיוון 1.0 ליטר (999 סמ”ק ליתר דיוק), וכל זה תחת מוחו המבריק של שויצ’ירו אירימאג’ירי שעמד בראש מחלקת הפיתוח של מנועי הספורט של הונדה לאליפול המוטוג’יפי והפורמולה 1.

טריוויה היסטורית
בהונדה התגאו בעובדה שהם היו הראשונים שפיתחו מנוע סדרתי מקורר מים עם מנוע ארבע פעימות, אחרי שסוזוקי פיתחו קודם לכן מנוע מקורר מים אבל עם שתי פעימות. האופנוע הראשון במשפחת גולדווינג שנקרא GL 1000 הגיע ממפעלי החברה ביפן עד 1979 והמנוע שלו סיפק 80 כ”ס עם תיבת הילוכים ידנית בת 5 מהירויות ומיכל דלק של 16 ליטרים. בין השנים 1980 ל-1984, הייצור עבר לארה”ב והמנוע עבר שדרוג ל-1085 סמ”ק והספק של 81 כ”ס עם שינוי משמעותי בנפח מכל הדלק ל-20 ליטר לטובת שיוטים ארוכים בכבישי אמריקה.
נפחי המנוע הלכו וגדלו עם השנים, וזה בא לידי ביטוי בדגמי GL 1200 ולאחר מכן בדגם GL 1500 שהציע מנוע בנפח ליטר וחצי וחידוש מעניין נוסף של הילוך נסיעה חשמלי לאחור. הפיתוחים לא נעצרו, ואיתם המנועים הגדולים והחדשניים כשהשיא הבא היה עם דגם GL 1800 בהספק 118 כ”ס ומכל דלק שמן של 25 ליטרים. אחרי שנים רבות בהן האופנוע הגיע מהמפעלים במריסוויל אוהיו ארה”ב, ב-2017 (ועד היום) חזר הייצור ליפן. דגם 50 השנים מגיע אף הוא מיפן, ללא שינויים דרמטיים בהשוואה לדגם הקודם. בכל זאת בהונדה עיצבו 3 גרסאות מיוחדות עם עיטורים מיוחדים החל במפתח ההתנעה, דרך הכיתוב על מסך המולטימדיה שנדלק עם ההודעה “מאז 1975...”
